Citat:
Ursprungligen postat av
Penningskramlaren
Du låter så erfaren, är du transa själv eller?
Okej, kanske inte för uppmärksamhetens skull, men det är ju iallafall något galet i knoppen på dem.
Du menar transsexuell, inte transa. Transor, eller transvestiter, är folk som klär sig i "andra könets kläder" men som trots det identifierar sig som det könet de juridiskt blev tilldelade som nyfödingar. Men nej, jag är inte en transperson. Däremot känner jag folk som är det, samt tycker om att läsa bloggar av underprivilegierade personer för att få större förståelse för deras situation och samhällsposition.
Varför måste det vara något "galet i knoppen" på dem? Det är snarare samhället det är fel på som är exkluderande. Jag menar: Det är samhället som skapat personerna. Transsexualism är ju högst kulturbundet och inget biologiskt betingat. Då blir det ju ganska enkelt att dra slutsatsen att det beror på hur samhället är konstruerat och förhåller sig till befolkningen. Om personerna i fråga tilläts vara som de var - om det var okej för killar eller tjejer eller personer att gilla och vara som de var eller ville vara, samt blev bemötta på ett vettigt sätt - skulle antagligen inte särskilt många känna ett behov av att genomgå en korrigering.
Hela grejen med könskorrigering är ju ett symptom på att något annat är fel, men du får det att låta som om det är grundproblemet, vilket är både ignorant, missvisande och, inte minst, okunnigt.