2014-04-15, 11:00
Medlem
Abattoirs avatar
Det här är ju helt sjukt. Hur kan man som troende kristen stödja islams utbredning?
Citera
2014-04-15, 11:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Tycker Ledaren i tidningen dagen sammanfattar läget väl:

Citat:
Men där går gränsen. När en svenskkyrklig församling, i detta fall Nacka utanför Stockholm, initierar och avsätter medel till en insamlingsstiftelse, vars syfte är att en moské ska kunna uppföras, har kyrkofullmäktiges majoritet tappat kontakt med verkligheten – och med kyrkoordningens anda och bokstav.

http://www.dagen.se/opinion/ledare/religionsdialog-som-gatt-over-styr/
Dialog och tolerans i all ära men att bidra med pengar till att uppföra en religiös byggnad åt en lära som förnekar den kristna Jesus och kallar honom en i raden av profeter istället är rent ut sagt ett hån mot kristna och kristendomen.
Citera
2014-04-15, 11:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Öh, ok. SK avser samla in pengar åt sina medmänniskor, i detta fall muslimer så att även muslimer har en plats att gå till. Det ska man alltså neka dem enbart för att de är muslimer. Tack för kaffet!

Sun Ruler: hur menar du att vi förnekar Jesus? Jesus är ju helig i koranen. Kyrkan hjälper människor som helt och hållet förnekar Jesus existens, som i princip kallar er DÅRAR, men det spelar kanske ingen roll så länge de inte är muslimer?
Citera
2014-04-15, 11:29
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Det här är ju helt sjukt. Hur kan man som troende kristen stödja islams utbredning?

Det är inte helt sjukt. Förmodligen för att de lever i verkligheten och inte i någon mardrömslik paranoia.
Citera
2014-04-15, 11:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Öh, ok. SK avser samla in pengar åt sina medmänniskor, i detta fall muslimer så att även muslimer har en plats att gå till. Det ska man alltså neka dem enbart för att de är muslimer. Tack för kaffet!

Sun Ruler: hur menar du att vi förnekar Jesus? Jesus är ju helig i koranen. Kyrkan hjälper människor som helt och hållet förnekar Jesus existens, som i princip kallar er DÅRAR, men det spelar kanske ingen roll så länge de inte är muslimer?
Jag betonade att ni ser Jesus som en i raden av profeter och inte Guds son.

Det är en betydande skillnad mellan att hjälpa människor i nöd även om de inte är kristna och att bistå med att uppföra en religiös byggnad där den kristna bilden av Jesus anklagas för att vara falsk. Du har aldrig sett mig skriva ett inlägg som kritiserar kyrkan för att hjälpa t.ex. muslimska flyktingar att få en fristad.
Citera
2014-04-15, 11:38
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag betonade att ni ser Jesus som en i raden av profeter och inte Guds son.

Det är en betydande skillnad mellan att hjälpa människor i nöd även om de inte är kristna och att bistå med att uppföra en religiös byggnad där den kristna bilden av Jesus anklagas för att vara falsk. Du har aldrig sett mig skriva ett inlägg som kritiserar kyrkan för att hjälpa t.ex. muslimska flyktingar att få en fristad.

Vad är det stora felet man gör genom insamlingen? Man kan bistå människor även om man har vissa meningsskiljaktigheter. I slutändan tillber vi den samme. Jag förstår din poäng men jag delar den inte.
Citera
2014-04-15, 11:42
Medlem
Erk Swedes avatar
Jag såg senaste Captain Americafilmen och ser en solklar koppling. Shield den goda organisationen som som ska skydda världens medborgare blev infiltrerade av huvudmotståndaren Hydra för att skurkarna ska kunna förtrycka och utrota stora delar av världen med shields vapen och resurser.
Samma sak ser vi alltså nu i svenska kyrkan när man därifrån stöder islams utbredning och indirekt dess terror.
Citera
2014-04-15, 11:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Vad är det stora felet man gör genom insamlingen? Man kan bistå människor även om man har vissa meningsskiljaktigheter. I slutändan tillber vi den samme. Jag förstår din poäng men jag delar den inte.
Svenska Kyrkans verksamheter kommer inte att kunna bibehållas då medlemsflykten är omfattande. Detta har en analys av svenska kyrkans ekonomiska situation slagit fast.

Vidare så finns det människor med betydligt större behov av hjälp än att erhålla en gudstjänstlokal, således torde detta inte vara prioriterat.

Huruvida det är en och samma Gud som vi dyrkar låter jag få vara osagt då det är en teologisk diskussion.
Citera
2014-04-15, 11:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Nej islam påstår att vi tillber samma gud.
men Jahve och Allah kommer från helt olika kulturer och sagovärldar.
Muslimerna erkänner inte ens Allahs historiska betydelse som Mångud gift med Solgudinnan ,med vilken Allah hade tre döttrar..
Citera
2014-04-15, 11:47
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Svenska Kyrkans verksamheter kommer inte att kunna bibehållas då medlemsflykten är omfattande. Detta har en analys av svenska kyrkans ekonomiska situation slagit fast.

Vidare så finns det människor med betydligt större behov av hjälp än att erhålla en gudstjänstlokal, således torde detta inte vara prioriterat.

Huruvida det är en och samma Gud som vi dyrkar låter jag få vara osagt då det är en teologisk diskussion.

Vad svenska kyrkan skulle kunna göra ,är att skänka någon kyrka till Muslimska föreningar i Sverige,för vi har många tomma kyrkor som kostar att värma upp och underhålla.
Citera
2014-04-15, 11:53
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Vad svenska kyrkan skulle kunna göra ,är att skänka någon kyrka till Muslimska föreningar i Sverige,för vi har många tomma kyrkor som kostar att värma upp och underhålla.
Det hade varit en väg att gå även om jag personligen inte anser att det är förenligt med kyrkoförordningen att bistå en grupp som förminskar Jesus genom att ge dem religiösa byggnader.
Citera
2014-04-15, 11:58
Medlem
laerandes avatar
En hädelse för kyrkan, förståelse och dialog är en sak men detta? Att gå ur kyrkan och därmed sluta stödja de ohederliga krafter som tagit över är något som alla medlemmar bör fundera över. Samarbete med RFSL, samkönade äktenskap, kvinnliga präster, regnbågsfärgade mässor och nu byggandet av en moské. Listan kan nog fyllas på många gånger om när det gäller Svenska kyrkan och dess numera ickekristliga budskap. Frågan är hur dessa värderingar går ihop med de svenska muslimernas. Mannen som ville bygga en "regnbågsfärgad moské" i Uppsala blev mordhotad dagligen av stadens muslimer då man inom islam håller fast i sina värderingar och inte accepterar dessa perversa aversioner. Hot är vedervärdigt men att islam håller fast i sina principer är beundransvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in