2014-04-16, 22:02
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Jo, det vet jag. Men jag som "otrogen" söker efter svar och får två olika från trovärdiga källor. Då måste jag tolka detta som att båda är sanna. Jag kan inte, som många gör, välja och vraka i svaren som presenteras.

Jag finner det således svårt när det kommer till trovärdigheten för en religion (islam som kristendomen oavsett) där jag inte får ett svar. Och ett enda. Islam får inte tolkas fritt som vissa säger.
Alltså måste båda påståendena vara sanna. Och ni har båda rätt. Eller fel, beroende på hur man ser på det.

Inte konstigt att religionen står för så mycket av allt ont i världen, när inte ens de egna följarna kan tolka texterna. Eller rättare sagt; Tolka dem som fan själv. Eller vid behov.

Men ändå väljer man (du som många andra) det värsta exemplaret man kan hitta och det visar hurdan man är som person.
Citera
2014-04-16, 22:04
Medlem
xayps avatar
Hur kan man se om man är med i Svenska Kyrkan? Har inte brytt mig så mycket tidigare men blev plötsligt väldigt angelägen att gå ur den.
Citera
2014-04-16, 22:04
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Mja, otrogen är "infidel" vilket är från latinet... Nästan rätt.

Det må vara så men användes av högt uppsatta religöst kristna.
Citera
2014-04-16, 22:05
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Hur kan man se om man är med i Svenska Kyrkan? Har inte brytt mig så mycket tidigare men blev plötsligt väldigt angelägen att gå ur den.

Är man född i Sverige så är man det per automatik?
Citera
2014-04-16, 22:13
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag säger bara att om man tror på Jesus ord bör man inte bli förnärmad av detta. Kyrkan har med välmening upprättat en insamling åt ett moskébygge, jag tycker inte det är så farligt.

Fast då vet du nog inte särskilt mycket om Jesus ord, ärligt talat.

Det är otroligt naivt och okunnigt att påstå att det finns särskilt många likheter mellan islam och kristendom. Den förra vill t ex utplåna den senare. Ingen tror på fullaste allvar att det är något Jesus hade sympatiserat med, så jag tror inte att du är dum, utan bara okunnig. Mot dumhet finns inget botemedel, men mot okunnighet gör det lyckligtvis det. Att läsa Aftonbladet och Expressen är dock inget sådant.
Citera
2014-04-16, 22:16
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Skattedeklarationen på nätet, gissningsvis.

Annars bara fyll i: https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1087206
Senast redigerad av JAM 2014-04-16 kl. 22:23.
Citera
2014-04-16, 22:16
Medlem
Citat:
Samma här, finns allt du behöver på internet och skicka det till kyrkan i ditt område.

Har det kommit fram hur mycket pengar som dom samlar in till detta ? Fy fan säger jag bara, nu har det gått jävligt mycket för långt.
Citera
2014-04-16, 22:18
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Men ändå väljer man (du som många andra) det värsta exemplaret man kan hitta och det visar hurdan man är som person.
Vi har tyvärr inte lyxen att välja bra som dåligt. Genom att förutsätta att något är negativt från början, kan saker bara bli bättre. Allt annat är egentligen bara ignorans och faktiskt farligt. Speciellt när vi diskuterar islam som guds gåva till människan eller som totalitär ideoligi där tankeverksamheten är likt en sekt.

Jag är dock agnostiker och har det säkert lättare att objektivt välja vad jag vill läsa och tro på.

Edit: Det viktigaste är iallafall att du håller med mig. Det är bra.
Senast redigerad av JAM 2014-04-16 kl. 22:22.
Citera
2014-04-16, 22:20
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Skulle man vara konspiratoriskt lagd så skulle dylika förfaranden fungera som ett ypperligt vapen för att påskynda medlemstappet i Svenska Kyrkan och därmed försvaga en kulturbärande institution.

Desto färre enande kulturarv, desto vilsnare befolkning och därmed en svagare nation inför yttre och inre hot.

Det är väl alldeles uppenbart att det är precis vad det handlar om.

http://www.jpost.com/Jewish-World/Jewish-News/Liberal-Protestant-churches-pose-growing-threat-to-Israel
Citera
2014-04-16, 22:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Fast då vet du nog inte särskilt mycket om Jesus ord, ärligt talat.

Det är otroligt naivt och okunnigt att påstå att det finns särskilt många likheter mellan islam och kristendom. Den förra vill t ex utplåna den senare. Ingen tror på fullaste allvar att det är något Jesus hade sympatiserat med, så jag tror inte att du är dum, utan bara okunnig. Mot dumhet finns inget botemedel, men mot okunnighet gör det lyckligtvis det. Att läsa Aftonbladet och Expressen är dock inget sådant.

Där har du fel.
Varken kristendomen eller islam är för att utplåna varken den ena eller andra.

Men däremot så hade präster med stor makt och egna personligheter det tycke och framförde det.
Lurade även sina krigare att det var okej att slakta var och en, stora som små.
Krigarna kände lugn och kunde utföra hemska dåd utan dåligt samvete för att prästen ifråga har lurat i dom att det är det rätta och kommer bli förlåtna för detta.

Man värvade helst hedniska folk som "gamla svenskar/vikingar" för dom hade inte samma samvete eller moral som dom troende kristna och kunde utföra dåd.

Men som sagt, varken islam eller kristendomen är för att utrota någon annan eller ens döda för den delen.

Det är mänskliga faktorn och egna interna agendor som skapat denna bild.
Citera
2014-04-16, 22:28
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Den länken funkar inte.

Tack!
Korrigerat.
Försök igen.
Citera
2014-04-16, 22:32
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Där har du fel.
Varken kristendomen eller islam är för att utplåna varken den ena eller andra.

Men däremot så hade präster med stor makt och egna personligheter det tycke och framförde det.
Lurade även sina krigare att det var okej att slakta var och en, stora som små.
Krigarna kände lugn och kunde utföra hemska dåd utan dåligt samvete för att prästen ifråga har lurat i dom att det är det rätta och kommer bli förlåtna för detta.

Man värvade helst hedniska folk som "gamla svenskar/vikingar" för dom hade inte samma samvete eller moral som dom troende kristna och kunde utföra dåd.

Men som sagt, varken islam eller kristendomen är för att utrota någon annan eller ens döda för den delen.

Det är mänskliga faktorn och egna interna agendor som skapat denna bild.
Här är ett stort problem. Ni pratar om samma saker, 'ismer, men i olika tider.

Kristendomen är vedervärdig. Eller var, är väl ordet.
Islam är det. Fortfarande.

Eller ja, kristendomen är säkert rätt illa på sina håll, men i stort så har kristendomen utvecklats (eller avvecklats) till att inte ha ett så stort inflytande över saker och ting, främst politiken (ergo demokratin). Islam däremot...

Vi kan titta på hur det ser ut i världen om man ska bevisa detta. Vilka länder krigas det i där religion är ett stående inslag. Vem krigar mot vem. Vem fördömmer (oftast) vem, kaller vem "infidels" osv osv... Inte så svårt att se, om man vill.

Men att spela "men kristendomen under korstågen var såååååå hemskt"-kortet är måhända intressant, men enbart ur ett historiskt perspektiv. Vi lever trots allt i nuet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in