2014-04-18, 12:25
Medlem
Neolitikums avatar
Har köpt en planteringskrage på Ica.
jag undrar nu hur många säckar planteringsjord som krävs för att fylla den.
Har ni tips på något annat att blanda i jorden, jag ska plantera koriander.
Senast redigerad av Neolitikum 2014-04-18 kl. 12:33.
Citera
2014-04-18, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum

Frågan går tyvärr inte att besvara då jag misstänker att storleken på planteringskragen inte är så välkänt här på Flashback, jag personligen har inte en aning.
Citera
2014-04-18, 14:43
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum

Planteringskragen är egentligen en pallkrage som används i tillverkningsindustrin som förhöjning av vanliga EUR-lastpall. Ytan på en EUR-pall är 0,96 m2. För att fylla en 20 cm hög pallkrage behövs 190 liter jord. Ska du odla med en lastpall som yta krävs plast eller fiberduk på pallen före du fyller på jorden.
Du kan kan dryga ut jorden med sand eller multnad kompost. Fördelen med denna odlingsmetod är att du får växterna på behändig höjd och slipper ligga på marken och luka.
Växtklimatet blir också gynnsammare eftersom du slipper kyleffeken från den kalla marken.
Nackdelen kan vara att jorden lättare torkar ut.
Trevligt om du följer upp med bilder på odlingen
Citera
2014-04-18, 16:01
Medlem
Neolitikums avatar
Tack för informationen.
Citera
2014-04-18, 16:50
Medlem
Ett radikalt förslag hade ju varit att mäta. En liter jord har en volym på en kubikdecimeter. En vanlig pallkrage har alltså de ungefärliga måtten 12x8x2 dm, och får då alltså volymen 192 liter. Det finns dock andra modeller, exempelvis halvpallar, som bara är 6 dm på längden och då får halva volymen. Se till att ta reda på vad du har.

Att fylla på med kompost, grenar, eller annat trädgårdsavfall i botten är en billig och praktisk lösning.
Citera
2014-04-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Planteringskragen är egentligen en pallkrage som används i tillverkningsindustrin som förhöjning av vanliga EUR-lastpall. Ytan på en EUR-pall är 0,96 m2. För att fylla en 20 cm hög pallkrage behövs 190 liter jord. Ska du odla med en lastpall som yta krävs plast eller fiberduk på pallen före du fyller på jorden.
Du kan kan dryga ut jorden med sand eller multnad kompost. Fördelen med denna odlingsmetod är att du får växterna på behändig höjd och slipper ligga på marken och luka.
Växtklimatet blir också gynnsammare eftersom du slipper kyleffeken från den kalla marken.
Nackdelen kan vara att jorden lättare torkar ut.
Trevligt om du följer upp med bilder på odlingen

Jag skulle ta till minst 50 l extra -det gör inget att det ser högt ut i början och du får platta till, jorden packar sig och sjunker en hel del av regn mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in