Citat:
Ursprungligen postat av
MainStreet
Ja, det har jag.
Ingen aning. Kan ju dyka upp närsomhelst. Exempelvis om man pratar om länder man skulle vilja bo i tar man ju upp att skattenivån är viktig.
Vet man vad man pratar om blir tjejen imponerad och vill nästan ursäkta sig för att hon har en annan åsikt. Ser hon upp till en så kommer hon medvetet eller omedvetet ta efter ens åsikter. Personligen tycker jag dock att både ideologier och partipolitik är ointressant. Dock har jag sakpolitiska uppfattningar.
Tjejer vill ofta ta efter killens åsikter om han är maskulin och någon hon känner hon kan se upp till.
Svenska politiker kan vara tacksamma att svensken är så opolitisk. Generös migrationspolitik kan vara en helig ko för politikerna och folket går med på det. Sen kan man göra en total kursomvändning i denna heliga fråga och folket går med på detta också. Reinfeldt kallade oss det sovande folket vilket var lite poetiskt vackert.
Jag hoppades på lite anekdoter, vi kan tala i generella termer om vad som bör göras, men när man möter verkligheten så blir det ofta mycket svårare att navigera. Att exempelvis lämna in en essä där profeten Muhammed nämns i inte fullt så positiva termer, och den obehagkänsla man framkallar i workshop gör att man måste prata med studievägledare, där man får förklarad att islamofobi inte är accepterad. Jag frågade ifall katolikfobin också måste bort från min essä, men det hade hon inte tänkt på.
Här är grejen jag bevittnat i hela min vandring genom olika utbildningar: högern har helt gett upp kultur och humaniora, därmed hela samhällets "historieberättande". Jag finner att folk i dessa miljöer går hela livet utan att stötta på motargument, och det framkallar ren obehagskänsla när de får upp ögonen att sådana som jag existerar i deras närhet.
När någon kommer med exotiska åsikter så är ofta pinsamma tystnader främsta vapnet, detta alltså i grupp. Hur tjejer sedan reagerar när de gillar en är en annan fråga, men förr eller senare blir politisk osämja en väsentlig block inom relationen. Detta kan dock ta en god tid.
Jag finner annars också partipolitik ointressant, och det är nog till min fördel då alla i hemlighet är lite uttråkade av svensk politik, trots att det babblas en del om det.