2014-04-17, 13:21
Medlem
Olegskis avatar
Man får varningar för off topic trots att man meddelar att det man ska skriva är off topic, men samtidigt passar väldigt nära till ämnet i fråga. Detta är ju helt absurt, vi pratar om forumet för yttrandefrihet men så fort man gör ett litet småfel får man en varning. Tycker off topic regeln utdelas alldeles för friskt.

Nu tycker jag att vi ska få rösta för att göra om regeln, meddelar man att det man skriver är off topic men samtidigt nära ämnet i fråga ska det alltså vara lugnt anser jag.
Citera
2014-04-17, 13:32
Medlem
Håller med dig. Regeln är konstig
Citera
2014-04-17, 13:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Man får varningar för off topic trots att man meddelar att det man ska skriva är off topic, men samtidigt passar väldigt nära till ämnet i fråga.

Har du någon eller några exempel på tråd/inlägg?
Citera
2014-04-17, 13:47
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Man får varningar för off topic trots att man meddelar att det man ska skriva är off topic, men samtidigt passar väldigt nära till ämnet i fråga. Detta är ju helt absurt, vi pratar om forumet för yttrandefrihet men så fort man gör ett litet småfel får man en varning. Tycker off topic regeln utdelas alldeles för friskt.

Nu tycker jag att vi ska få rösta för att göra om regeln, meddelar man att det man skriver är off topic men samtidigt nära ämnet i fråga ska det alltså vara lugnt anser jag.

Jag tycker du ska läsa på vad egentligen yttrandefrihet handlar om.
Citera
2014-04-17, 14:04
Medlem
epost72s avatar
En on/off-knapp som friskriver skribenten från ansvar?
Låter som ett synnerligen ogenomtänkt förslag.

Varför ens kommentera i inlägget huruvida ens inlägg är on resp offtopic?

Tumme ner från mig.

EDIT:
Visst innan någon påpekar det...
Jag tillämpar ibland också denna fula ovana.
Men det är inte för att friskriva mig, jag har inget bra försvar.
Senast redigerad av epost72 2014-04-17 kl. 14:45.
Citera
2014-04-17, 14:10
Medlem
Strychnos avatar
Precis som ↑-skriver, Blir tummen ner även från mig.
Citera
2014-04-17, 14:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Well, om man är så medveten om att man bryter mot regeln att man till och med skriver att man gör det så är det väl inte så mycket att orda om. Det är som jag ser det ett större problem när folk får varningar för OT när det inte är självklart eller uppenbart att det verkligen är OT.

Jag tycker att det är både viktigt och bra att regeln finns, men kan hålla med om att regel 0.03. Trams och off-topic bör göras om. Eller egentligen bara utvecklas och förtydligas en hel del.

Det jag tycker saknas i dess nuvarande form är en riktigt tydlig skiljelinje och ett förtydligande av vad/hur OT ska bedömas. I många fall handlar det snarare om enskilda moderatorers bedömning om vad som är OT än vad som egentligen är det (Det finns nog väldigt få aktiva på forumet som missat att detta förekommer. Jag har inte några planer på att diskutera moderatorsåtgärder och har därför inga planer på att länka till exempel.). Att det finns möjlighet för andra moderatorer att kolla över om så har skett och antagligen gör det när det kommer till en ohörsamhetsomröstning eller liknande är ju en sak men detta "problem" skulle kunna lösas med tydligare riktlinjer.

Det största problemet med formuleringen "Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering." är väl som jag ser det att det inte behövs någon motivering från moderatorer om varför de anser att inlägget är OT.

I de flesta fallen är det ju inget snack om vad som är OT men det är väl snarare de gånger det handlar om var gränsen ska dras som skapar förvirring för inblandade.
Citera
2014-04-17, 14:27
Medlem
LFEs avatar
Instämmer helt.

KfK regeln bör istället tillämpas. Länge leve OT. Till och med lite trams.

Vi har moderatorer. Deras uppgift borde inte vara att få folk bannade hela tiden utan att moderera.
Gå aktivt in i diskussion när ni tycker att den går snett och vrid om den eller så delar ni tråden om det börjar föras två distinkta diskussioner under en längre period.
Citera
2014-04-17, 14:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det största problemet med formuleringen "Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering." är väl som jag ser det att det inte behövs någon motivering från moderatorer om varför de anser att inlägget är OT.
Tja en moderator ska vid förfrågan kunna motivera sin åtgärd om man inte förstår.

Problemet är ofta istället att folk börjar ifrågasätta i tråden ist för med aktuell moderator via PM och då utdelas helt korrekt en varning för 0.06.

Vet man inte vem som raderat ens inlägg kan man fråga vilken moderator som helst om man vet ungefär när man skrev inlägget och i vilken tråd.
Sedan tar man en vidare diskussion med den aktuelle raderaren
Citera
2014-04-17, 15:42
Medlem
Emerains avatar
Jag kommer i spoilern nedanför avslöja ett nick och vem personen egentligen är:

Är jag skyddad från regel 1.06 då?

Och alla tjafs om "om rubriken är dålig eller tråden felplacerad får mod fixa om den vill", ska det förändra något? Rubriken kan vara helt åt fanders så alla ser det, samma sak med placeringen. Men skulle inte regel 0.01 och 0.02 få användas då? Att reglerna bara fungerar såvida inte man friskrivit sig från början?

Jag tycker det här är ett dumt förslag, och givetvis är det något jag tycker som användare på forumet. Off topic stör bara läsningen av trådar...
Citera
2014-04-17, 16:58
Medlem
LFEs avatar
Vill bara tillägga att detta troligtvis är omöjligt utan heltidsanställda mods eller många fler volontärer. Det är bara idealet
Citera
2014-04-17, 17:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Det var ett av de dummaste förslag jag hört på länge. Du menar alltså att du inte ens ska kunna skylla på att du inte visste var gränsen går, utan fullt medveten om att det du skriver inte har med ämnet att göra så ska du få strunta i regelverket bara du berättar det i förväg?

Håll dig till ämnet eller starta en ny tråd, svårare än så behöver det inte vara. Att du ska få fylla trådar med orelaterat snack som andra ska tvingas vada igenom bara för att du har taskig självkontroll känns definitivt som fel väg att gå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in