Citat:
Ursprungligen postat av
joppepi
Vilken astmamedicin och dos ? Ångestbesvär ? Ärftlighet för astma?
Astma finns i släkten. Jag har Giona Easyhaler (senaste medicinen jag blev ordinerad) 2 doser, 2ggr per dag. Buventol Easyhaler 1-2 doser vid behov ansträngande (träning).
Jag hade inte ångest när mina besvär började även om det blivit ganska mycket på senare tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
NoBrain
Hur många läkare har du varit hos TS? Och vad exakt har var och en av dem sagt?
Fortsätt att trycka på hos läkare! Vården är under all kritik alldeles för ofta, så stå på dig.
Det låter som om det skulle kunna vara något med ditt hjärta. Hjärtmuskelinflammation eller liknande. Vill inte skrämma upp dig, men det är vad jag gissar på. Lycka nu till!
4 olika läkare hittills, dock besökt samma flera gånger.
Första läkaren (på vårdcentralen) gjorde CrP test. Först var det positivt. En vecka senare negativt (mindre än 5). En vecka senare var jag fortfarande lika dålig så fick göra nytt CrP och ännu ett blodprov (jag ville då testa för Twar). Läkaren visste inte vad Twar är för något men inget av mina prover visade positiva resultat på något. Då blev jag istället skickat till astmaläkare som skrev ut Giona till mig.
Sedan kontaktade jag sjukvårdsupplysningen och blev hänvisad till akuten. Där fick jag prata med en läkare som lyssnade på hjärta och lungor när jag tog djupa andetag och sa att det lät bra. Därefter blev jag hänvisad till lungröntgen och lungscintigrafi för att utesluta blodpropp i lungan. Slutligen fick jag prata med den sista läkaren som sa att bilderna visade att jag inte hade någon blodpropp och att jag skulle bli kallad för att göra fystest (hur nu det skulle hjälpa mig?). Denna läkaren lyssnade också på lungor och hjärta och sa att det lät bra.
Att det skulle vara något med hjärtat är kanske inte helt uteslutet då det finns en del hjärtproblem i släkten (som har slutat i dödsfall). Fast mina EKG-prover visar tydligen att allt är normalt.
Frågan är bara vad nästa steg är? Som jag skrev kommer inte fystester att bevisa någonting mer än att jag kommer få väldigt mycket smärtor i bröstet.