Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 12:05
  #1
Medlem
kenzasss avatar
Jag som är så duktig sitter och pluggar sisåhär på påsklovet! Behöver verkligen omformulera denna text så att den blir tydligare och vet inte riktigt hur jag kan tacka den som hjälper mig! Ska prata om detta muntligt men vill ändå använda mig av bättre svenska...

Texten :

Känner du igen dig? – nej. Inte riktigt så det fungerar va? Romantik ser annorlunda ut i den fiktiva världen än hur det ser ut i verkligheten. Romantik skildras annorlunda i film och litteratur än hur det egentligen är i den riktiga världen.

Alla vet vi att romantiska filmer och litteraturer oftast inte överensstämmer med kärlek i verkligheten. Romantiska filmer och böcker speglar normer och förmedlar bilder kring vad som anses vara ”den finaste kärleken”.

I den fiktiva världen är allt möjligt, där du får din drömprins och ni lever lyckliga i alla era dagar, där du får det sagobröllop som du alltid drömt om och där du får leva ut din längtan och passion.

Den som ofta tittar på romantiska komedier kan ibland skapa orealistiska förväntningar på sin partner…
Filmerna framställer det som att tillit och trogen kärlek existerar från samma stund människor möts, men det är egenskaper som vanligtvis tar flera år att utveckla…

Det visade sig att människor som tittar på romantiska filmer, i högre utsträckning säger sig tro på ödet och förutbestämd kärlek…

En del av oss är tydligen mer influerade av medias bild av kärlek än vad vi tror…
Ja, alla vill vi uppleva den passionerade kärleken… som även håller i sig ändå in i vardagen… och genom de tuffa tiderna… Men det tar tid att bygga upp en stabil och trygg relation… och samtidigt försöka upprätthålla både lust, passion och nyfikenhet… så att inte relationen stagnerar eller ’planar ut’ till någon sorts ’varande’ utan liv och energi… Att ha kärlekskomedierna som måttstock är kanske lite väl optimistisk… även om de är kan vara både underhållande och romantiska…

Man får liksom hitta sina egna ’godbitar’ i relationen med sin partner… hitta på sin egen ‘story’… och skapa sin egen ‘film’… För verkligheten överträffar ändå fantasin… oftare än vad många tror… ; )



Uppskattas som faaaaaan!

Gladpåsk!!!
Citera
2014-04-15, 12:10
  #2
Medlem
bananasplit99s avatar
Du ska inte använda "..." så ofta. Fyller ingen funktion och ser bara fult ut.
Citera
2014-04-15, 12:11
  #3
Medlem
killen30s avatar
Eller så har du kvar texten som den är, blir nog lättast så när du ska redovisa. Är ju dina ord och meningar som ska komma fram
Citera
2014-04-15, 12:25
  #4
Medlem
kenzasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Du ska inte använda "..." så ofta. Fyller ingen funktion och ser bara fult ut.

Det är bara så att jag vet när jag ska ta en "paus"
Citera
2014-04-15, 12:26
  #5
Medlem
kenzasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Eller så har du kvar texten som den är, blir nog lättast så när du ska redovisa. Är ju dina ord och meningar som ska komma fram


Jo fast jag vet ju att texten är väldigt slarvig och kanske lite otydlig! Uppskattar verkligen om ni hjälper mig!!!
Citera
2014-04-15, 12:36
  #6
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenzass
Det är bara så att jag vet när jag ska ta en "paus"
Jaha. Jag trodde de du skulle lämna upp den som den är som en skriftlig uppgift...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback