2009-07-24, 03:19
Medlem
Poddubnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmbali
Exakt hur legalt är det ni vill att det ska bli?
Legalt att röka hemma, men förbjudet på jobb och allmän plats?
Eller legalt på allmänplats och bara förbjudet på jobbet?
Skall det vara tillåtet på vissa jobb men totalt förbjudet på vissa andra arbetsplatser?
Eller legalt överallt?
Om det bara är legalt att röka hemma, skall det vara olagligt att gå ut om man är påverkad?
Skall man få köra bil påverkad?
Om inte hur skall staffskalan se ut? Skall det finns olika nivåer som med alkohol?

Skall CB påverkan fortfarande vara upphov till att man kan förlora jobbet
eller bli tvungen att söka vård om man påträffas hög under arbetstid
(förutsatt att det inte är legalt att röka under arbetstid)?
Exempel på detta: Dagisfröken påträffas påverkad,
hur ser ni på detta jämfört med en löpandebands arbetare som påträffas påverkad?

Jag tar upp dessa två exempel pga av att en legalisering kommer att innebära
att fler människor i vårat sammhälle kommer få tillgång till CB.
Detta innebär också att CB påverkade människor kommer att påträffas på fler arbetsplateser än idag.
Dagis, industrier, verkstäder, skolor mm.

Jag skiter själv i om en industriarbetare är pårökt,
såvida jag inte hade jobbat med honom/henne och det påverkat min arbetsdag.
Jag hade dock inte skitit i om en dagismamma,
som har ansvar för mitt/mina barn, kom seg i skallen till jobbet efter att ha rökt.

Tror ni att fler arbetslivs olyckor hade inträffat pga legalisering?

Skall man införa åldersgräns?
Skall vem som helst få odla, eller skall det vara kontrollerat från statligt håll, som systembolaget?
Om staten kontrollerar tillgång, skall det så också vara olagligt (som hembränning) att odla själv?

Hur kommer lungcancer utveklingen att se ut tror ni?
Kommer vi se en kraftig ökning?
Om det blir en ökning, vem skall betala?
Skall vi höja skatten?
Kommer vi också att se en kraftig ökning av cigarettrökning som följd?

Kommer vi att se en ökning av feta människor?
Tänker på att motivationen att gå till gymmet avtar drastiskt,
samt att intaget av godsaker ökar.
Kommer vi att få ett samhälle med medborgare som är mindre handlingskraftiga än förut?
Kommer vi se fler situationer där problem som borde tas itu med sopas under mattan?

Frågor i massor jag vet, det finns tusen till, men hur ser ni på dessa som jag tagit upp?

Det borde vara legalt överallt, men det är för den sakens skull inte lämpligt att röka på jobbet. Jag tycker inte att man ska vara hög på jobbet. Det är dumt och ansvarslöst.

Självklart ska det vara förbjudet att köra bil påverkad. Hur detta ska fungera mer detaljerat har jag inte begrundat. Det är såklart svårt att mäta om nån är hög eller inte. Man borde få köra ett par dagar efter man har rökt.

Ja, om man röker på jobbet har man problem, anser jag. Droger hör inte hemma på arbetsplatsen, och om man inte kan vänta tills man kommer hem med att tända spliffen borde man bli uppläxad av chefen och i värsta fall få sparken.

Att fler arbetsplatsolyckor skulle inträffa tror jag inte. Såvitt jag förstår har länder som avkriminaliserat inte fler cannabisanvändare än länder som inte har det.

Åldergräns borde ligga på 18 år, anser jag. Odling tycker jag borde vara tillåtet om det är för eget bruk, dvs ett par plantor.

Jag ser absolut ingen anledning till att lungcancer skulle öka eftersom att cannabis inte leder till cancer. Vissa studier påstår motsatsen, men jag har sett lika många studier som påstår att cannabis motverkar cancer. Så cancergrejen anser jag vara på samma nivå som snacket om att man kan få cancer av kaffe, chips, tandkräm och bränd mat och allt vad det är.

Att vi skulle få fler feta människor är såklart skrattretande. Andelen brukare som är konstant höga är nämligen väldigt väldigt liten. Resten av oss håller bruket till lediga stunder, fredagsmyset och fester och kan därför gå till gymmet på 9 av 10 dagar.

