2014-04-16, 14:33
Bannlyst
Det är inte min katt, jag är kattvakt.. hon är hur trevlig och gosig som helst i vanliga fall. det är en innekatt.. hon får vara ute några gånger om dan när det är fint ute, då med koppel.

Det är så att så fort hon ser en annan katt som närmar sig gården så blir hon tokig, reser ragg och fräser och ska göra sig stor.. inget konstigt med det.. jag går ut och skrämmer bort inkräktaren så den springer iväg minst 20 meter.. så ska jag bära in "min" katt, hon fräser och blir som helt galen och skriker och river/biter mig i handen...

Vafan? aj varför gjorde hon det på mig?
Senast redigerad av ABESEDE 2014-04-16 kl. 14:35.
Citera
2014-04-16, 14:38
Medlem
420anonyms avatar
Katten ville inte ha någon hjälp med att skrämma iväg katten och den ville definitivt inte att du skulle lyfta iväg den.
Citera
2014-04-16, 14:41
Medlem
Zaloons avatar
Jag har alltid hatat katter eftersom deras beteende är efterblivet. Dräp katten och skaffa en hund.
Citera
2014-04-16, 14:54
Medlem
Svidmyras avatar
Det verkar som om katten reagerade helt normalt faktiskt. Den ville INTE bli buren för att den blev osäker och var rädd för att vara fasthållen om den andra katten skulle komma tillbaka.
Citera
2014-04-16, 14:56
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Katter är obehagliga och oförutsägbara.
Citera
2014-04-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Jag har alltid hatat katter eftersom deras beteende är efterblivet. Dräp katten och skaffa en hund.

En hund är väl om någon efterbliven jämfört med en katt, osjälvständiga stackare som blir olyckliga direkt om dom inte får 100 procent uppmärksamhet hela tiden, dessutom äter dom skit, det är väl ett djur som är efterblivet om något! Även hundägare är efterblivna då dom aldrig kan respektera att den kan finnas folk som inte gillar deras illaluktande lortiga byrackor.

OnT
Katten vill ta hand om sin business själv, behöver inte hjälp den inte bett om, därför agerade den så!
Citera
2014-04-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegreatsunshine
Katter är obehagliga och oförutsägbara.

Människor är obehagliga och oförutsägbara, dräp dom...
Senast redigerad av genx64 2014-04-16 kl. 15:01.
Citera
2014-04-16, 15:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Det verkar som om katten reagerade helt normalt faktiskt. Den ville INTE bli buren för att den blev osäker och var rädd för att vara fasthållen om den andra katten skulle komma tillbaka.
Instämmer. Katten ville inte bli fasthållen och inburen. Allra helst av en kattvakt. För mig och andra som är vana vid katter är det helt uppenbart.
Citera
2014-04-16, 15:12
Medlem
Du tänkte i mänskliga banor och ville beskydda din katt och även kanske trösta den. Katten kände sig hotad av en annan katt, då kan du inte lyfta den. Det ska vara en mycket trygg katt som litar stort på sin ägare (inte kattvakten) om de vill bli burna i sådana situationer, eller möjligtvis en liten kattunge.

Katter är inte flockdjur som litar på någon flockmedlem som ska hjälpa dem. Katter försvarar sig alltid själva, därför kan de fortsätta försvara sig mot tex. dig i en sådan situation då du plockat upp katten och den fortfarande är upprörd.

Edit. Gör man som människa fel i en sådan här situation som beskrivits av TS eller liknande situationer där en katt känner sig hotad och är arg/rädd för något, så kan ett ingripande likt TS resultera i att katten förknippar hotet även mot dig och det finns katter som upplevt sådant så starkt att de sedan förknippar denna människa med ett hot varje gång katten ser människan. Det kallas missriktad ilska.

Edit nr2. Ts kan försöka vinna kattens förtroende efter detta med att bara låta den vara men samtidigt titta mot den ofta och blinka överdrivet mycket, att blinka är på kattspråk vänligt. Tala lugnt och lågmält, försök leka lite genom att kasta små papperstussar eller liknande, ingen lek där du lyfter eller tar i katten.

Katten kommer kanske att vara orolig för att den andra katten ska dyka upp igen så länge den är hos dig. Visar sig katten orolig över detta på olika vis så trösta den inte. Det förstärker kattens känsla av oro i ett sådant läge. Avled genom roliga lekar eller ignorera bara medan du beter dig "lugnt och som vanligt"
Senast redigerad av lacrima 2014-04-16 kl. 15:27.
Citera
2014-04-16, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Instämmer. Katten ville inte bli fasthållen och inburen. Allra helst av en kattvakt. För mig och andra som är vana vid katter är det helt uppenbart.

Dock är jag uppväxt med katter hela livet, och de andra katterna som jag växt upp med gör inte sådär mot mig. Tycker det är en elak katt som gör så. Iaf när hon är på det humöret.
Denna katt bet även sin husse en gång på samma sätt då den såg en annan katt genom fönstret, då skulle kattens husse bara klappa henne och säga typ "Ja Sotis ser du katten?", och då blev den lika tokig och bet sin husse på samma sätt han är också uppväxt med katter.

Dock var de andra katterna som jag och min familj haft inte innekatter utan vanliga utekatter. Och jag bor i samma hus som denna katt med min morsa och hennes kille för tillfället. Är bara här på besök några dagar när jag är ledig, så egentligen är jag ju ingen okänd för denna misse. Tvärtom.
Citera
2014-04-16, 15:35
Medlem
Zaloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genx64
En hund är väl om någon efterbliven jämfört med en katt, osjälvständiga stackare som blir olyckliga direkt om dom inte får 100 procent uppmärksamhet hela tiden, dessutom äter dom skit, det är väl ett djur som är efterblivet om något! Även hundägare är efterblivna då dom aldrig kan respektera att den kan finnas folk som inte gillar deras illaluktande lortiga byrackor.

OnT
Katten vill ta hand om sin business själv, behöver inte hjälp den inte bett om, därför agerade den så!

Ja, alla djur är efterblivna. Men hur ofta hör man om en hund som går berserk på sin ägare utan anledning om man inte har hetsat upp den som en tok innan?

Nu är jag ingen hundägare heller men om jag skulle skaffa mig ett djur skulle jag hellre skaffa mig en hund än en katt som bara glider runt som en diva.
Citera
2014-04-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Ja, alla djur är efterblivna. Men hur ofta hör man om en hund som går berserk på sin ägare utan anledning om man inte har hetsat upp den som en tok innan?

Nu är jag ingen hundägare heller men om jag skulle skaffa mig ett djur skulle jag hellre skaffa mig en hund än en katt som bara glider runt som en diva.

Nej du verkar inte veta mycket om djur, man kan inte bara jämföra katter och hundar rakt av bara för att de bägge är de vanligaste husdjuren. Katter är inte flockdjur som hundar. Läs på om flockdjursbeteende så förstår du bättre.

Edit. Om vi byter ut katten mot en hund i den situation som TS beskriver så hade mest troligt hunden gått bärsärk mot det andra djuret och hade du försökt agera så hade hunden korrigerat dig för att skydda dig som sin flockmedlem. Hundar som tar ledningen och beskyddar sin människa kan i sådana situationer bita/nafsa sin människa om människan försöker agera. En hund måste människan vara ledare över men det är många hundägare som inte lyckas med detta.
Senast redigerad av lacrima 2014-04-16 kl. 15:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in