2014-04-11, 20:20
Medlem
Började att min hals svullnade upp och det var inte något besvärligt alls, några dagar senare började jag få ont i halsen. Besökte en "läkare" som bara skickade hem mig och sa att jag skulle äta halstabletter och panodil..

1 dag senare började det göra riktigt ont i halsen, så jag ringde tillbaka och frågade om han visste vad han pratade om, dom bad mig köpa lite kraftigare värktabletter och Zyx. Gick inte sova på natten, går inte svälja utan att lida.

2 dagar senare fick jag 40 graders feber, det började växa vita vårtor på tungan och svalget och jag kunde inte svälja vanlig tunn saliv utan att det gjorde ont.
Besökte då en ny läkare eftersom den första hittade nog sin läkarlicens i frukostflingorna.

Hon gjorde många fler tester och gav mig diagnosen körtelfeber. Jag är 28 och man brukar som vanligast få körtelfeber när man är mellan 1-10, det är farligt vid min ålder sa hon.

Jag kan inte äta, jag kan inte svälja men det måste jag, jag kan inte sova och jag får inte jobba och förlorar massa pengar.

Halsen är ju aktiv hela tiden så det ligger en smärta där 24/7 och vid en sväljning så vill jag gå till fosterställning. Ska jag försöka äta känns det som att det ligger grus och nålar i maten. Vatten går bra om jag forsar i mig men "eftersmaken" sticker sönder hela halsen.

Den nya doktorn gav mig starkare recept tabletter men de hjälper kanske 1 timme efter att man har svalt dom och max 2 om dagen, så jag väljer morgon och kväll. Försöker somna på en timme annars är det lönlöst, men jag vaknar om natten ändå eftersom hela halsen svider.

Bästa tiden är mellan 9 - 11 då är det ganska milt men efter det så vill jag bara dö.

Ingen kan säga mig hur länge denna smärtan ska sitta i, internet ger mig allt från 1 vecka till 12 månader. Jag har redan gått ner 7 kg på cirka 1 vecka eftersom det går inte äta.

Läkaren säger att jag nog ska vara frisk om en vecka.

Sa till min sambo idag att körtelfeber är det värsta jag någonsin haft, och då har jag fastnat i en press, som plattade till min tumme. Den går ju "vila" halsen är ju aktiv hela tiden!

Någon annan som har haft körtelfeber och hur orkade ni stå ut? Hur åt ni? Fick ni bättre läkermedel? Hur länge gjorde det ont vid minsta salivdroppe?

Alla tips är ett stort tack.
Citera
2014-04-11, 20:30
Medlem
Timmervargens avatar
Körtelfeber? Du borde testa min åkomma, Trigeminusneuralgi. Det är grejer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigeminusneuralgi
Citera
2014-04-11, 20:52
Medlem
paerras avatar
Min körtelfeber slutade med respirator och nedsövning i 5 veckor för min del. Jag tålde den inte kan man säga
Citera
2014-04-11, 20:57
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen

Bruce ftw! Om du nu vet att tjockisen i din avatar heter så.

OnT: Ni som haft det. Är det verkligen så illa som Robin Söderling pratat om? Att han inte kunnat träna ordentligt på ett par år.

Stör mig också att man går till läkaren två gånger utan att tas på allvar.
Citera
2014-04-11, 23:39
Medlem
Clawdeens avatar
Just nu TS skulle jag mer än gärna ta din körtelfeber och byta ut den mot min endometrios.
Det är rena semestern att ha körtelfeber jämfört med ihållande smärta som får en att vilja spy och gråta.
Plus att skita och pissa är rena lyxen utan att nästan svimma, trots att man har tagit smärtstillande.

GE MIG, NU!!!
Citera
2014-04-11, 23:45
Medlem
Prova sova på en spikmatta.
Citera
2014-04-11, 23:50
Medlem
Citat:

Går ju inte ens att jämföra. För er som inte känner till TN så: Körtelfeber är en jävlig, men temporär, åkomma. Har själv haft den. Trigeminusneuralgi är även känt som självmordshuvudvärk, och ja det är för att flera med åkomman där operation/medicin inte hjälper tar livet av sig.
Citera
2014-04-12, 03:53
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Går ju inte ens att jämföra. För er som inte känner till TN så: Körtelfeber är en jävlig, men temporär, åkomma. Har själv haft den. Trigeminusneuralgi är även känt som självmordshuvudvärk, och ja det är för att flera med åkomman där operation/medicin inte hjälper tar livet av sig.

Nä det är nog Horton's eller "cluster headache" du tänker på. Njursten är inte vidare lajbans det heller, om vi penismäter lidande.
Citera
2014-04-12, 12:50
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Nä det är nog Horton's eller "cluster headache" du tänker på. Njursten är inte vidare lajbans det heller, om vi penismäter lidande.

Hortons huvudvärk och TN är liknande åkommor. Det är dock den senare som brukar kallas för självmordssjukan eller liknande.
Citera
2014-04-12, 13:12
Medlem
Citat:

Ugh, jag tror att jag har råkat ut för det där. Dock har jag det inte återkommande, men det verkar som att vissa omständigheter kan trigga det.

En gång för några år sedan hade jag nåt slags förkylning med förmodligen någon lättare bihåleinflammation. Jag kommer ihåg att jag snöt mig, och att det kändes som att jag genom det fick ett tryck runt övre delen av munnen och näsa/bihålor. Sedan drack jag kallt vatten, och genast uppstod den värsta jävla huvudvärken plus ansiktssmärtan jag känt, som en jävla kniv in i fejjan. Orkade bara ligga ner i sängen, i mörker, i någon timme och våndas till dess att det gick över.

Självklart var jag senare på dagen tvungen att se om det bara var nån freak-grej eller om jag kunde få tillbaka det genom samma procedur. Det gick att upprepa, med resultatet att jag senare samma dag var tvungen att ligga i sängen, i mörker, ännu en gång.

Sedan dess skiter jag i att dricka vatten efter att jag snutit mig.l
Citera
2014-04-16, 15:34
Medlem
Det var väl ett helvete i 2 veckor, sen blev halsen bättre men utmattad som fan. Hade det för ca 8 veckor sedan men blir fortfarande sjuk om jag anstränger mig mycket. När det var som värst sög jag på isbitar eller isglass för att få i mig något. Hade också frysta handdukar som jag la på hals/panna. Tyckte det funkade bra! Ät så mycket smärtstillande du har tillgång till, och försök sov när de kickar in. Krya!
Citera
2014-04-16, 15:53
Medlem
PaulPaljetts avatar
Körtelfeber är för jävligt. Visst finns det värre, men det är fortfarande för jävligt. Jag vill minnas att jag gick ner 8-10kg när jag hade det för att det var stört omöjligt att svälja något alls. Jag tvingade i mig mitt basala vätskebehov men det var i princip allt. Var väl på vippen att landa på sjukhus för att få dropp, men klarade mig undan det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in