Citat:
Ursprungligen postat av
Kafe
Kanske fel tråd men jag söker en seriös och trolig källa där man kan läsa om de negativa effekerna av långtidsbruk av cannabis.
Har rökt ganska mycket i perioder och känner definitivt att något inte är rätt i min skalle. Känner mig mycket mer "autistisk" på något märkligt sätt, depressioner/ångest som kommer och går och en periodvis social fobi. Platsar inte in grupper med människor då de oftast tycker att jag beter mig allmänt märkligt, men så var det i och för sig även innan jag började röka.
Finns det några källor på att cannabismissbruk framkallar hjärnskador?
Det råder ingen konsensus i den frågan. Det kom nyligen en studie som konstaterade skillnader i hjärnan hos vissa som rökt högpotent cannabis under lång tid. Dock är studien, vilket forskaren som utfört studien påpekade, inte helt trovärdig då det inte gjorts några kontroller på dessa brukare före de inlett sitt bruk. Således skulle det kunna vara så att de hade avvikelsen i hjärnan redan från början. En teori var också att människor med denna typs av avvikelse skulle vara mer dragna till den typen av cannabis.
De symptom du beskriver är troligen inte ett resultat av ditt cannabisrökande. Kanske har ditt rökande snarare varit symptomlindrande, vilket skulle förklara att du upplever symptomen starkare nu när du inte längre röker. Tala med en läkare om dina upplevelser så kan du säkert få hjälp med det.