2014-04-17, 18:19
Medlem
Har sedan ett år tillbaka fått en rejäl lönehöjning vilket innebär att jag kan spara 200 000 kr/år. Har inte haft något kapital att tala om sedan tidigare och har därför inte någon kunskap eller vana kring aktier, fonder, spara i begränsade konton med högre ränta etc. Tänker att ett köp av bostad troligen hägrar inom några år, så klart bra att ha till insatsen.

Hur hade ni rika flashbackare gjort om ni var i min sitts?

Skall tilläggas att jag får lön i euro och är det vettigt att föra över en del till min svenska bank så att jag sparar i kronor? Euron är ju uppe strax över 9 kr nu, var nere på 8,3 när jag flyttade utomlands.
Senast redigerad av kirnehs 2014-04-17 kl. 18:22.
Citera
2014-04-17, 23:12
Medlem
Thelonegunmans avatar
Grattis till ett lönelyft som heter duga. I ditt fall hade jag månadssparat i Avanza Zero eller någon annan avgiftsfri fond. Om du inte är alltför kunnig/intresserad är det ett bra alternativ till aktier.
Spara på ett högräntekonto kan också vara en idé om du vill skramla ihop till en kontantinsats för bostadsköp.
Citera
2014-04-18, 00:41
Medlem
Ja, en del på Avanza Zero och en del på SBAB, Santander, Norwegian sparkonto beroende på vad du litar mest på.
Citera
2014-04-19, 17:47
Medlem
Jag drar också in min deg i euro, men har bestämt mig för att spara i SEK. Gör månatliga överföringar. Det enda som skulle få mig att hålla inne stålarna några månader är om jag märker av att SEK/EUR ligger lågt. Jag kollar av kursen ca en gång i månaden och skriver ner, så att jag vet ungefär om jag ligger högt eller lågt en viss månad. Mer än så spekulerar jag inte i själva kursen utan det får bli en valutarisk i mitt sparande.

Orsaken till att jag sparar i SEK är främst att jag känner mig trygg med Avanza, och vet hur beskattning fungerar i Sverige.
Citera
2014-04-23, 15:46
Medlem
Verkar krångligt att börja med Avanza när man bor utomlands tyvärr. Fast ska titta närmre på det.
Citera
2014-04-23, 16:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirnehs
Verkar krångligt att börja med Avanza när man bor utomlands tyvärr. Fast ska titta närmre på det.

Behöver inte börja med avanza. Finns bra alternativ.

Däremot så kan banker ha begränsat utbud i sina fondtorg.

Brukar tipsa om Spp Aktiefond Sverige som ett bra alternativ till Avanza zero. Den har en låg avgift (0,2%) men slår avanza zero i avkastning så den avgiften är inte mycket att tänka på. 9% senaste 5 åren över avanza.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-23 kl. 16:03.
Citera
2014-04-24, 18:48
Medlem
Låter bra att du funderar på indexfonder, men det vore klokare att sprida ut riskerna i till exempel globala indexfonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in