• 1
  • 2
2014-04-14, 22:09
Medlem
Om ni läser arbetsförmedlingens statistik över antalet inskrivna så är det nästa 700 000 inskrivna på AF av de är det ca 400 000 personer som är öppet arbetslösa eller i program med aktivitetstöd. Jag har frågat på Arbetsförmedlingens fejjans sida varför det är ca 300 000 inskrivna som varken är arbetslösa eller i program och fått till svar att det är sådana som har olika typer av anställninsstöd ex lönebidrag, sas, eller nystartsjobb. Det finns en hel djungel med olika anställningsstöd och när det gäller ex SAS kan arbetsgivarna numera få det i 2 år reglerna ökade från ett till två år för någon månad sedan, efter två år kan anställningen övergå i nystartsjobb lika lång tid som du varit arbetslös. Sas tiden räknas som att man har varit arbetslös när tiden för nystartsjobb räknas ut. Personer som är 55+ kan få nystartsjobb dubbelt så lång tid som de varit arbetslösa dock mas 10 år. Ni som inte tror mig kan fråga på AF kundrelationer
Citera
2014-04-14, 22:14
Medlem
Men nu är det ju inte om det är rea på personal via olika bidrag från staten som avgör om en arbetsgivare anställer eller ej utan om det finns behov att anställa pga efterfrågan på varor och tjänster. Den efterfrågan ökar inte med ett urholkat försäkringssystem som får de som har jobb att amortera av på sina lån eller spara i stället för att spendera och när vi har en så stor grupp som antingen lever på sjukpenning,låg a kassa, socialbidrag, urholkade pensioner eller jobbar inom den mycket lågavlönade tjänstesektorn som den här tokregeringen har satsat på
Citera
2014-04-15, 07:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om ni läser arbetsförmedlingens statistik över antalet inskrivna så är det nästa 700 000 inskrivna på AF av de är det ca 400 000 personer som är öppet arbetslösa eller i program med aktivitetstöd. Jag har frågat på Arbetsförmedlingens fejjans sida varför det är ca 300 000 inskrivna som varken är arbetslösa eller i program och fått till svar att det är sådana som har olika typer av anställninsstöd ex lönebidrag, sas, eller nystartsjobb. Det finns en hel djungel med olika anställningsstöd och när det gäller ex SAS kan arbetsgivarna numera få det i 2 år reglerna ökade från ett till två år för någon månad sedan, efter två år kan anställningen övergå i nystartsjobb lika lång tid som du varit arbetslös. Sas tiden räknas som att man har varit arbetslös när tiden för nystartsjobb räknas ut. Personer som är 55+ kan få nystartsjobb dubbelt så lång tid som de varit arbetslösa dock mas 10 år. Ni som inte tror mig kan fråga på AF kundrelationer

Antal inskrivna, anställda med olika former av stöd m.m. finns i statistiken på hemsidan:
http://qvs11ext.ams.se/QvAjaxZfc/Qvs...a91c3f3afd.pdf

Som du ser var det sammantaget 682674 personer inskrivna, varav 392 682 arbetslösa. FSAS som du nämner är det 5019 som har stöd i form av och Instegsjobb som Sverigedemokraterna verkar se som ett så stort problem är det bara 3005 personer som har.

Man kan även se att det sammantaget är många inskrivna som har tim- eller deltidsanställning eller på annat sätt inte får jobba så mycket som dom vill.

Finns mycket intressant att ta del av i statistiken
Citera
2014-04-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Antal inskrivna, anställda med olika former av stöd m.m. finns i statistiken på hemsidan:
http://qvs11ext.ams.se/QvAjaxZfc/Qvs...a91c3f3afd.pdf

Som du ser var det sammantaget 682674 personer inskrivna, varav 392 682 arbetslösa. FSAS som du nämner är det 5019 som har stöd i form av och Instegsjobb som Sverigedemokraterna verkar se som ett så stort problem är det bara 3005 personer som har.

