2014-04-15, 11:20
Medlem
Yes, i min deklaration så är det denna summa som tagit mest pengar. Skulle ju haft råd med en ny dator om jag inte hade detta skit.

Jag undrar vad denna begravningsavgift är? Vad ska det vara bra till? Är det inom kyrkan eller? Är det darför man gå ur kyrkan för slippa denna avgift på min nästa deklaration nästa år?
Men vad händer när jag går ut ur kyrkan? vad är det negativa?

Menar, när jag dör bryr jag mig inte värst mycket. Jag vill inte ens bli begravd, vill brännas i elden(helvetet) istället.

Så jag undrar även om när man måste gå ur kyrkan senast för att få slippa avgifterna till nästa deklaration?
Citera
2014-04-15, 11:23
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark
Yes, i min deklaration så är det denna summa som tagit mest pengar. Skulle ju haft råd med en ny dator om jag inte hade detta skit.

Jag undrar vad denna begravningsavgift är? Vad ska det vara bra till? Är det inom kyrkan eller? Är det darför man gå ur kyrkan för slippa denna avgift på min nästa deklaration nästa år?
Men vad händer när jag går ut ur kyrkan? vad är det negativa?

Menar, när jag dör bryr jag mig inte värst mycket. Jag vill inte ens bli begravd, vill brännas i elden(helvetet) istället.

Så jag undrar även om när man måste gå ur kyrkan senast för att få slippa avgifterna till nästa deklaration?
Begravningsavgiften kommer du inte undan, däremot kan du slippa kyrkoavgiften om du går ur svenska kyrkan.

Begravningsavgiften är inte öronmärkt för dig på något sätt utan är till för att täcka kostnaderna för att ta hand om befintliga kyrkogårdar m.m.
Det händer inte så mycket om du går ur svenska kyrkan, mer än att du inte längre kan utnyttja kyrkans tjänster. Men självklart får du vara med på alla ceremonier osv, du blir ju inte portad .
Senast redigerad av Goto10 2014-04-15 kl. 11:27.
Citera
2014-04-15, 11:30
Medlem
Begravningsavgiften är väl på 0,17%?
Citera
2014-04-15, 11:38
Medlem
Aha okej synd det.

På personen ovanför, såg nu på skatteverkets hemsida angående avgiften.
Citat:
Den genomsnittliga begravningsavgiften inkomstår 2014 är 0,22 procent.

Var den 0,17% förra året? höjs den eller?
Citera
2014-04-15, 11:43
Medlem
Olegskis avatar
Gå inte ut kyrkan om du vill bli begravd en dag. Det är fint att få sova gott i en kista.
Citera
2014-04-15, 11:45
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark
Aha okej synd det.

På personen ovanför, såg nu på skatteverkets hemsida angående avgiften.

Var den 0,17% förra året? höjs den eller?

Den är olika beroende på vart du betalar skatt. Jag har ex 0.14%.
Citera
2014-04-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Gå inte ut kyrkan om du vill bli begravd en dag. Det är fint att få sova gott i en kista.
Nja, jag tror inte på sådant där. När jag dör så tror jag på att min själ lämnar kroppen. Är nog bättre att brännas eller kastas i havet eller vad som helst. Kroppen är mer som ett skal, enligt mig.
Men, kyrkoavgiften var bara på några fåtal hundra kronor för mig detta år så det gör inte mycket att vara kvar ett tag till i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Den är olika beroende på vart du betalar skatt. Jag har ex 0.14%.
Aha! då fattar jag, och kollade nu på papprerna jag har, jag har tydligen 0,19% på denna avgift.
Citera
2014-04-15, 12:28
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Man blir begravd ändå, det är just därför man betalar begravningsavgift varje år.
Citera
2014-04-15, 12:39
Medlem
Vill du bli av med kyrkoavgiften som däremot brukar vara 1% är det bara att gå ur svenska kyrkan. Görs i den församling där man är skriven.Tror att sista datumet för att gå ut är i okt-nov nån gång. Begravd blir man ändå. Vill man gifta sig i kyrkan räcker det med att en är med i svenska kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in