2014-04-14, 22:31
Medlem
Mikael.s avatar
Jag valde att delbetala direkt på en faktura från Klarna för ungefär ett år sedan. Jag betalade en tredjedel av av skulden. Detta innebär att det återstod två tredjedelar av skulden efter första betalningen. Skulle klarna skicka ut en faktura igen, med det återstående beloppet, eller är det jag själv som betalar på den gamla fakturan? Jag fick aldrig någon ny faktura, utan de hörde givetvis av sig med ett krav som var tämligen högt, långt efter att jag glömt bort den första betlningen.
Senast redigerad av Mikael. 2014-04-14 kl. 22:34.
Citera
2014-04-14, 22:36
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Jag valde att delbetala direkt på en faktura från Klarna för ungefär ett år sedan. Jag betalade en tredjedel av av skulden. Detta innebär att det återstod två tredjedelar av skulden efter första betalningen. Skulle klarna skicka ut en faktura igen, med det återstående beloppet, eller är det jag själv som betalar på den gamla fakturan? Jag fick aldrig någon ny faktura, utan de hörde givetvis av sig med ett krav som var tämligen högt, långt efter att jag glömt bort den första betlningen.

Du får nog vända dig till Klarna med din fråga. Kolla vad som är avtalat.
Citera
2014-04-14, 22:38
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

De brukar skicka ut nya fakturor varje månad, men det är till största del ditt eget ansvar att hålla reda på räkningar. Att de skickar ut papperslappar/e-post/e-fakturor är bara en service de inte är tvungna att göra. Glömmer du bort en för att de inte skickat ut en faktura, är det ditt eget fel och avgiften som tillförs är helt korrekt
Citera
2014-04-14, 22:46
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

Det var mer tänkt som en inriktad fråga om någon möjligtvis kände till standardavtalet för just delbetalning på faktura.
Citera
2014-04-14, 22:49
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
De brukar skicka ut nya fakturor varje månad, men det är till största del ditt eget ansvar att hålla reda på räkningar. Att de skickar ut papperslappar/e-post/e-fakturor är bara en service de inte är tvungna att göra. Glömmer du bort en för att de inte skickat ut en faktura, är det ditt eget fel och avgiften som tillförs är helt korrekt

O jävlar, detta lutar åt marknadsföring (i det stora hela) som möjligtvis inte stämmer överens med svensk lagstiftning. Något som finansinspektionen särskilt kan bita i. Tack för ditt inlägg, Klarna kan nog vara i större trubbel än i det lilla enskilda avtalet.
Citera
2014-04-14, 22:53
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

Ormanoff, skulle du möjligtivs kunna göra en mer korrekt bedömning (med svar), med hänsyn till Topic, av det inlägg som den killen i inlägg nr tre gör, tror du?
Senast redigerad av Mikael. 2014-04-14 kl. 23:10.
Citera
2014-04-15, 00:11
Medlem
PiranhaFlowers avatar
Citat:
O jävlar, detta lutar åt marknadsföring (i det stora hela) som möjligtvis inte stämmer överens med svensk lagstiftning. Något som finansinspektionen särskilt kan bita i. Tack för ditt inlägg, Klarna kan nog vara i större trubbel än i det lilla enskilda avtalet.

Vad snackar du om? st0ckis har helt rätt i det han säger och det tillhör allmänbildningen att ha koll på det. Här har du källa också: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Rakningar-och-inkasso/

Skäms på dig människa, inte bara för att du handlar för pengar du inte har utan också för att du inte kan betala dina skulder i tid
Citera
2014-04-15, 00:34
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiranhaFlower
Vad snackar du om? st0ckis har helt rätt i det han säger och det tillhör allmänbildningen att ha koll på det. Här har du källa också: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Rakningar-och-inkasso/

Skäms på dig människa, inte bara för att du handlar för pengar du inte har utan också för att du inte kan betala dina skulder i tid

För det första finns ett avtal hos Klarna för just denna typ, som jag inte hittar några papper på hemma, och som kan skilja sig från "allmänbildningen" som du väljer att kalla det eftersom ditt ordförråd inte sträcker sig längre. Det var det jag undrade om någon kände till. Men du är för trög att svara om avtalsinnehållet (som är självklart för det står KLARNA) , eller du vet nog inte ens vad det begreppet innebär, eftersom du inte ens kan tolka rättsfrågan. Den länken du skickar är irrelevant vad gäller Klarna:s avtalsbestämmelser, eftersom dessa nog skiljer sig.