Man kan även se att det sammantaget är många inskrivna som har tim- eller deltidsanställning eller på annat sätt inte får jobba så mycket som dom vill.

Finns mycket intressant att ta del av i statistiken

Hade AF som kund i ett tidigare jobb (som konsult).

Dom var helt makalösa på att föra statistik. Om man ville veta t.ex. hur många vänsterhänta handbollsmålvakter med socionomexamen som var arbetslösa i Hässleholm kunde dom ta fram det.

Lite överdrivet, men det var bra nära sanningen.
Citera
2014-04-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Har du gjort karriär av att ljuga och vilseleda folk? det är stor skillnad mellan 300000 och 3000 !!!! tror du verkligen på riktigt att arbetsförmedligen betalar loner till 300000 personer varje månad? har du inte läst om att af lämnar tillbaka många miljarder till staten varje år pga att dem inte används? fyfan på dig och den som har lärt dig ljuga
Citera
2014-04-15, 11:49
Medlem
arbetslöshetsrapport för den som gillar siffror:
http://www.aea.se/media/publikatione...orten_2013.pdf
Citera
2014-04-16, 05:47
Medlem
Bunnys avatar

Varför så otrevligt tonfall? Istället för att lägga så mycket krut på att vara osaklig är mitt råd att du istället plockar fram källor som styrker dina påståenden, eller vederlägger andras påståenden om du menar att andra som skriver i tråden har fel.
Citera
2014-04-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Varför så otrevligt tonfall? Istället för att lägga så mycket krut på att vara osaklig är mitt råd att du istället plockar fram källor som styrker dina påståenden, eller vederlägger andras påståenden om du menar att andra som skriver i tråden har fel.

Har viktigare saker för mig än att leta upp källor på saker jag vet, har du ens läst vad susan kommer med för påståenden utan källor? o så hoppar du på mig istället?

Komigen 300 000 arbetslösa på bidrag ifrån amf ???????? hur fan ska jag kunna hålla en lugn ton när någon sprider falsk propaganda? aldrig. hennes källa är någon hon har chattat med online, otroligt
Citera
2014-04-17, 07:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Har viktigare saker för mig än att leta upp källor på saker jag vet, har du ens läst vad susan kommer med för påståenden utan källor? o så hoppar du på mig istället?

Komigen 300 000 arbetslösa på bidrag ifrån amf ???????? hur fan ska jag kunna hålla en lugn ton när någon sprider falsk propaganda? aldrig. hennes källa är någon hon har chattat med online, otroligt

Tagga ner litegrann, jag har inte "hoppat på" någon. Däremot önskar jag att diskussionerna på FB i högre utsträckning uppehöll sig kring de sakfrågor som diskuteras i trådarna och innehöll färre personangrepp, att diskussionsdeltagarna skiljer på sak och person helt enkelt eftersom det blir mycket intressantare då.

Hur många som har anställning med någon form av stöd framgår av länk till statistik jag tidigare postat i tråden. Du har helt rätt i att de inte är ungefär 300 000. Utifrån vad jag kan se i statistiken var de vid utgången av mars månad 208715 stycken.

Vad gäller din fråga om hur du ska kunna hålla en "lugn ton" kan jag tyvärr inte svara på den. För dom flesta brukar den infinna sig av sig själv när man når vuxen ålder. Den brukar även stiga med ökad kunskap, så ett tips är att öka kunskapen i sakfrågorna, det brukar resultera i att man övergår från att kritisera de personer som har andra uppfattningar än man själv har, till att bemöta deras påståenden med fakta som visar att vad de påstår kanske inte är hela sanningen, ibland inte ens halva.

Amf arbetar för övrigt med pensioner.
Citera
2014-04-17, 07:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hade AF som kund i ett tidigare jobb (som konsult).