Cannabis pasiviserar. Detta är sant - under ruset!! Alkohol är lagligt, men inte går väl folk omkring fulla för jämnan bara för det? Andelen av cannabisbrukare som är MISSbrukare är mindre än andelen alkoholbrukare som är det. Ett cannabisberoende är dessutom lättare att bli av med än alkoholism. Att antyda att vi skulle röka bort våra liv om det var lagligt är därför löjligt. Sen jag började röka cannabis har jag inte alls blivit mer passiv och mindre ambitiös. Jag har snarare blivit lyckligare och mer peppad på livet!
Citera
2009-07-24, 05:03
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poddubny

1. Jag ser absolut ingen anledning till att lungcancer skulle öka eftersom att cannabis inte leder till cancer. Vissa studier påstår motsatsen, men jag har sett lika många studier som påstår att cannabis motverkar cancer. Så cancergrejen anser jag vara på samma nivå som snacket om att man kan få cancer av kaffe, chips, tandkräm och bränd mat och allt vad det är.

2. Att vi skulle få fler feta människor är såklart skrattretande. Andelen brukare som är konstant höga är nämligen väldigt väldigt liten.

3.Andelen av cannabisbrukare som är MISSbrukare är mindre än andelen alkoholbrukare som är det.

1. Det är dock sällan man röker en spliff som inte är utblandad med tobak,
och tobak ger lungcancer.
Visst det finns massa sätt att röka CB men det är väl ändock vanligast att blanda med tobak.

2.Detta är idag, när CB är olagligt, men om det skulle bli lagligt,
hur kommer kurvan med konstant höga människor se ut då, det är det som är frågan.

3.Jo idag har vi mer alkoholister så klart, men igen, om CB blir lagligt hur kommer det att se ut då?

Tack för att du svarade, kanske inte världens bästa frågor men du gav bra svar.

Roligt om några andra kunde komma med konkreta svar eller försök till lösningar också och inte bara sitta och skrika "legalize it" från soffan.
Citera
2009-07-24, 06:25
Medlem
Tre är svarets avatar
Citat:
Visst det finns massa sätt att röka CB men det är väl ändock vanligast att blanda med tobak.

hur kommer kurvan med konstant höga människor se ut då, det är det som är frågan.

3.Jo idag har vi mer alkoholister så klart, men igen, om CB blir lagligt hur kommer det att se ut då?

Roligt om några andra kunde komma med konkreta svar eller försök till lösningar också och inte bara sitta och skrika "legalize it" från soffan.

USA har till exempel högre antal CB-brukande ungdomar sett till befolkning än Holland och Hollands premiärminister (någon snubbe iaf) har ju tidigare sagt att anledningen till att antalet ungdomar som brukar Cannabis är mindre i Holland beror på att de lyckats få Cannabis att verka tråkigt.

Ska man legalisera så ska man enligt mig ha samma system som för alkohol. Världen kommer inte att gå under bara för att Cannabis finns tillgängligt.
Citera
2009-07-24, 06:59
Medlem
Så länge nikotin och alkohol besskattas och skördar liv så tycker jag att det är helt orimligt att ha denna "Nolltolerans policy" Jämför t.ex tobak & alkohol relaterade dödsfall och funktioner för samhället VS Cannabis relaterade dödsfall och dess funktion för samhället (Plantan i helhet d.v.s)

PS Ett jävla hyckleri är vad det är
Citera
2009-07-24, 14:48
Medlem
J-tofts avatar
Citat:

1.) Det har inte med hur mycket tobak man blandar med, studier visar att dem aktiva ämnena i cannabis är cancerhämmande. Detta ska fungera på olika sätt i olika delar av kroppen. Tumörer ska lösa upp sig själva genom autogaphy. Riskenför lungcancer ska inte öka om man röker cannabis.

Men detta går att lösa på andra sätt. Staten kan odla en mindre potent cannabisart där man kan röka en helt ren spliff från tobak och ändå bli myshigh, inte skyhigh.

