2014-04-12, 01:09
Medlem
Skall utföra en så kallad Spirometri, har inte trånga luftrör men lätt ansträngningsastma ibland. Är det ok att ta några inhalationer Pulmicort och Bricanyl före testet eller?`

Kan doktorerna mäta/påvisa att man dragit i sig dessa före testet?
Citera
2014-04-12, 03:51
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Nej, det ska du inte. Varför ska du göra spirometri?
Citera
2014-04-12, 05:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Enda gången jag läst att bricanyl används vid såna tester är mellan 2 mätningar för att se om bricanylen verkar.
Citera
2014-04-12, 09:05
Medlem
Well, det är ju föga förvånande ett test för att se om jag klarar en viss gräns, skulle jag mot mot all förmodan ha lite astma den dagen vill jag motverka detta med ett par inhalationer. Vill bara veta om detta syns på något sätt för doktorerna?
Citera
2014-04-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Well, det är ju föga förvånande ett test för att se om jag klarar en viss gräns, skulle jag mot mot all förmodan ha lite astma den dagen vill jag motverka detta med ett par inhalationer. Vill bara veta om detta syns på något sätt för doktorerna?

De lär ju ha sina gissningar... Står det i din journal att du har dessa inhalatorer så kommer de fråga om du använt dem och du kommer antagligen få ganska orimliga värden om du ljuger. Fråga läkaren om du ska använda inhalatorer innan eller är poängen att du ska försöka lura testet?
Citera
2014-04-12, 10:29
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Det kommer att märkas när du gör testet, tar medicin på plats och gör testet igen. Då det inte blir någon skillnad. De vill ju avgöra om du klarar dig med bricanyl och pulmicort eller om du kanske behöver symbicort eller motsvarande.

Så om du inte fått information att ta medicin före, så gör du inte det.
Citera
2014-04-12, 11:38
Medlem
Cruella de Vils avatar
Meningen med testet är ju att först blåsa och få siffror på det och sedan ta bricanyl, vänta 10 min och blåsa på nytt. Därefter jämförs resultatet. Och så ser sköterskan om du behöver någon annan behandling. Försöker du fejka resultatet (det framgår inte riktigt huruvida det är det du är ute efter) kan du ju lika gärna skippa testet helt.
Citera
2014-04-12, 12:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Vilken instruktion har du fått?
Normalt vill de att man är "ren" när man blåser,
för att de ska se vilken medicin man kan prova.
Har du fått recept på Pulmicort och Bricanyl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in