Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 15:56
  #1
Medlem
hej. jag har fått i uppgift att presentera skillnaderna kring ansökningsbrev och personligt brev för mina kollegor. jag hittar inget på internet. kan ni hjälpa mig?
Citera
2014-04-15, 16:00
  #2
Medlem
Personligt brev handlar väl mer om dig som person, dina intressen osv medan ett ansökningsbrev är en ansökan riktad mot en specifik tjänst.
Citera
2014-04-15, 16:00
  #3
Medlem
ansökningsbrev är väl personligt brev och cv.
Citera
2014-04-15, 16:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Personligt brev handlar väl mer om dig som person, dina intressen osv medan ett ansökningsbrev är en ansökan riktad mot en specifik tjänst.

Nej, man skickar ju med cv och personligt brev, och där ska du ju få med både varför du söker tjänsten och vem du är. man skickar ju inte med tre grejjer
Citera
2014-04-15, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unacervezaporfavor
Nej, man skickar ju med cv och personligt brev, och där ska du ju få med både varför du söker tjänsten och vem du är. man skickar ju inte med tre grejjer

Det kan ju såklart variera vad de ber om. Men förutsatt att du har rätt så är det personliga brevet i så fall en del av ansökningsbrevet, vilket består av ett personligt brev och cv. Kan stämma men är långt ifrån säker på att du har rätt.
Citera
2014-04-15, 16:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Det kan ju såklart variera vad de ber om. Men förutsatt att du har rätt så är det personliga brevet i så fall en del av ansökningsbrevet, vilket består av ett personligt brev och cv. Kan stämma men är långt ifrån säker på att du har rätt.

Har då aldrig hört om att man ska skicka med sv, brev om varför man vill ha tjänsten och sedan ytterligare ett brev om vad man har för hobbies. det skiter väl företaget i??
Citera
2014-04-15, 16:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unacervezaporfavor
Har då aldrig hört om att man ska skicka med sv, brev om varför man vill ha tjänsten och sedan ytterligare ett brev om vad man har för hobbies. det skiter väl företaget i??

Alla företag ber om olika saker när man skall ansöka till deras tjänster. Att man nämner fritidsintressen och hobbys i det personliga brevet är dock mer regel än undantag. Men av namnen ter det sig rätt logiskt att ett personligt brev har mer fokus på dig som personen medan ett ansökningsbrev är mer riktat mot själv ansökan än dig som person.
Citera
2014-04-15, 16:34
  #8
Medlem
Jag sökte lite på nätet. Beskrivningen av ansökningsbrev låter precis som om det handlar om personligt brev, alltså att det är samma sak (bara synonymer, så att säga).
Citera
2014-04-15, 16:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag sökte lite på nätet. Beskrivningen av ansökningsbrev låter precis som om det handlar om personligt brev, alltså att det är samma sak (bara synonymer, så att säga).

Ja, det är samma sak!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback