2014-04-15, 13:12
Bannlyst
Låt de idiotiska religiösa hålla på bäst de vill.

Ingen vettig människa borde bry sig
Citera
2014-04-15, 13:13
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vad är det stora felet man gör genom insamlingen? Man kan bistå människor även om man har vissa meningsskiljaktigheter. I slutändan tillber vi den samme. Jag förstår din poäng men jag delar den inte.

Du har varit medlem på Flashback sedan 2002. Hur i hela världen kan du ha gått på en sådan genomskinlig myt? Trodde inte att de mest godtrogna Aftonbladet-läsarna trodde på det.
Citera
2014-04-15, 13:15
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Kan man få blanketter för utträde ur Svenska Kyrkan hemskickade tror ni? Någon som ringt och pratat med dem än?

Jag ringde och bad att få blankett för utträde hemskickat för ett par år sedan. Fick ringa två samtal totalt. Först ett för att ta reda på vilken församling jag tillhörde. Sedan då det andra för att kontakta dem och be dem skicka en blankett.

På blanketten jag fick var allt redan i förväg ifyllt. Endast namnteckning behövdes. Har fortfarande dock inte skickat in den.

Tycker Svenska Kyrkan är ett skämt och överhuvudtaget gillar jag inte kristendom men tänker på mina anhöriga. Om en olycka skulle hända och man får sätta livet till tror jag det skulle bli extra tungt för vissa i min familj som är religiösa om begravningen inte kan ske i en kyrka med präst. Känns riktigt jävligt då jag verkligen vill gå ur.

Kristendomen är ett förbannat påfund som förvridit väldigt mycket. Den nordeuropeiska folksjälen är inte kristendom. Hedendom är. Kristendom är sprunget ur ett annat folks mentalitet. Är rätt sjukt hur en mellanöstern religion som snackar om faraoner, öknar, beduiner mm har blivit ansedd som europeisk. Före kristendomen hade vi under tusentals år haft en egen filosofi och trosföreställning. De germanska stammarnas religiösa idéer och värderingar var en manifestation av i grund och botten biologi. Fast jag går off topic.Slut på babblet.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2014-04-15 kl. 13:22.
Citera
2014-04-15, 13:15
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Den intoleransen som finns mellan kristna och muslimer utgörs primärt av det förtryck av kristna minoriteter i muslimska länder. Sedan kan detta försöka bortrationaliseras med intellektuellt ohederliga referenser till korståg men faktum kvarstår att svenska kyrkan vänder ut och in på sig för att vara inkluderande av HBTQ-människor och muslimer men exkluderande av de som står upp för bibliska värderingar.

Vilka av de rättrogna som står upp för bibliska värderingar är det som exkluderas från Kyrkan? Alltså, är man extremist som i alla religioner och t.e.x stödjer dödsstraff för ringa brott, stening av kvinnor mm (Bibeln föreslår ju faktiskt stening som påföljd för hedersbrott) så kanske man inte är så välkommen till svenska kyrkan men annars kan jag inte se hur kristna skulle exkluderas.
Citera
2014-04-15, 13:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Vilka av de rättrogna som står upp för bibliska värderingar är det som exkluderas från Kyrkan? Alltså, är man extremist som i alla religioner och t.e.x stödjer dödsstraff för ringa brott, stening av kvinnor mm (Bibeln föreslår ju faktiskt stening som påföljd för hedersbrott) så kanske man inte är så välkommen till svenska kyrkan men annars kan jag inte se hur kristna skulle exkluderas.
Citat:
Präster är livrädda att uttala sig kritiskt eller gå emot strömmen. Straffet blir hårt och signalen till prästerna att de kan, likt Annika Borg, bli ett fall för domkapitlet, skriver Helena Edlund.

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/konsten-att-tysta-en-prast
Vad är kyrkans främsta uppgift? Att vittna om Jesus och Bibeln, inte att t.ex. HBTQ-certifieras för dyra pengar.
Citera
2014-04-15, 13:20
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Vad är det stora felet man gör genom insamlingen? Man kan bistå människor även om man har vissa meningsskiljaktigheter. I slutändan tillber vi den samme. Jag förstår din poäng men jag delar den inte.

Gött bara att konvertera till kristendomen så har de ju lokal gött mos.

Det är ju ändå same same som du sa.
Citera
2014-04-15, 13:29
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vad är kyrkans främsta uppgift? Att vittna om Jesus och Bibeln, inte att t.ex. HBTQ-certifieras för dyra pengar.

Visst, men nu pratar vi inte om HBTQ-certifiering. Det enda kyrkan har gjort är att upprätta en insamling till ett moskébygge, knappast något att börja gråta om. Det man gör är att med medmänsklighet och hjälpsamhet bidra till andligheten i landet, något Jesus hade varit först med att föreslå.
Citera
2014-04-15, 13:36
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Visst, men nu pratar vi inte om HBTQ-certifiering. Det enda kyrkan har gjort är att upprätta en insamling till ett moskébygge, knappast något att börja gråta om. Det man gör är att med medmänsklighet och hjälpsamhet bidra till andligheten i landet, något Jesus hade varit först med att föreslå.
Jag är inte emotionell utan ser detta enkom som ett steg i politiseringen av Svenska Kyrkan där fokus inte längre handlar om den kristna läran och missionen utan om att blidka etablissemanget.

Tolerans och samförstånd mellan religiösa är något som jag personligen efterfrågar men det vore naivt att tro att kyrkan gör detta på annat bevåg än av politiska skäl.
Citera
2014-04-15, 13:51
Medlem
gardasjon96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Kan man få blanketter för utträde ur Svenska Kyrkan hemskickade tror ni? Någon som ringt och pratat med dem än?

Tips:

http://www.kyrkoavgiftningen.se/

Gör slag i saken redan i dag.
Citera
2014-04-15, 13:54
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Jag ringde och bad att få blankett för utträde hemskickat för ett par år sedan. Fick ringa två samtal totalt. Först ett för att ta reda på vilken församling jag tillhörde. Sedan då det andra för att kontakta dem och be dem skicka en blankett.

På blanketten jag fick var allt redan i förväg ifyllt. Endast namnteckning behövdes. Har fortfarande dock inte skickat in den.

Tycker Svenska Kyrkan är ett skämt och överhuvudtaget gillar jag inte kristendom men tänker på mina anhöriga. Om en olycka skulle hända och man får sätta livet till tror jag det skulle bli extra tungt för vissa i min familj som är religiösa om begravningen inte kan ske i en kyrka med präst. Känns riktigt jävligt då jag verkligen vill gå ur.

Kristendomen är ett förbannat påfund som förvridit väldigt mycket. Den nordeuropeiska folksjälen är inte kristendom. Hedendom är. Kristendom är sprunget ur ett annat folks mentalitet. Är rätt sjukt hur en mellanöstern religion som snackar om faraoner, öknar, beduiner mm har blivit ansedd som europeisk. Före kristendomen hade vi under tusentals år haft en egen filosofi och trosföreställning. De germanska stammarnas religiösa idéer och värderingar var en manifestation av i grund och botten biologi. Fast jag går off topic.Slut på babblet.

Gå ur. Tror du inte dina anhöriga skulle uppskatta en hednisk cermoni? Du skulle kunna starta en verklig folkrörelse.
Citera
2014-04-15, 14:02
Medlem
Barockt. Snart lämnar jag svenska kyrkan. Jag tror Gud förlåter mig.
Citera
2014-04-15, 14:03
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:

Jag hoppas verkligen att du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in