Har nu läst igenom alla svar som ni gett mig, tack för ert engagemang.
Jag har nämnt i ursprungsinlägget att jag dammsuger med jämna mellanrum samt att de varit här och sanerat tidigare utan vidare resultat i just köket. Jag var även noga med att innan jag lade i något i skåp etc. så dammade jag ur plus såg till att det var rena grejer jag lade in (till exempel tallrikar med mera diskade jag och torkade innan). Tidigare nämnt så är lägenheten av äldre årtal och köksstommarna relativt gamla och även slitna (vissa hyllplan har gått sönder med mera).
Jag fick höra av snubben som bodde här innan att förra hyresgästen hade blivit erbjuden att få köket renoverat men att denne hade tackat nej till detta men däremot tackat ja till att få köksluckorna utbytta. De har erbjudit att byta ut mina köksluckor igen men om jag vill ha hela köket renoverat bör de väl ändå ta tag i det med tanke på att förrförra hyresgästen tackade nej till renoveringserbjudandet? De kommer gärna med argument som "ja alltså, det är ju gamla lägenheter och jämfört med många andra kök är ditt väldigt fräscht", fastän att de tidigare erbjudit en renovering för att rusta upp köket men som inte blev genomfört för att en tidigare hyresgäst tackade nej...
Må vara jag som är gnällig men det börjar bli relativt störande att gå på silverfiskjakt varje gång man tar ett kliv in i köket eller öppnar en kökslåda (ja jag har hittat dessa i kökslådorna också).
Jag kommer definitivt höra med Hyresgästföreningen innan samt ringa saneringsbolaget ännu en gång innan jag tar upp luren och vill få något totalrenoverat såklart.