2014-04-12, 00:24
Medlem
VelvetReds avatar
Det handlar inte om uppmärksamhet, snarare trygghet.

Att få må bra i sig själv.
Citera
2014-04-12, 05:04
Medlem
Ibland blir det så jävla tydligt på den här hemsidan vad det är för människor som sitter och skriver.
Gå ut och träffa lite människor, prata och fråga en transsexuell person hur hon/han blev han/hon istället för att bolla ert hat mellan varandra.

''Felet'' ni snackar om kallas: ''GID'' (efter Gender Identity Disorder) och är diagnosen på någon som inte känner tillhörighet till sitt kön.
Citera
2014-04-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Vad exakt tänker en transexuell när denne blir transexuell?

Är transexuell att man har kuk och bröst eller tvärs om? Fattar fan inte

Ni förstår inte, just för att ni inte vill förstå.
Citera
2014-04-12, 13:15
Medlem
Åh fy fan..s avatar
Jag skulle tro att det är någon form av psykologisk störning alternativt att hjärnan på något sätt sänder fel signaler om identitet till personen. (visst lät det vetenskapligt lol)

Men det är rena spekulationer.
Citera
2014-04-12, 13:41
Medlem
Penningskramlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Ibland blir det så jävla tydligt på den här hemsidan vad det är för människor som sitter och skriver.
Gå ut och träffa lite människor, prata och fråga en transsexuell person hur hon/han blev han/hon istället för att bolla ert hat mellan varandra.

''Felet'' ni snackar om kallas: ''GID'' (efter Gender Identity Disorder) och är diagnosen på någon som inte känner tillhörighet till sitt kön.

Det är inget hat utan diskution din mes. GID? En till påhittad diagnos?
Citera
2014-04-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Ni förstår inte, just för att ni inte vill förstå.

Vad finns att förstå? Att en grupp människor är i sådant behov av uppmärksamhet att de till och med byter kön för att tillfredställa sina behov?
Citera
2014-04-12, 20:51
Medlem
kamparglods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penningskramlaren
Vad finns att förstå? Att en grupp människor är i sådant behov av uppmärksamhet att de till och med byter kön för att tillfredställa sina behov?

Hittade detta klipp. Tycker denna tjej Jazz förklarar bra. Varför kan de inte få vara, som känns rätt?
Jazz är bara för härlig och tycker inte ni det, så vet ni att många andra tycker så iallafall.

http://www.tv3play.se/program/renees-rubriker/370851?autostart=true
Senast redigerad av kamparglod 2014-04-12 kl. 20:56.
Citera
2014-04-12, 22:29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag tror inte att du på allvar tror att transexuella personer vill byta kön för att få uppmärksamhet. Jag är inte så värst insatt, men det handlar väl om att växa upp med en stark känsla av könsidentitet som inte överensstämmer med det kön du föddes med. Varför måste det vara fel i huvudet på transsexuella personer och vad spelar det för roll för dig om någon vill tillhöra det motsatta könet istället eller om någon av olika anledningar inte beter sig enligt samhällets eller dina normer?
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-04-12 kl. 22:32.
Citera
2014-04-13, 22:17
Medlem
Måste säga att jag också är fundersam över detta. Särskilt förstår jag inte hur en könskorrigering verkligen kommer att hjälpa med, i synnerhet om vi ser kön som en social konstruktion. Vad är det i ens "kön" man inte kan identifiera sig med egentligen, som gör att man inte "trivs" i ens kropp?

Det finns väl många som inte trivs med sina kroppar och gör plastikoperationer för att åtgärda sina skavanker. Vad är det som skiljer dessa från transpersoner som önskar en könskorrigering?

