Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Nä, det jag vill säga är att det är upp till individen vilken könsidentitet den har och inte upp till dig.
Tycker att det är sorgligt att du ser dig till 100% som en biologisk varelse och att du låter instinkter styra dig. För känslor, samvete och annat är faktiskt rätt fina saker. Och de gör en människa betydligt mer sympatisk.
Det är du som har ett svart/vitt tänk på världen, inte jag. Du tror att alla män är på ett sätt och att alla kvinnor är på ett annat (och de som bryter mot de normerna är det fel på), själv är jag ute i livet och träffar inidivider på riktigt och vet att det är mer komplext än så.
Men detta kan lätt glida in och bli off topic och jag känner inte för att få ytterligare en varning.
Citat:
Nä, det jag vill säga är att det är upp till individen vilken könsidentitet den har och inte upp till dig.
Givetvis är det så, under förutsättning att personen bejakar den starkaste kraften i universum och respekterar dess existens.
Citat:
Tycker att det är sorgligt att du ser dig till 100% som en biologisk varelse och att du låter instinkter styra dig.
Vad du tycker om hur jag ser mig själv bryr jag mig inte ett smack om. Varför förstora sig själv och tro att man är mer än vad man i själva verket är. Har aldrig och kommer aldrig att se poängen med det. Människan utifrån att vara både kvinna och man ingår i biologins hela tiden pågående kretslopp så varför ens försöka att förblinda dig själv från det.
Citat:
För känslor, samvete och annat är faktiskt rätt fina saker. Och de gör en människa betydligt mer sympatisk.
Känslor, samvete och annat kan såklart vara fint. Förstår verkligen inte vad du vill säga med detta. Jag har varit extremt tydlig tidigare när jag har beskrivit skillnaden mellan ett hela tiden pågående och orubbligt biologiskt kretslopp och det som inte ingår i det kretsloppet. Givetvis kan känslor, samvete och annat vara finna egenskaper fast det betyder knappast att de för den sakens skull skulle ingå i ett biologiskt kretslopp. Jag är osäker på om du ännu har förstått... Det är inte upp till människan överhuvudtaget att definiera vad som ska ingå och eller inte ingå i ett de två könens biologiska förutsättningar. Vi är helt enkelt två olika kön med olika förutsättningar. Inget av könen är bättre än det andra könet. Var har endast olika förmågor utifrån biologin och de ska absolut inte nonchaleras. Lämna hän saker som du själv vet inte ingår. Det blir bara larvigt.
Citat:
Det är du som har ett svart/vitt tänk på världen, inte jag. Du tror att alla män är på ett sätt och att alla kvinnor är på ett annat (och de som bryter mot de normerna är det fel på), själv är jag ute i livet och träffar inidivider på riktigt och vet att det är mer komplext än så.
Nej, så är det absolut inte. Det vet du själv att så inte är fallet. Jag har lämnat Sverige sedan många år och det har medfört att jag har fått distans till Sverige. Det du tidigare skrev om hijra i Indien var ju helt felt eftersom du inte ens hade tänkt tanken att pengar kan spela en helt avgörande roll. Det var ju en tanke som du överhuvudtaget inte hade räknat med och då blir ju hela din argumentation totalt isolerad.
Jag märker att du inte riktigt har förstått det som står skrivet. Nej, jag tror inte att alla män är på ett visst sätt och att alla kvinnor är på ett annat sätt. Givetvis finns det skillnader och nyanser förekommer självklart baserat på kön. Du har uppenbarligen inte förstått. Däremot ska inte ett svenskt samhälle förmedla till svenska kvinnor att de måste likställa sig själva med svenska män. Varför ska mannen överhuvudtaget vara jämförelseobjekt. Vad har det med att lyfta fram en stark kvinna att göra? Då blir det enbart så att fler svenska kvinnor får ett utbrett mindervärdeskomplex och detta tar de ut på framförallt de svenska männen.
I de olika länder som jag har bott i finns det mängder av olika typer av individer. Dock uppskattar jag att i dessa länder, och i många andra länder, är både kvinnan och mannen någonting vackert. Självklart är det så att det finns mängder av förtryckta kvinnor världen över (med undantag Sverige) men i dessa länder bibehålls mansrollen och det skulle aldrig falla någon in att underminera biologiska förutsättningar som män har. Om du vill förstå innerbörden av nyans, komplex, kontext, realism etc börja då att diskutera på djupet, och kom inte med helt meningslösa påståenden som helt saknar grund.