2005-08-13, 17:57
Medlem
buyzabas avatar
Hej!
Jag undrar om ni som har polska som modersmål, eller läst polska en längre tid (eller bara vet) vet att om man har lärt sig polska hyfsat bra, kan man då med lätthet förstå andra närbesläktade språk, exempelvis Tjeckiska och Slovakiska?
Citera
2005-08-15, 00:19
Medlem
buyzabas avatar
Ingen som vet om en polack och en tjeck eller slovak kan kommunicera iallafall lite muntligt med varandra? (På deras respektive språk).
Citera
2005-08-16, 02:35
Medlem
Var ute och tågluffade i Östeuropa med en polsk kompis i somras. Han förstod tjeckiska, men hade även kul åt skyltar som absolut inte betydde samma sak på polska. Antar att det är ungefär samma situation som oss skandinaver emellan. Dock var det nåt han bara använde i nödfall, han föredrog att använda engelska så långt det gick. Så för att svara på din fråga: Ja.
Citera
2005-08-16, 15:58
Medlem
Jag har jobbat tillsammans med polacker och en kroat. Kroaten sa att han forstod ungefar 40% av vad polackerna sa ifall dom pratade sakta. Det fanns en tjeck dar ockso, tjecken och polaken snackade med varandra...fast han kanske kunde polska...
Citera
2005-08-16, 16:24
Medlem
hårdkårs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_intelligibility
Citera
2005-08-16, 23:20
Medlem
Man förstår ungefär 30% - 40% av vad den andre säger iallafall tjecker, ryssar som jag har pratat med. Men då ska man ta det lugnt och långsamt.

Man brukar kunna skaffa sig en generell uppfattning av vad dem menar eller vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in