För det andra så det "jag snackar om" för övrigt något som jag under kvällen grävde lite i, och hör o häppna, - det jag snckar om kan du läsa om här:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor_3420828.svd

här:http://www.di.se/artiklar/2014/4/2/konsumentverket-jagar-klarna/

Eller för den delen i mitt inlägg, som du just skrattade åt! Ojdå, men det är klart, såna som du har förmoldingen aldrig öppnat upp och löst en morgon tidning. Jag räknar med att du är för efterbliven att hänga med i ett resonemenag men snälla, höj nivån ett snäpp Du är ju aspinsam , men tur för dig att du sitter bakom ett skrivbord
Senast redigerad av Mikael. 2014-04-15 kl. 00:52.
Citera
2014-04-15, 09:27
Medlem
PiranhaFlowers avatar
Citat:
För det andra så det "jag snackar om" för övrigt något som jag under kvällen grävde lite i, och hör o häppna, - det jag snckar om kan du läsa om här:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor_3420828.svd

här:http://www.di.se/artiklar/2014/4/2/konsumentverket-jagar-klarna/

Är mycket medveten om förfarandet ovan sen tidigare, men det där har absolut ingenting med din sitaution att göra. Dina länkar handlar om människor som fått en påminnselse direkt utan att ha fått en faktura, någonting som jag absolut kan köpa att det är olagligt.
Du har däremot fått fakturan, men inte någon påminnselse. Och påminnselsen är som sagt frivillig för företaget att skicka ut. Alltså har du inget att klaga på, och du har inte visat varesig något avtal som styrker din sida eller andra källor som skulle visa på att du har ens i närheten av rätt. Alltså har du fortfarande fel.
Citera
2014-04-15, 10:19
Medlem
miikoss avatar
Avtalen har ganska lätta i att hitta:

https://klarna.com/sv/villkor

Annars så preskriberas en konsumentfordran efter tre år, så ett år är inom det.

Man får även tänka på att det finns möjlighet enligt lag att lägga på upp till och med 180 kr när man skriver kravbrevet. Detta behöver ej avtalats.

Dröjsmålsränta enligt avtalet verkar vara 24 % plus fn. referensränta. Gisses, de avtalen jag brukar se, brukar ha max 4 % eller så.
Citera
2014-04-15, 10:59
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Avtalen har ganska lätta i att hitta:

https://klarna.com/sv/villkor

Annars så preskriberas en konsumentfordran efter tre år, så ett år är inom det.

Man får även tänka på att det finns möjlighet enligt lag att lägga på upp till och med 180 kr när man skriver kravbrevet. Detta behöver ej avtalats.

Dröjsmålsränta enligt avtalet verkar vara 24 % plus fn. referensränta. Gisses, de avtalen jag brukar se, brukar ha max 4 % eller så.

Tack! Det framgår av villkoren, att min omvandling av faktura faller under samma villkor som för delbetalning som ursprungligt betalningsalternativ. Detta innebär att Klarna skickar ut en faktura efter första delbetalningen, t.o.m det till att det fordrade beloppet i sin helhet är betalt.

Man har struntat i att skicka ut fakturor till mig, och alltså väntat in i det sista.
Citera
2014-04-15, 11:02
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiranhaFlower
Är mycket medveten om förfarandet ovan sen tidigare, men det där har absolut ingenting med din sitaution att göra. Dina länkar handlar om människor som fått en påminnselse direkt utan att ha fått en faktura, någonting som jag absolut kan köpa att det är olagligt.
Du har däremot fått fakturan, men inte någon påminnselse. Och påminnselsen är som sagt frivillig för företaget att skicka ut. Alltså har du inget att klaga på, och du har inte visat varesig något avtal som styrker din sida eller andra källor som skulle visa på att du har ens i närheten av rätt. Alltså har du fortfarande fel.

Rätt intressant hur du inser att du har så fel att du väljer att inte svara i stora delar, och i ett desperat försök att försöka hålla huvudet över vattnet. Men du har fel igen, enligt avtalet så skulle jag få ut löpande fakturor, eller en restfaktura månaden efter, och faller därför under samma situation som de drabbade i tidningsartiklarna. Lämna du nu denna tråd och kom inte tillbaks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in