2.) Det är nog ingen som vet hur det skulle se ut. Klart att man skulle se folk som va höga på stränder och på barer. Folk skulle kunna tänka sig röka när dem går en promenad osv. Men man måste hålla isär cannabis och alkohol. Cannabis är inte lika samhällsstörande som alkohol. Det är mer diskret och man blir inte högljudd och man stör inte friden. Skulle vilja påstå motsatsen. Men det är klart att andelen människor som hade rökt cannabis hade ökat, tror jag. Men den hade nog inte ens varit i närheten av folk som hade varit konstant fulla.

3.) Läs ovanstående.

4.) Två spliffar en kväll innehåller inga kalorier, alkohol gör. Och jag är lika ofta fyllehungrig som jag har munchies. Jag har dessutom gått ner tio kilo sen jag började röka weed.

Man kan se det från andra sidan istället. Vad hade en legalisering gjort för positivt på samhället? Vi hade troligtvis haft mindre sjukskrivningar då många människor hanterar stress bättre när dem använder cannabis. Staten hade tjänat miljarder på det. Hade vi har cannabis så hade det varit en ny grej staten hade kunnat skatta på. Dem räknar att man hade fått in en miljard dollar extra i skatt om man hade legaliserat cannabis i USA. Ca 8 miljarder svenska kronor, halva vårat totalförsvar. Jag räknar blint med att vi hade fått in en eller två miljarder extra (vi tar mer skatt än USA) i skattekistan som vi hade kunnat lägga på ålderdomshem osv. Rehab hade inte kostat mycket då som innan har nämnts, cannabis är inte så beroendeframkallande.
Citera
2009-07-24, 15:06
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-toft
1.)

Man kan se det från andra sidan istället. Vad hade en legalisering gjort för positivt på samhället? Vi hade troligtvis haft mindre sjukskrivningar då många människor hanterar stress bättre när dem använder cannabis. Staten hade tjänat miljarder på det. Hade vi har cannabis så hade det varit en ny grej staten hade kunnat skatta på. Dem räknar att man hade fått in en miljard dollar extra i skatt om man hade legaliserat cannabis i USA. Ca 8 miljarder svenska kronor, halva vårat totalförsvar. Jag räknar blint med att vi hade fått in en eller två miljarder extra (vi tar mer skatt än USA) i skattekistan som vi hade kunnat lägga på ålderdomshem osv. Rehab hade inte kostat mycket då som innan har nämnts, cannabis är inte så beroendeframkallande.

Jämfört med tobak är ju cannabis inte det minsta beroendeframkallande, typ samma skillnad som det är mellan heroin och cubensis när det gäller beroendeframkallande. Löjligt att våra fjolliga politiker hurrar för alkohol och tobak och ser på något ofarligt som cannabis som världens dödsdrog, och tyvärr håller större delen av den (otroligt trångsynta) svenska befolkningen med.
Citera
2009-08-05, 22:26
Medlem
A-llusions avatar
http://www.youtube.com/watch?v=gKpfnfDTNSI

Mkt bra låt
Citera
2012-03-26, 11:18
Medlem
svantarn88s avatar
Väcker tråden till liv igen!

Maria Larsson vägrar att ändra sin linje för fem öre, kollade då denna debatt:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=1161748

Vad är det som krävs för en legalisering i sverige idag? Hur ser opinionsundersökningarna ut?
Citera
2012-03-26, 13:16
Medlem
plixors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Väcker tråden till liv igen!

Maria Larsson vägrar att ändra sin linje för fem öre, kollade då denna debatt:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=1161748

Vad är det som krävs för en legalisering i sverige idag? Hur ser opinionsundersökningarna ut?

Jag tycker det är konstigt att Björn Wiman som verkade FÖR en legalisering inte var med i själva debatten.
Tror han kunde tillagt några saker som Maria hade haft svårt o tala bort utan att ljuga.
Citera
2012-05-28, 12:09
Bannlyst
Dax att vi slår i sak, och legaliserar cannabis
Citera
2012-11-26, 21:11
Medlem
http://www.metro.se/fraga-ska-vi-leg...?stop_mobi=yes

Verkar som att i stort sett dom enda som inte vill att det ska legaliseras är politikerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in