2014-04-14, 12:50
Medlem
DrRockzos avatar
Hej!

Jag har en privat personförsäkring hos Trygg-hansa som heter Tryggavuxna (sjukdom och olycksfall) i dagsläget, den kommer snart påbörja en ny avtalsperiod därför håller jag på att kolla om det är något jag ska ha kvar.

Det är nämligen så att via jobbet har jag en sjukvårdsförsäkring via Länsförsäkringar som jobbet betalar (nåja, arbetsgivaravgift). På beskedet står det att det är ett gruppavtal och att villkor GF 900:7 gäller. Kollar jag LF:s hemsida http://www.lansforsakringar.se/SiteC...forsakring.pdf så verkar det som att GF 900:7 innehåller allt följande:

Sjukvårdsförsäkring
Livförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Sjukförsäkring
Barnförsäkring

Frågan är alltså, kan jag avsluta min privata försäkring med gott samvete? Borde jag i så fall teckna en billigare olycksfallsförsäkring eller räcker det med den som ingår(?) via jobbet?

Kan tillägga att jag är fullt frisk och har ett kontorsjobb/inga extremsporter.

vad hade ni gjort?
Citera
2014-04-14, 13:03
Medlem
Flightmodes avatar
Den försäkringen du har via jobbet täcker enbart skador som uppkommer under arbetstid.
Citera
2014-04-14, 13:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flightmode
Den försäkringen du har via jobbet täcker enbart skador som uppkommer under arbetstid.

Exakt, och att kunna bevisa att skadan verkligen uppkommit under arbetstid är enormt svårt om skadan är diffus.
Citera
2014-04-14, 13:32
Medlem
DrRockzos avatar
Hmm okej. Jag hittar dock ingenstans i villkoren där det står att det bara skulle gälla under arbetstid? Det borde ju stå i så fall kan man tycka?
Citera
2014-04-14, 13:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Hmm okej. Jag hittar dock ingenstans i villkoren där det står att det bara skulle gälla under arbetstid? Det borde ju stå i så fall kan man tycka?

Du får kolla ditt gruppavtal men vanligast är att försäkringstagaren endast är försäkrad på arbetet eller på resa till och från arbetet. Dock kan dödsfall ske på din fritid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in