Dom var helt makalösa på att föra statistik. Om man ville veta t.ex. hur många vänsterhänta handbollsmålvakter med socionomexamen som var arbetslösa i Hässleholm kunde dom ta fram det.

Lite överdrivet, men det var bra nära sanningen.

Ja statistik är ju en svensk paradgren vilket syns både hos Arbetsförmedlingen och andra myndigheter. Sverige var ju först i världen med en central statistikmyndighet...vi var även först i världen med ett rasbiologiskt institut, först med att räkna, mäta och klassificera människor

Orsaken till den svenska statistikivern idag tror jag främst går tillbaka till folkhemsbygget, sossarna har alltsedan 40-talet utrett, räknat och mätt allt och lite till för att konstruera samhället. Sen har vi ju det där med att även räkna och mäta människor som vi började med på 20-talet, en del rötter kan sökas dit också.
Citera
2014-04-17, 09:23
Medlem
Avskaffa arbetsförnedringen.

Den där rapporten om arbetslösheten är knappt helt sann heller. AF köper in en massa värdelösa projekt som helt enkelt är bluff företagare.
Finns ett projekt jag själv var med i när jag var arbetslös för 2 år sedan, där projektet sa sig lära upp oss hur man får jobb och där vi skulle få göra praktik på ett företag som behöver folk, där dom skulle hjälpa oss.
Dessa påstod att 80%+ av alla som gick detta projekt hade fått jobb efteråt (någon statestik dom inte ens hade riktigt hade utfört).

Dom gav mig tips på praktik jag kunde söka, eller snarare så sökte dom åt mig. Dom kände tydligen en ansvarig på det företaget så jag fick gå dit och hälsa på. Kändes bra, dom påstod att dom behövde personal osv. Men sa att jag måste vänta på svar från den högre chefen på jobbet. Så jag väntade och väntade. Tog två veckor innan jag ringde igen och frågade, då var det ändrat, tydligen skulle jag inte få något jobb ändå.

Försökte kontakta då detta projekt, utan något svar på telefon och mail. Kontaktade AF, tog någon vecka innan man fick svar från projektet, där dom knappt visste vem jag var först. Sedan sa dom att projektet har slutat och att jag inte kan söka nå annan praktik via dom.

Ett år efteråt ringer dom mig och säger att jag måste komma till stan, till något kontor och skriva på papper om att jag varit på detta projekt, att om jag inte gör detta kan jag bli återbetalningsskyldig.
Förbannad som helvete ringde jag min handläggare på AF och frågade angående detta, som sa att jag inte kan vara återbetalningsskyldig.
Sa till denna man på projektet att jag inte hade tid att dra till stan och att jag inte alls är skyldig att betala om jag inte skriver på.

Då erbjöd han sig att komma till mig istället, tydligen hade han kollat upp min adress på nätet och frågade om jag är hemma just nu på den adressen. Kände mig osäker men sa ok till det.

Väl när han kom hem till mig så var det typ 6 papper jag skulle skriva på, varje papper var en månad.
Frågade honom att jag har ju bara varit på projektet i typ 1 månad, varför ska jag skriva in mig på alla dessa månader.
Så säger jäveln att jag varit inskriven alla dessa månader.

Inskriven men ändå inte fick hjälp? Vad i helvete?
Hade lust att inte skriva på, men snubben såg ju fan ut som en hitman samt då han hade kommit hem till mig och vet vart jag bor så vågade jag inte säga nej till skitet och skrev på allt skit. Men sa till honom att det var då jävligt konstigt att man är inskriven flera månader utan att direkt ha någon möjlighet till kontakt eller hjälp från projektet.

Under denna tid har jag förmodligen även varit inskriven som INTE arbetslös, då AF gör detta när man går med i såna här värdelösa projekt/utbildningar som syftet är riktad mot att få jobb.

Fan nu tror jag att jag gick offtopic, men saken är iaf att dom borde avskaffa hela systemet, även dessa särskilt anställningsstöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in