2014-04-14, 20:51
Medlem
För två veckor sedan upptäckte jag tre knölar på sidan av halsen nästan vid nyckelbenet, den största var cirka 2 cm och även två lite mindre precis under. Dom gör inte ont och det går att flytta lite på dom. Jag gick till vårdcentralen två dagar efter och min läkare kände och tryckte lite på dom och sa att det var svullna lymfkörtlar om att vi skulle avvakta lite med att undersöka dom mer då han sa att det är vanligt att dom svullnar upp vid tex infektioner (har dock inte varit sjuk/förkyld på hur länge som helst) och för att jag inte hade några andra symtom och fick då tid för återbesök om tre veckor, men att jag skulle höra av mig om dom börjar försvinna eller ifall jag märker någon förändring på dom eller om jag skulle börja må dåligt. Under besöket nämnde han någon gång någonting om cancer/lymfom och självklart går man ju hem och söker som en galning på lymfom och kan inte sluta oroa mig över det nu..

Nojjig som man är så känner man ju efter någon gång varje dag och hoppas på att svullnaderna minskat, men istället så upplever jag att de nu har blivit lite större.. Den största är typ 3 cm lång och 1,5 cm bred, man ser den även lite utanpå halsen, har också hittat en till mindre lite längre upp. Jag mår ändå ganska bra (förutom att jag är väldigt trött och ofta är illamående)

Så ni som har/haft lymfom, hur var erat allmäntillstånd när/innan ni fick reda på att ni hade lymfom?
Ska jag höra av mig till min läkare igen innan återbesöket även fast jag inte har någon av de vanliga symtomen?
Citera
2014-04-14, 21:04
Medlem
1. Så du är inte alls sjuk eller har varit sjuk på senaste? Om inte, varför skulle det då bero på infektion? :S

2. Har du haft svullna lymfkörtlar tidigare i ditt liv också? Isf kan det vara helt normalt, vissa reagerar så att de får svullna lymfkörtlar vid infektioner som din läkare sa.
Citera
2014-04-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigeyesgirl
1. Så du är inte alls sjuk eller har varit sjuk på senaste? Om inte, varför skulle det då bero på infektion? :S

2. Har du haft svullna lymfkörtlar tidigare i ditt liv också? Isf kan det vara helt normalt, vissa reagerar så att de får svullna lymfkörtlar vid infektioner som din läkare sa.

Precis det undrade jag också men han sa att det kan hända att man har en infektion i kroppen utan att man vet om det, tyckte det lät lite konstigt dock..

Nej har aldrig haft så innan, och eftersom att det var så längesen jag var sjuk så kan det inte heller vara så att svullnaderna inte har gått ner än sedan den senaste förkylningen för man känner dom ändå väldigt tydligt på halsen och det skulle jag ju ha känt tidigare isåfall.
Citera
2014-04-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lullen907
Precis det undrade jag också men han sa att det kan hända att man har en infektion i kroppen utan att man vet om det, tyckte det lät lite konstigt dock..

Nej har aldrig haft så innan, och eftersom att det var så längesen jag var sjuk så kan det inte heller vara så att svullnaderna inte har gått ner än sedan den senaste förkylningen för man känner dom ändå väldigt tydligt på halsen och det skulle jag ju ha känt tidigare isåfall.
Jaha okej men hur var blodprovet då?
Tecken man ska se upp för är ju feber, nattsvettningar och oförklarlig viktminskning vid lymfom.
Citera
2014-04-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigeyesgirl
Jaha okej men hur var blodprovet då?
Tecken man ska se upp för är ju feber, nattsvettningar och oförklarlig viktminskning vid lymfom.

Jag har inte fått göra några blodprover ännu. Förhoppningsvis får jag göra det på återbesöket som är om 2,5 vecka.. Så lång väntan när man går runt och oroar sig. Men han sa ju att jag skulle höra av mig om dom börjar växa vilket jag tror att dom har, men ingen feber, viktminskning eller nattsvettningar..
Citera
2014-04-15, 14:36
Medlem
E.W.s avatar
Tittar man på sannolikhet är ju sannolikheten att du har lymfom liten. En del kan ha förstorade lymfkörtlar utan någon påvisbar bakomliggande orsak. Försvinner de inte måste man ju ändå göra undersökningar för att utesluta lymfom.
Citera
2014-04-16, 23:57
Medlem
GE fan i att pilla på dom är mitt första råd. Jag har en körtel på halsen som jag haft i ca 8år nu och den snittar väll 1-1.5cm och växer markant om jag sitter och trycker på den. Försök att låta bli den i en 4-5 dagar så ska du se att den säkert blir mindre men det är inte säkert att den någonsin kommer försvinna helt.
Citera
2014-05-05, 00:42
Medlem
Skulle du kunna hålla tråden uppdaterad? Hur ser det ut i dagsläget osv... är intresserad

Jag har själv flera knölar på båda sidorna av halsen, både små och stora(upptill 2-4 cm). Och en liten knöl på bakhuvudet precis några centimeter från vänster örat. Hela halsen känns bombarderat med knölar.

Och jag har en historia bakom detta(operation och sånt), om du vill så kan jag skriva ner det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in