• 1
  • 2
2014-04-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTran
Hur är det med möblering? med tanken det är omöblerat kan man då ansöka någon form av "möblering" bidrag?`pengar till hushåll, en säng och andra essentiella saker.

Med största sannolikhet kan du inte få sådana bidrag. Socialbidragstagare kan i vissa fall få möbelbidrag av socialtjänsten, men då utreds behovet. De hjälper inte studenter eller folk som ska flytta hemifrån. Jag känner inte till några liknande bidrag som du skulle kunna vara berättigad till, så du får bekosta allt själv.
Citera
2014-04-13, 12:18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Tack så mycket för svaret! Men tycker du 3850kr/månad är rimligt om det är 28kvm, 700m från högskolan och är en nybyggt bostad.

Funderar ansöka till bostadsbidrag från försäkringskassan, men hur fungerar det? studiebidrag+studielån kommer ligga runt 9k och hur stor är sannolikheten att jag få bostadsbidrag av försäkringskassan?

Om du tänker dig att jobba vid sidan av studierna för att få in extrapengar så var det åtminstone på "min tid" jävligt lömskt med bostadsbidrag. Det krävdes inte mycket för att man skulle bli återbetalningsskyldig. Själv har jag aldrig haft bostadsbidrag, men min sambo hade det en period och det fick hon betala tillbaka sen. Jag vet som sagt inte om det fortfarande är så, det här var ett gäng år sen, men det kan vara värt att kolla upp.
Citera
2014-04-13, 12:49
Medlem
Citat:
Funderar ansöka till bostadsbidrag från försäkringskassan, men hur fungerar det? studiebidrag+studielån kommer ligga runt 9k och hur stor är sannolikheten att jag få bostadsbidrag av försäkringskassan?

Studielånet räknas inte som en inkomst, och bara 80 % av studiebidraget räknas. Det är för övrigt årsinkomsten som räknas, och har du du haft jobb eller andra inkomster under året så påverkas din rätt till bostadsbidrag. Men det skadar ju inte att ansöka och hoppas på det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in