2014-04-15, 01:25
Medlem
Jag skulle inte vilja kalla det ett "fel" men definitivt en avvikelse.

Det finns flertalet studier som visar att en kille som identifierar sig som en tjej har en hjärna som är mer lik en kvinnas och tvärtom. Man skulle kunna leda detta till den enkla slutsatsen att de helt enkelt är "födda i fel kropp".

Annars rekommenderar jag dig att läsa här för en mer objektiv bild med de olika teorier som finns vad som ligger bakom transsexualism: http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexualism

Citat:
Ursprungligen postat av Penningskramlaren
Bloggar är inga bra källor om man leter efter information. Där hänger väl bara "å tyck synd om mig-folket" och snyftar.
Och du kallar detta en diskussion? Jag förstår att du inte kan förstå hur en transsexuell person känner sig, det vore väldigt konstigt. Genom att läsa en blogg kan du få fördjupad förståelse hur tankarna går eller varför de väljer att göra som de gör.
Citera
2014-04-15, 10:07
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Bloggar är inga bra källor om man leter efter information. Där hänger väl bara "å tyck synd om mig-folket" och snyftar.
Varför skulle det inte vara en bra källa om folk som tillhör en viss grupp i samhället skriver om hur det är att befinna sig där, på vilka sätt det visar sig att de har färre privilegier, hur de bemöts av andra osv? Vad skulle vara en bättre "källa" än första person?
Citera
2014-04-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallex

Det finns flertalet studier som visar att en kille som identifierar sig som en tjej har en hjärna som är mer lik en kvinnas och tvärtom. Man skulle kunna leda detta till den enkla slutsatsen att de helt enkelt är "födda i fel kropp".

Annars rekommenderar jag dig att läsa här för en mer objektiv bild med de olika teorier som finns vad som ligger bakom transsexualism: http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexualism

Detta är rätt spår. Hur hjärnan ser ut skiljer sig mellan könen. Det är inte så orimligt att det ibland blir fel när barnet utvecklas, så att hjärnans kön inte stämmer överens med resten av kroppens kön. Tycker inte att det låter så jättemärkligt faktiskt. Förstår inte varför folk tycker att det är så väldigt upprörande. Vissa föds med fyra fingrar, vissa föds med autism, vissa föds som transsexuella.
Citera
2014-04-15, 22:35
Medlem
Penningskramlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Varför skulle det inte vara en bra källa om folk som tillhör en viss grupp i samhället skriver om hur det är att befinna sig där, på vilka sätt det visar sig att de har färre privilegier, hur de bemöts av andra osv? Vad skulle vara en bättre "källa" än första person?

Den bättre källan vore den vetenskapliga. Hade hellre låtit mina öron lyssna till en proffessors vetenskapliga rön om ämnet än någon liten skitunge som byter kön för uppmärksamhetens skull.
Citera
2014-04-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallex

Och du kallar detta en diskussion? Jag förstår att du inte kan förstå hur en transsexuell person känner sig, det vore väldigt konstigt. Genom att läsa en blogg kan du få fördjupad förståelse hur tankarna går eller varför de väljer att göra som de gör.

Det där dravlet köper jag inte. Det kan inte vara så enkelt att de bara föddes i "fel kropp". Det måste vara något neurologiskt över det hela, någon psykisk störning, grav sådan. Eller möjligen en hjärnskada av något slag.
Citera
2014-04-15, 22:43
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Den bättre källan vore den vetenskapliga. Hade hellre låtit mina öron lyssna till en proffessors vetenskapliga rön om ämnet än någon liten skitunge som byter kön för uppmärksamhetens skull.
Haha, om du visste hur en könskorrigering går till och vilken process det är för att överhuvudtaget bli diagnostiserad som transsexuell och få tillåtelse att genomgå en könskorrigering, tvivlar jag på att du fortfarande skulle tro att det är något folk gör "för uppmärksamhetens skull". Kom igen.

