2014-04-14, 12:36
Medlem
Hakkapelitens avatar
Letar efter en motsvarighet till idiomet där man pratar om "Humle och Dumle" där man syftar på två parter, i olika sammanhang (t.ex. på en arbetsplats), som sysslar med samma sak men i sin enfald ovetandes om den andres förehavanden. Så som att göra samma arbete två gånger, eller att rent av motarbeta varann, ovetandes. Hittade något om två som hette "Tweedledum and Tweedledee", gäller samma idiom för dessa?
Citera
2014-04-14, 12:40
Medlem
kinesarsles avatar
Knoll och Tott?
Citera
2014-04-14, 15:09
Medlem
Kongruensbojds avatar
Bill och Bull?
Citera
2014-04-14, 15:09
Medlem
ArneIIIs avatar
Utan någon som helst eftertanke skulle jag sagt bobbsey twins. Det var det som kom upp i mitt huvud när jag sa en mening med Knoll och Tott.
Citera
2014-04-14, 15:51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakkapeliten
där man syftar på två parter, i olika sammanhang (t.ex. på en arbetsplats), som sysslar med samma sak men i sin enfald ovetandes om den andres förehavanden. Så som att göra samma arbete två gånger, eller att rent av motarbeta varann, ovetandes.
Tycker inte alls det där stämmer med min bild av hur man anväder "Humle och Dumle" används. Snarare används det väl om (lite halvlöjliga, förnumstiga personer) personer som alltid syns i par och som alltid tycker och säger samma sak. Alltså utan att motarbeta varandra eller vara ovetande om vad den andre gör.

I övrigt borde väl "Tweedledum and Tweedledee" förmedla samma bild även om jag inte vet hur pass idiomatiskt det är.

Edit: Även "Thomson and Thompson" borde kunna funka enligt din definition.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomson_and_Thompson
Senast redigerad av JaneC 2014-04-14 kl. 15:54.
Citera
2014-04-14, 20:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Citat:
Ursprungligen postat av Hakkapeliten
Letar efter en motsvarighet till idiomet där man pratar om "Humle och Dumle" där man syftar på två parter, i olika sammanhang (t.ex. på en arbetsplats), som sysslar med samma sak men i sin enfald ovetandes om den andres förehavanden. Så som att göra samma arbete två gånger, eller att rent av motarbeta varann, ovetandes. Hittade något om två som hette "Tweedledum and Tweedledee", gäller samma idiom för dessa?
Tycker inte alls det där stämmer med min bild av hur man anväder "Humle och Dumle" används. Snarare används det väl om (lite halvlöjliga, förnumstiga personer) personer som alltid syns i par och som alltid tycker och säger samma sak. Alltså utan att motarbeta varandra eller vara ovetande om vad den andre gör.
Det är också min uppfattning av vad Humle och Dumle står för. Något par som står för det som TS beskriver kan jag inte, vare sig på svenska eller engelska.

Citat:
I övrigt borde väl "Tweedledum and Tweedledee" förmedla samma bild även om jag inte vet hur pass idiomatiskt det är.
Allting som har skrivits av Lewis Carroll är per definition jätteidiomatiskt, åtminstone för de mer utbildade segmenten i Storbritannien. Jag skyndar mig att påpeka att Carroll inte hittade på namnen, som är betydligt äldre, och att figurer kallade Tweedeldum och Tweedeldee ofta framstår som lite lojliga, men inte behöver göra det, och att de framför allt är identiskt lika, och förekommer i par.

Citat:
Edit: Även "Thomson and Thompson" borde kunna funka enligt din definition.
Jag är inte så säker på det. Det mest slående kännetecknet för Dupont och Dupond, som vi ju med Hergés original säger på svenska - är knappast deras likhet, även om den är påfallande, utan deras helt förkrossande stupiditet.

Då stämmer nog Tweedeldum and Tweedeldee betydligt bättre med Humle och Dumle - som vi båda förstår det paret. (Och inte blir det sämre av att de rundlagda gentlemän som John Tenniel ritade i sin illustration av Through the Looking-Glass är ganska lika de upp-och-nervända hakfigurer som för sådär en femtio-femtiofem år sedan förekom i ett tidigt svenskt barnprogram i TV tillsammans med den eljest naturprofilerade Nils Dahlbeck.)

Men jag vet alltså ingen levandes råd nr det gäller vad TS är ute efter - dvs ett par som fungerar som h*n har uppfattat Humle och Dumle.
Citera
2014-04-14, 20:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte så säker på det. Det mest slående kännetecknet för Dupont och Dupond, som vi ju med Hergés original säger på svenska - är knappast deras likhet, även om den är påfallande, utan deras helt förkrossande stupiditet.
Jo, fast jag tänkte att de "motarbetade sig själva" och "gjorde samma arbete två gånger" i bemärkelsen att deras signum just är att trassla in sig i varandra, (fel-)upprepa vad den andre sagt o.s.v.

Kan tänka mig att det skulle passa bra som spydig benämning på godtyckligt radarpar om det var just deras ineffektivitet och klantighet man ville framhäva.
Citera
2014-04-14, 20:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, fast jag tänkte att de "motarbetade sig själva" och "gjorde samma arbete två gånger" i bemärkelsen att deras signum just är att trassla in sig i varandra, (fel-)upprepa vad den andre sagt o.s.v.

Kan tänka mig att det skulle passa bra som spydig benämning på godtyckligt radarpar om det var just deras ineffektivitet och klantighet man ville framhäva.
Jo, fast i deras fall beror det ju inte på att de är ovetande om varandras existens, utan på att de just är förödande dumma i huvudet.
Citera
2014-04-15, 08:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, fast i deras fall beror det ju inte på att de är ovetande om varandras existens, utan på att de just är förödande dumma i huvudet.
Precis, "enfaldiga" som TS skriver.

Men visst, det där med "ovetande om den andres förehavanden" stämmer ju inte riktigt.
Citera
2014-04-25, 12:02
Medlem
Hakkapelitens avatar
Oj vad många svar som tillkommit! Vill bara klargöra vad jag menade om det där med att göra samma saker osv. Det jag menade var att jag letade efter ett idiomatiskt "radarpar" som vid blotta tanken gör att man direkt inser att tokerier följer i deras spår.

När jag var mindre fanns det ett par ler-figurer, en kort och tjock, och en lång och smal. Ren och skär slapstick-humor med drag i änden av ett snöre genom ett hål i en vägg, eller lyft av ett tyngre föremål som gjorde att den andre blev platt osv. Nu minns jag inte vad de hette, men det var väl typ den typen av radarpar jag letade efter. Nu är ju min uppfattning av "Humle och Dumle" sådan. Men jaja, det kanske inte ens finns något sådant som jag letar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in