2014-04-11, 21:22
Medlem
05.30s avatar
Jag har för mig att Frimurarna har en egen Bibel? Stämmer det? Och på vilket sätt (allmänt sett) skiljer den sig från te.x. Bibel 2000?
Citera
2014-04-11, 21:32
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Jag har för mig att Frimurarna har en egen Bibel? Stämmer det? Och på vilket sätt (allmänt sett) skiljer den sig från te.x. Bibel 2000?
Jag lyssnade nyligen på ett avsnitt av red ice där gästen sa att frimurarna använder King James Version, om jag inte missminner mig. Gästen sa också att det var den enda bibeln som var värd att läsa.

Dock vet jag inte hur tillförlitligt red ice är. Känns nästan som jag börjar växa ifrån red ice...
Citera
2014-04-11, 22:07
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag lyssnade nyligen på ett avsnitt av red ice där gästen sa att frimurarna använder King James Version, om jag inte missminner mig. Gästen sa också att det var den enda bibeln som var värd att läsa.

Dock vet jag inte hur tillförlitligt red ice är. Känns nästan som jag börjar växa ifrån red ice...

Tja, det jag är ute efter är ju på svenska. Palla ord som gingo, ty, eder osv på engelska dessutom
Citera
2014-04-11, 22:28
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Tja, det jag är ute efter är ju på svenska. Palla ord som gingo, ty, eder osv på engelska dessutom
Nej, de har ingen egen översättning. Inte heller är alla loger kristet anslutna. Men svenska frimurarorden har regelen att man som medlem ska ha en kristen tro.
Citera
2014-04-13, 03:23
Medlem
Apologists avatar
Jag tror de har sina egna versioner av bibeln. Den är byggd på King James bibeln men är förvanskad. Djävulen är ju bakom frimueriet så det är ur hans perspektiv o agenda. Här är en video om det.

https://www.youtube.com/watch?v=kRABgw-0lG4
Citera
2014-04-13, 11:56
Medlem
Först måste man nog bestämma vad det är man diskuterar. De flesta youtubeklipp relaterar vad som sker i USA och det är en helt annan tradition än hur det ser ut i Sverige.

I Svenska Frimurare Orden kan man inte ha en egen bibel, per definition. Detta eftersom frimureriet inte är en religion i sig, utan ett sätt att arbeta med sig själv utifrån religion.

Det finns en bibel på högtidsplats i logen. Det är ofta en stor äldre version, något pampigt tryck av en äldre svenska bibelöversättning eftersom den införskaffades när logen bildades.
Citera
2014-12-15, 13:24
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matslarsson60
Först måste man nog bestämma vad det är man diskuterar. De flesta youtubeklipp relaterar vad som sker i USA och det är en helt annan tradition än hur det ser ut i Sverige.

I Svenska Frimurare Orden kan man inte ha en egen bibel, per definition. Detta eftersom frimureriet inte är en religion i sig, utan ett sätt att arbeta med sig själv utifrån religion.

Det finns en bibel på högtidsplats i logen. Det är ofta en stor äldre version, något pampigt tryck av en äldre svenska bibelöversättning eftersom den införskaffades när logen bildades.

Problemet är väl att ändå ingen tar bibeln på allvar och att de som eventuellt gör det håller tyst om sina meningsskiljaktigheter när inte en stormästren vet vad han skall tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in