Citat:
Ursprungligen postat av
Questo
Det ser ut som att jag har fixat ett jobb i Jönköping och behöver nu börja leta efter bostad, hittar inte redigt någon bra källa på Internet att hitta lägenheter mer än Blocket typ, vet ni som bor i området om någon annan källa så som en hemsida eller bostadsförening man kan gå med och söka bostad via?
Tack på förhand!
Jag bodde i Jönköping ett tag. Hade riktigt svårt att hitta någon bostad. Ringde flera gånger i veckan till dom största fastighetsbolagen plus några privata som jag hittade via google. Till sist fick jag en lägenhet via Bygginvest.
Mitt enda tips, håll dig undan från Bygginvest. Jag har aldrig varit med om ett oseriösare fastighetsbolag och då samarbetar jag med såna företag dagligen via mitt yrke. Det fanns inte många rätt.
Jag ringde flera gånger och påpekade fel med vattenledningarna, både i köket och badrummet. Samtidigt var ytskiktet i badrummet skadat, vilket jag också påpekade i mina felanmälningar. Det tog dom några veckor innan dom ens kom och kollade upp det jag felanmälde. Utan att ringa eller lämna några lappar så hade dom klampat in i lägenheten och kollat på problemet, vi hade inte sagt att det var OK att gå in med huvudnyckel. (Vilket hade varit lugnt om dom öht hört av sig)
Jag ringde upp och frågade om dom hade varit in i lägenheten, efter några samtal till deras fastighetsskötare så visade det sig att en av deras gubbar hade varit in och kikat och skrivit en skaderapport för badrummet där ytskiktet var skadat. Efter det skickade dom en besiktningsman, och som jag redan anade så var det fuktskador i badrummet, antagligen orsakat pga skadan i ytskiktet.
Till en början skyllde dom på oss, eftersom vi inte hade ringt och felanmält skadorna. Vilket jag hade gjort upprepade gånger. Dom försökte få det att låta som om det var vårat fel, att vi använt duschen och tvättmaskinen trots att skadorna var så tydliga. Idiotkärringen som satt i telefonen och tog emot felanmälningarna hade inte ens skrivit ner att vi hade ringt, och på så vis hade våra felanmärkningar aldrig hänt. Dom pressade oss att vi skulle betala för skadorna i badrummet. Då kom jag på att jag hade mailat en felanmälan också, så jag kontaktade en jurist som följde med mig till Bygginvest lokaler och förklarade läget och då bad dom så hemskt mycket om ursäkt.
Efter det sade vi upp våran lägenhet direkt, med uppsägningstid på 3 månader. Samma dag som vi sade upp lägenheten ringde jag och bokade en besiktning. Det stod på deras hemsida "Kom ihåg att ringa och boka en besiktning minst en vecka innan flytt". Eftersom vi redan hade hittat en annan lägenhet och flyttat ut 3-4 dagar efter uppsägningen så bokade jag en besiktning till veckan efter, vi ville ju såklart att en ny hyresgäst skulle flytta in så snabbt som möjligt så vi skulle slippa dubbla hyror.
Vi fick inte boka en besiktning innan nästa hyresgäst skrivit på sitt kontrakt. Anledningen till det var att under tiden lägenheten stod tom så kunde utsidan av fönstren bli smutsiga, och vem vill flytta in i en lägenhet och behöva tvätta utsidan av fönstren. Efter mycket om och men så lyckades vi få dom att boka en besiktning och vi blev av med lägenheten relativt snabbt, trots alla deras försök att sätta käppar i hjulet för oss.