Får hoppas någon annan vet, för det gör inte jag.
Citera
2014-04-13, 23:53
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Det är just det. Hur fan kan man bevisa att man är något man inte är? Personligen tycker jag att hela den här grejen med transsexualism är ett hån mot våra naturlagar.
Fast det handlar väl oftast om en social konstruktion snarare än en biologisk. Att någon känner sig som ett annat kön handlar ju om att personen inte känner dig bekväm i den könsrollen ben förväntas tillhöra, då blir det kroppsliga en förlängning av det. Att man associerar en viss kroppstyp till vissa egenskaper och attribut man inte identifierar sig med eller vill förknippas med. Handlar om hur andra bemöter en osv. Spela roll om det skulle bryta mot "naturlagar" eller inte, det är personer vi pratar om och som drabbas av det här på ett negativt sätt. Att förneka dem eller deras existens eller deras rätt att få anpassa sig till det de känner sig bekväma med kan jag inte se som något annat än fascistiskt.

Det blir liksom dubbelbestraffning i såna här fall; om personen inte korrigerar sitt kön kommer hen betraktas som avvikande och udda och konstig, om hen korrigerar sitt kön kommer hen även då betraktas som det. Det handlar om att inkludera folk och att vara tillåtande. Och ärligt talat känner jag att jag, som en person som ändå är chill med att betraktas som det andra betraktar mig som, inte har någonting att säg till om i det här fallet. Det är ju normerna som från början skapat och begränsat oss, så varför då straffa enskild individer i efterhand istället för att ta tag i den sociala konstruktionen och bli mer tillåtande?
Citera
2014-04-13, 23:58
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postdemokratin
Måste säga att jag också är fundersam över detta. Särskilt förstår jag inte hur en könskorrigering verkligen kommer att hjälpa med, i synnerhet om vi ser kön som en social konstruktion. Vad är det i ens "kön" man inte kan identifiera sig med egentligen, som gör att man inte "trivs" i ens kropp?

Det finns väl många som inte trivs med sina kroppar och gör plastikoperationer för att åtgärda sina skavanker. Vad är det som skiljer dessa från transpersoner som önskar en könskorrigering?

Får hoppas någon annan vet, för det gör inte jag.
Ja, det är ju oerhört svårt att googla, läsa någon transpersoner blogg i ämnet eller liknande. Kort sagt; handlar om hur andra bemöter en. Att folk har en tendens att placera en i en viss könsroll som de förväntar sig att man passar in i. Om man själv då inte är bekväm med det eller själv identifierar sig som det blir det väldigt avigt och skevt att bli bemött som något man inte är. Tänk dig själv hur det skulle kännas för dig att folk du mötte utgick ifrån att du var t.ex. en mördare när detta inte är någonting du är, skulle du då vara chill med det för att du förväntades identifiera dig med en mördare på grund av att du föddes som människa och därför har möjlighet att döda andra? Tänk sedan att exakt alla du möter behandlar dig på samma sätt och att du rätt konstant blir tillsagd att skärpa till dig som tycker det är jobbigt. Inte så kul, va?
Citera
2014-04-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Ja, det är ju oerhört svårt att googla, läsa någon transpersoner blogg i ämnet eller liknande. Kort sagt; handlar om hur andra bemöter en. Att folk har en tendens att placera en i en viss könsroll som de förväntar sig att man passar in i. Om man själv då inte är bekväm med det eller själv identifierar sig som det blir det väldigt avigt och skevt att bli bemött som något man inte är. Tänk dig själv hur det skulle kännas för dig att folk du mötte utgick ifrån att du var t.ex. en mördare när detta inte är någonting du är, skulle du då vara chill med det för att du förväntades identifiera dig med en mördare på grund av att du föddes som människa och därför har möjlighet att döda andra? Tänk sedan att exakt alla du möter behandlar dig på samma sätt och att du rätt konstant blir tillsagd att skärpa till dig som tycker det är jobbigt. Inte så kul, va?

Bloggar är inga bra källor om man leter efter information. Där hänger väl bara "å tyck synd om mig-folket" och snyftar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in