Sedan lär det ju finnas folk som forskat på det, bara för dig att söka upp det.
Citera
2014-04-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Haha, om du visste hur en könskorrigering går till och vilken process det är för att överhuvudtaget bli diagnostiserad som transsexuell och få tillåtelse att genomgå en könskorrigering, tvivlar jag på att du fortfarande skulle tro att det är något folk gör "för uppmärksamhetens skull". Kom igen.

Sedan lär det ju finnas folk som forskat på det, bara för dig att söka upp det.

Du låter så erfaren, är du transa själv eller?

Okej, kanske inte för uppmärksamhetens skull, men det är ju iallafall något galet i knoppen på dem.
Citera
2014-04-16, 08:49
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Du låter så erfaren, är du transa själv eller?

Okej, kanske inte för uppmärksamhetens skull, men det är ju iallafall något galet i knoppen på dem.
Du menar transsexuell, inte transa. Transor, eller transvestiter, är folk som klär sig i "andra könets kläder" men som trots det identifierar sig som det könet de juridiskt blev tilldelade som nyfödingar. Men nej, jag är inte en transperson. Däremot känner jag folk som är det, samt tycker om att läsa bloggar av underprivilegierade personer för att få större förståelse för deras situation och samhällsposition.

Varför måste det vara något "galet i knoppen" på dem? Det är snarare samhället det är fel på som är exkluderande. Jag menar: Det är samhället som skapat personerna. Transsexualism är ju högst kulturbundet och inget biologiskt betingat. Då blir det ju ganska enkelt att dra slutsatsen att det beror på hur samhället är konstruerat och förhåller sig till befolkningen. Om personerna i fråga tilläts vara som de var - om det var okej för killar eller tjejer eller personer att gilla och vara som de var eller ville vara, samt blev bemötta på ett vettigt sätt - skulle antagligen inte särskilt många känna ett behov av att genomgå en korrigering.

Hela grejen med könskorrigering är ju ett symptom på att något annat är fel, men du får det att låta som om det är grundproblemet, vilket är både ignorant, missvisande och, inte minst, okunnigt.
Citera
2014-04-16, 11:26
Medlem
Citat:
Det där dravlet köper jag inte. Det kan inte vara så enkelt att de bara föddes i "fel kropp". Det måste vara något neurologiskt över det hela, någon psykisk störning, grav sådan. Eller möjligen en hjärnskada av något slag.

Vad är det som tyder på att det inte är så enkelt? Och ja, självklart är det neurologiskt. Hjärnan matchar inte kroppen. Personen har en mans hjärna och en kvinnas kropp eller tvärt om. Sedan kanske det beror på vilka hormoner som påverkade fostret när det utvecklades eller något liknande.
Citera
2014-04-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebisar
Vad är det som tyder på att det inte är så enkelt? Och ja, självklart är det neurologiskt. Hjärnan matchar inte kroppen. Personen har en mans hjärna och en kvinnas kropp eller tvärt om. Sedan kanske det beror på vilka hormoner som påverkade fostret när det utvecklades eller något liknande.

Det är precis det där snacket jag inte köper. De kan inte födas i fel kropp, det är en omöjlighet. Man föds till det kön man tillhör och det ska man göra resten av livet. Inte ångra sig i tonåren och vilja korrigera.

Det är moraliskt fel enligt mig.
Citera
2014-04-17, 07:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är precis det där snacket jag inte köper. De kan inte födas i fel kropp, det är en omöjlighet. Man föds till det kön man tillhör och det ska man göra resten av livet. Inte ångra sig i tonåren och vilja korrigera.

Det är moraliskt fel enligt mig.

På vilket sätt skulle det vara moraliskt fel? Och vilken moral hänvisar du till?

Och vad menar du med att "ångra sig i tonåren", har de valt kön i moderlivet först eller? Annars kan de ju knappast ångra sig.
Citera
2014-04-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
På vilket sätt skulle det vara moraliskt fel? Och vilken moral hänvisar du till?

Och vad menar du med att "ångra sig i tonåren", har de valt kön i moderlivet först eller? Annars kan de ju knappast ångra sig.

För att det strider mot naturlagarna och dess moral.

Jag menar helt enkelt att man föds till ett kön och det könet ska man sedan tillhöra resten av sitt liv. Inte ångra sig i tonåren och korrigera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in