Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Citat:
Ursprungligen postat av
Hakkapeliten
Letar efter en motsvarighet till idiomet där man pratar om "Humle och Dumle" där man syftar på två parter, i olika sammanhang (t.ex. på en arbetsplats), som sysslar med samma sak men i sin enfald ovetandes om den andres förehavanden. Så som att göra samma arbete två gånger, eller att rent av motarbeta varann, ovetandes. Hittade något om två som hette "Tweedledum and Tweedledee", gäller samma idiom för dessa?
Tycker inte alls det där stämmer med min bild av hur man anväder "Humle och Dumle" används. Snarare används det väl om (lite halvlöjliga, förnumstiga personer) personer som alltid syns i par och som alltid tycker och säger samma sak. Alltså utan att motarbeta varandra eller vara ovetande om vad den andre gör.
Det är också min uppfattning av vad
Humle och Dumle står för. Något par som står för det som TS beskriver kan jag inte, vare sig på svenska eller engelska.
Citat:
I övrigt borde väl "Tweedledum and Tweedledee" förmedla samma bild även om jag inte vet hur pass idiomatiskt det är.
Allting som har skrivits av Lewis Carroll är per definition jätteidiomatiskt, åtminstone för de mer utbildade segmenten i Storbritannien.

Jag skyndar mig att påpeka att Carroll inte hittade på namnen, som är betydligt äldre, och att figurer kallade Tweedeldum och Tweedeldee ofta framstår som lite lojliga, men inte behöver göra det, och att de framför allt är identiskt lika, och förekommer i par.
Citat:
Edit: Även "Thomson and Thompson" borde kunna funka enligt din definition.
Jag är inte så säker på det. Det mest slående kännetecknet för
Dupont och Dupond, som vi ju med Hergés original säger på svenska - är knappast deras likhet, även om den är påfallande, utan deras helt förkrossande stupiditet.
Då stämmer nog
Tweedeldum and Tweedeldee betydligt bättre med Humle och Dumle - som vi båda förstår det paret. (Och inte blir det sämre av att de rundlagda gentlemän som John Tenniel ritade i sin illustration av
Through the Looking-Glass är ganska lika de upp-och-nervända hakfigurer som för sådär en femtio-femtiofem år sedan förekom i ett tidigt svenskt barnprogram i TV tillsammans med den eljest naturprofilerade Nils Dahlbeck.)
Men jag vet alltså ingen levandes råd nr det gäller vad TS är ute efter - dvs ett par som fungerar som h*n har uppfattat
Humle och Dumle.