2014-04-12, 16:58
Medlem
Ja, det är som sagt så att jag behöver flytta bilar på min egen mark rätt ofta, men jag har samtidigt börjat undra lite om vad våra lagar säger om det? Är det nån här som vet om det är tillåtet?
Citera
2014-04-12, 17:02
Medlem
Om det är på din egen mark så spelar det väl ingen roll? Inte direkt som polisen har kontroller där
Citera
2014-04-12, 17:05
Medlem
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1998-488/

§10 läs själv.
Citera
2014-04-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Om det är på din egen mark så spelar det väl ingen roll? Inte direkt som polisen har kontroller där

Nä, några snutar har ja inte på min tomt. Tänkte mest om de kommer en nån sån där jävla människa gåendes på vägen som ska anmäla allt o alla anmäler mig för olovlig körning. Det jag ville veta va egentligen om man kan åka fast för det jag beskrev?
Senast redigerad av volvo230 2014-04-12 kl. 17:19.
Citera
2014-04-12, 17:29
Medlem
mikaelss avatar
Självklart får du flytta en bil utan att ha körkort, genom att t ex bogsera, knuffa eller på annat sätt få den till en ny plats.
Men du får inte köra en bil utan körkort.

Tror du får detaljera frågan om vilken hjälp du egentligen behöver för att vi ska kunna ge ett bra svar.
Citera
2014-04-12, 17:36
Medlem
ok, grejen är ju att jag behöver backa ut och köra in bilar i mitt garage , vilket gjorde att jag undrade på om man kunde bli dömd för detta. Sträckan som man kan behöva köra är max 5 meter nånting. Är det inte så att det blir frågan om brott om jag skulle köra på allmän väg? Tycker mig ha hört det nånstans, men om det stämmer vet jag inte.
Citera
2014-04-12, 17:36
Medlem
Det är alltid körkort som gäller i ditt fall helt oavsett vem som äger eller inte äger marken.

Men - det finns en gummisnodd här - och det är den gamla huvudregeln: Det brukar gå bra om man inte frågar.
(skulle du torska är det däremot för sent för att fråga)
Citera
2014-04-12, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
ok, grejen är ju att jag behöver backa ut och köra in bilar i mitt garage , vilket gjorde att jag undrade på om man kunde bli dömd för detta. Sträckan som man kan behöva köra är max 5 meter nånting. Är det inte så att det blir frågan om brott om jag skulle köra på allmän väg? Tycker mig ha hört det nånstans, men om det stämmer vet jag inte.

Jo, men det är väl ingen allmän väg som du kör på 5 meter till ditt garage?
Citera
2014-04-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Nä, det är det inte , jag ville mest säga att det är skillnad på allmän väg och min egen tomt
Citera
2014-04-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Fast det spelar väl ingen som helst roll?

Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Nä, det är det inte , jag ville mest säga att det är skillnad på allmän väg och min egen tomt

Se ovan, och enda undantagen är väl inhägnat område?
Citera
2014-04-12, 20:06
Medlem
Maltuss avatar
Såvida du inte har poliskontroller på tomten ser jag ingen anledning till att oroa sig.
Citera
2014-04-12, 20:20
Medlem
Bergakungens avatar
Du har två problem, det ena kan du troligen lösa: Man får köra på inhägnat område utan körkort. Men då vill det till att området är inhägnat och grinden stängd. Här bedömer man om det är betryggande ordnat så att ingen kan komma in på området och utsättas för fara, så en enkel bom eller bara en tomtgräns räcker alltså inte. (Körkortslagen: "Undantag 10 § Bestämmelserna i 1-4 §§ gäller inte vid färd med fordon inom ett inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område[/i].

Det andra är försäkringsfrågan, där jag misstänker att försäkringsbolaget kan bli duktigt besvärliga. Är det så att du har en verksamhet så bör du se till att ha en försäkring för de bilar du har i din vård, som tillåter att de flyttas och rangeras utan formell behörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in