Citat:
Ursprungligen postat av
Penningskramlaren
Det är just det. Hur fan kan man bevisa att man är något man inte är? Personligen tycker jag att hela den här grejen med transsexualism är ett hån mot våra naturlagar.
Fast det handlar väl oftast om en social konstruktion snarare än en biologisk. Att någon känner sig som ett annat kön handlar ju om att personen inte känner dig bekväm i den könsrollen ben förväntas tillhöra, då blir det kroppsliga en förlängning av det. Att man associerar en viss kroppstyp till vissa egenskaper och attribut man inte identifierar sig med eller vill förknippas med. Handlar om hur andra bemöter en osv. Spela roll om det skulle bryta mot "naturlagar" eller inte, det är personer vi pratar om och som drabbas av det här på ett negativt sätt. Att förneka dem eller deras existens eller deras rätt att få anpassa sig till det de känner sig bekväma med kan jag inte se som något annat än fascistiskt.
Det blir liksom dubbelbestraffning i såna här fall; om personen inte korrigerar sitt kön kommer hen betraktas som avvikande och udda och konstig, om hen korrigerar sitt kön kommer hen även då betraktas som det. Det handlar om att inkludera folk och att vara tillåtande. Och ärligt talat känner jag att jag, som en person som ändå är chill med att betraktas som det andra betraktar mig som, inte har någonting att säg till om i det här fallet. Det är ju normerna som från början skapat och begränsat oss, så varför då straffa enskild individer i efterhand istället för att ta tag i den sociala konstruktionen och bli mer tillåtande?