• 3
  • 4
2014-04-18, 16:58
Medlem
Bbobis avatar
Kan tänka mig att nån lallare med hela lönen på uttagskontot som småhandlar utan att hålla koll på hur tillgångarna på kontot minkar skulle kunna få bättre kontroll då man med kontanterna ser med blotta ögat hur pengarna försvinner.

Jag däremot som hela tiden vet inom 10kronan hur mycket jag har kvar på kontot skulle det nog inte tillföra någon större medvetenhet.

Min slutsats: Har man redan bra koll på sin ekonomi är det sak samma.
Citera
2014-04-18, 17:10
Medlem
Med rätt kort får man rätt bra återbäring på det man spenderar, väljer helt klart kort, slipper man dessutom hålla på att ta ut pengar och dylikt så fort man skall köpa något dyrare.
Citera
2014-04-18, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hundkräks
Vi som föredrar kontanter har nog varken bättre eller sämre koll än kortmongona. Vi vill bara inte att varenda grej vi köper skall finnas med i kartläggningen av oss. Uppgifterna om vad du köper för något är värdefull information som säljs och köps för att användas när företag vill rikta reklam till vissa köpare. Likaså vill vi vara snälla mot våra medmänniskor och inte stoppa upp kassakön för att rota fram kort och hålla på och fippla med knappar och annat trams bara för att köpa en läsk och en aftonhoran.
går långsammare när ja väntar på att du ska betala med dina jävla mynt i myntinkaste...
Citera
2014-04-18, 17:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
går långsammare när ja väntar på att du ska betala med dina jävla mynt i myntinkaste...

Testat kön till en lunchrestaurang vid 12:00 rusningen? Snacka om löjligt när 10 man står på rad och samtliga skall dra 1 lunch för under 100-lappen på kortet...

Kort går inte fortare annat än om det är spattiga Elof, 83 som skall mata växelmynt precis som du beskriver - fast det hade inte gått snabbare med kort för honom ändå.

En avvägning av kontanter och kort är givetvis det bästa, det jag anser vara imbecillt är de som tycker att kontanter inte behövs och sedan glatt kan handla för 15 spänn på kortet. Snacka om idioti som enbart driver upp priserna på produkterna.
Citera
2014-04-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind

Helst när nån gammal femma faller rätt igenom och ut i skålen om och om igen, som tur är brukar dom ha reservmynt att växla som åtgärd i kassan.
Av någon bekväm anledning så verkar dessa reservmynt aldrig strula, är dom testade av kassörskan måntro?
Citera
2014-04-18, 18:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kort går inte fortare annat än om det är spattiga Elof, 83 som skall mata växelmynt precis som du beskriver - fast det hade inte gått snabbare med kort för honom ändå.
Beror på, har jobbat i en kassa där det brukade kosta 80 kr för besök och vissa betalade ofta med 500-1000 lappar så man fick leta växel som en dåre eller höra om kort eller räkning var en möjlighet ...vissa skall stå kvar länge vid kassor tills dom fått ner växeln i plånboken som också tar tid.

Ibland glömmer folk att de fått växel eller vilken valör de betalade med så blir det långdraget tjafs innan nästa kan handla.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in