2014-04-15, 14:15
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Gå ur. Tror du inte dina anhöriga skulle uppskatta en hednisk cermoni? Du skulle kunna starta en verklig folkrörelse.

Nej det skulle absolut inte uppskattas och rejält med extra lidande skulle orsakas om begravningen inte skett i kyrka med präst. Ingen tvekan om detta.

Men å andra sidan är det förjävligt att man indirekt går och stödjer något man starkt ogillar. Är en form av hyckleri. Ett utträde är det enda rätta om jag skall kunna vara ärlig med mig själv. Hmm skall fundera på saken någon dag men du har rätt med uppmaningen "gå ur". Får ta ett snack först bara med vissa av mina anhöriga.
Citera
2014-04-15, 14:26
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Nej det skulle absolut inte uppskattas och rejält med extra lidande skulle orsakas om begravningen inte skett i kyrka med präst. Ingen tvekan om detta.

Men å andra sidan är det förjävligt att man indirekt går och stödjer något man starkt ogillar. Är en form av hyckleri. Ett utträde är det enda rätta om jag skall kunna vara ärlig med mig själv. Hmm skall fundera på saken någon dag men du har rätt med uppmaningen "gå ur". Får ta ett snack först bara med vissa av mina anhöriga.

Jag gick ur Svenska Kyrkan nyss lite i affekt då det var så enkelt att man kunde göra det via sms. Jag vill dock begravas av präst så håller på att leta andra kristna samfund som man kan gå med i nu. Kanske skulle testa att bli sekulär katolik. Någon som har erfarenhet av det?
Citera
2014-04-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Jag gick ur Svenska Kyrkan nyss lite i affekt då det var så enkelt att man kunde göra det via sms. Jag vill dock begravas av präst så håller på att leta andra kristna samfund som man kan gå med i nu. Kanske skulle testa att bli sekulär katolik. Någon som har erfarenhet av det?

Lite OT, men katolska kyrkan är ju lika ute och cyklar som SvK, fast på andra områden. Vill du få en kristen begravning så finns det frikyrkor som kan ordna det. Ta kontakt med missionskyrkan om du vill ha en mer högkyrklig stil. I min stad så ordnar frikyrkorna (mission, efk, pingst) pastor gratis till begravningar, även till icke-medlemmar. Lokalen är gratis hos vissa av församlingarna, annars är det en symbolsumma på kanske 200-500kr som avges. Ganska billigt om man jämför vad man annars skulle betala i kyrkoavgift.
Citera
2014-04-15, 14:51
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Lite OT, men katolska kyrkan är ju lika ute och cyklar som SvK, fast på andra områden. Vill du få en kristen begravning så finns det frikyrkor som kan ordna det. Ta kontakt med missionskyrkan om du vill ha en mer högkyrklig stil. I min stad så ordnar frikyrkorna (mission, efk, pingst) pastor gratis till begravningar, även till icke-medlemmar. Lokalen är gratis hos vissa av församlingarna, annars är det en symbolsumma på kanske 200-500kr som avges. Ganska billigt om man jämför vad man annars skulle betala i kyrkoavgift.

Tack för tipset, var precis något sånt jag var på jakt efter. Ska kontakta missionskyrkan då.
Citera
2014-04-15, 15:07
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Bisarrt. Men så har ju svenska kyrkan också blivit en politiserad organisation som jobbar för massinvandring, mångkultur, HBT.

Vad har HBTQ med ett moskébygge att göra? Sen är väl inte en lokal avdelning representativt för hela kyrkorörelsen?

själv kunde jag inte bry mig mindre, vem fan bryr sig om en moské?
Citera
2014-04-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Haha. Ja det är väl ett tecken på att kyrkan inte bedrivs av kristna längre.
Precis min tanke.... Tragiskt.
Citera
2014-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Vad har HBTQ med ett moskébygge att göra? Sen är väl inte en lokal avdelning representativt för hela kyrkorörelsen?

1. Det är inte en moské. Det pågår överallt
2. Religion ska inte uppmuntras
3. Islam är antagligen den värsta religionen av dem alla.
4. Det allvarliga i sammanhanget är alltså inte nya byggnader, det är det faktum att masspsykoser i form av religion återigen får ett fotfäste i vårat sekulära land. Nu i en värre skepnad än någonsin i form av den fascistoida ideologin Islam.

Lösningen är nog dock inte att förbjuda moskébyggen, lösningen är att tvinga in islam på samma bana som svenska kyrkan. Det ska finnas homosexuella imamer, kvinnliga imamer och så vidare. Då får vi se hur "tolerant" islam faktiskt är
Citera
2014-04-15, 15:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Jag hoppas verkligen att du trollar.

Jag säger bara att om man tror på Jesus ord bör man inte bli förnärmad av detta. Kyrkan har med välmening upprättat en insamling åt ett moskébygge, jag tycker inte det är så farligt.
Citera
2014-04-15, 15:41
Medlem
Undra om kristna i USA skulle köpa detta. Om man som kristen i Sverige skriver under på det här så förtjänar man att bli islamiserad. Nog för att Sverige redan är kört men man behöver inte hjälpa till att gräva sin egen grav.

Man har mer respekt för muslimer än svenskarna som är såna fullständiga idioter. Snart är det väl norm att byta religion i Sverige.
Citera
2014-04-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt

Kyrkan ska hjälpa behövande, svältande och andra som är i nöd. Inte bygga skrytbyggen till de som förnekar Jesus.
Citera
2014-04-15, 15:55
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Barockt. Snart lämnar jag svenska kyrkan. Jag tror Gud förlåter mig.

Vid det här laget är det nog mer tänkbart att Gud straffar dig för ditt medlemskap i Svenska kyrkan. Svenska kyrkan har ju, som jag påpekat tidigare, ingenting med kristendom att göra. Svenska kyrkan är en politisk institution understödd av svenska skattepengar, vars syfte är att underbygga och förstärka regeringens politiska mål vad gäller införandet av mångkultur i Sverige, folkutbytet, attityder till nationalism och synen på etniska minoriteter - och att dölja det i ett skimmer av kristen välvillighet, som ju fortfarande tilltalar många svenskar.

De flesta svenskar tror nog fortfarande att Svenska kyrkan är en politiskt obunden, kristen organisation som slår vakt om Sveriges kristna historia och traditioner. Däri ligger också sveket och faran med Svenska kyrkan - dess profil som en förment konservativ samhällsinstitution.
Citera
2014-04-15, 16:03
Medlem
Kaospojkens avatar
Vem fan bryr sig. Religiöst pack som religiöst pack.
Låt dom vara korkade och fortfarande tro på sagor som förvuxna barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in