2014-04-16, 23:11
Medlem
Låt säga att jag är en utländsk medborgare som har begått något småbrott under en vistelse i Sverige. Det uppdagas i efterhand och åtals väcks mot mig, jag blir kallad till svensk domstol, nu till frågorna:

1) Vem plockar upp kostnaderna för alla eventuella resarrangemang? (Dvs flyg och annan transport från och till domstolen)
2) Är det någon skillnad om jag lever i ett EES-land eller inte?
Citera
2014-04-17, 00:06
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EVAQ8
Låt säga att jag är en utländsk medborgare som har begått något småbrott under en vistelse i Sverige. Det uppdagas i efterhand och åtals väcks mot mig, jag blir kallad till svensk domstol, nu till frågorna:

1) Vem plockar upp kostnaderna för alla eventuella resarrangemang? (Dvs flyg och annan transport från och till domstolen)
2) Är det någon skillnad om jag lever i ett EES-land eller inte?

21 kap. 12 § första stycket rättegångsbalken
En misstänkt som har kallats att inställa sig till ett sammanträde får tillerkännas ersättning av allmänna medel för kostnad för resa och uppehälle om det är skäligt med hänsyn till hans eller hennes ekonomiska förhållanden, de kostnader som kan uppstå i samband med inställelsen och omständigheterna i övrigt. Rätten får bevilja förskott på ersättningen.
Det är mycket ovanligt att den tilltalade får någon ersättning. Mig veterligen ska det inte spela någon roll vad personen har för nationalitet och i vilket land personen befinner sig.
Citera
2014-04-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
21 kap. 12 § första stycket rättegångsbalken
En misstänkt som har kallats att inställa sig till ett sammanträde får tillerkännas ersättning av allmänna medel för kostnad för resa och uppehälle om det är skäligt med hänsyn till hans eller hennes ekonomiska förhållanden, de kostnader som kan uppstå i samband med inställelsen och omständigheterna i övrigt. Rätten får bevilja förskott på ersättningen.
Det är mycket ovanligt att den tilltalade får någon ersättning. Mig veterligen ska det inte spela någon roll vad personen har för nationalitet och i vilket land personen befinner sig.

Men om man har en utländsk nationalitet är det väl då ändå väldigt enkelt i praktiken att bara hävda att man inte har några pengar så rätten får punga ut ersättning för flyg + hotell? Det är ju inte säkert att det är enkelt för rätten att kontrollera vad för tillgångar + eventuell inkomst en utländsk medborgare har, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2014-04-19, 16:19
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EVAQ8
Men om man har en utländsk nationalitet är det väl då ändå väldigt enkelt i praktiken att bara hävda att man inte har några pengar så rätten får punga ut ersättning för flyg + hotell? Det är ju inte säkert att det är enkelt för rätten att kontrollera vad för tillgångar + eventuell inkomst en utländsk medborgare har, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Nationalitet har egentligen ingenting med saken att göra, även om du givetvis har rätt i att det är svårare kontrollera inkomst för en person som inte arbetat i Sverige. Men i praktiken kan man nog ofta bedöma personens ekonomiska förhållanden ganska bra ändå. Vid osäkerhet får man väl ta personens uppgifter för goda helt enkelt. Det finns ju även annat att ta hänsyn till, såsom kostnader och besvär för en inställd förhandling.

Vet man att personen permanent befinner sig långt från borta lär man noga undersöka om inte målet kan tas utan huvudförhandling. I vissa fall kan det räcka att man hör personen per telefon. I vissa länder, såsom Norge, kan man få hjälp av domstol där för att genomföra en videokonferens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in