2014-04-10, 17:21
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Tjena, jag har fest snusat i några månader, två dosor har jag brukat och är inne på min tredje, men jag har aldrig förstått det här med "rinnande snus". Alla jag känner säger att de antingen spottar ut snuset när det rinner för mycket eller att de sköljer ner det med vatten för att det är äckligt att själva. Även på Flashback har jag sett detta, men jag fattar inte grejen. Efter ungefär 5-10 minuter så känner jag att det droppar lite saft ner på tänderna och tungan och då känner jag smaken mer (Vilket är den största anledningen att jag snusar.) och då sväljer jag. Ibland dricker jag te eller vatten också för att det ska komma ner mer saft, men min käft fylls aldrig med saliv och snussaft som jag måste spotta ut eller tvinga i mig. Vad är grejen? Sitter folk och inte sväljer på 20 minuter eller vafan är det för fel på min saliv produktion? Jag känner inte mer än droppar som kommer då och då och som sagt så är det den bästa delen för då känner jag som mest smak, om munnen skulle fyllas med saft så skulle jag vara tvungen att sitta och inte svälja på ganska lång tid.
Citera
2014-04-10, 17:29
Bannlyst
Jag älskar när det rinner, snusat i xx år det rinner olika beroeende på hur mycket saliv du har jag har väldigt mycket saliv ...
Citera
2014-04-10, 17:34
Medlem
Du är alltså inne på din tredje dosa inom loppet av några månader? Du snusar alltså knappt 1 prilla om dagen? Snusar du förresten vita eller mörka påsar? De vita påsarna rinner i princip inget. Sedan tycker vissa det är gott och vissa inte när snussaften börjar rinna ner i munnen då den är väldigt stark, högst individuellt. På samma sätt som vissa gillar att leka med snusen i munnen och med tungan medan andra föredrar att sätta in och ta ut snusen enbart med hjälp av fingrarna. Är man ovan eller har känslig mage kan det även medföra magsmärtor och eventuell diarre om man sväljer mycket snussaft, i början av min nikotinkarriär reagerade min mage väldigt dåligt på just snussaften och jag började därför rätt omgående med vita påsar. Detta var i en tid när en dosa bara kostade drygt 20:- och de enda som fanns att köpa mig veterligen med vita påsar var GBG rapé.
Senast redigerad av dr.Van-Imo 2014-04-10 kl. 17:37.
Citera
2014-04-10, 17:35
Medlem
krigsbarns avatar
Jag ser ingen tydlig frågeställning... Ja, snus rinner. Ja, folk reagerar olika på det.
Vad är det som är konstigt?

Jag brukar ha snus i käften alltifrån 20-30 minuter till flera timmar åt gången. Det var lite knepigt att vänja sig vid att det rann i början kanske, men ingenting jag tänker på nuförtiden.
Vill tillägga att det också kan hända ibland - dock ytterst sällan - att hela käften känns som om den är fylld av snussaft, och den "satsen" sväljer jag inte gärna utan en klunk vatten eller något. Det går väl bra utan vatten också, men efter ett antal år av snusande så finns där fortfarande en måhända psykosomatisk aspekt av illamående.

Detsamma kände jag när jag rökte frekvent också. Hade varit rökare i många år men någon gång vid ett enstaka bloss så kan man få en obehaglig smak/känsla.
Citera
2014-04-10, 17:42
Medlem
Kör löst!!!
Citera
2014-04-10, 17:45
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Du är alltså inne på din tredje dosa inom loppet av några månader? Du snusar alltså knappt 1 prilla om dagen? Snusar du förresten vita eller mörka påsar? De vita påsarna rinner i princip inget. Sedan tycker vissa det är gott och vissa inte när snussaften börjar rinna ner i munnen då den är väldigt stark, högst individuellt. På samma sätt som vissa gillar att leka med snusen i munnen och med tungan medan andra föredrar att sätta in och ta ut snusen enbart med hjälp av fingrarna. Är man ovan eller har känslig mage kan det även medföra magsmärtor och eventuell diarre om man sväljer mycket snussaft, i början av min nikotinkarriär reagerade min mage väldigt dåligt på just snussaften och jag började därför rätt omgående med vita påsar. Detta var i en tid när en dosa bara kostade drygt 20:- och de enda som fanns att köpa mig veterligen med vita påsar var GBG rapé.
Jag snusar L&D, men har provat några andra sorter, vit ett par gånger, men de flesta gånger jag har fått av polare är det General eller Ettan (Tror jag.). Och ja, jag snusar i genomsnitt en om dagen ungefär, där av termen "fest snus", jag snusar alltså när jag antingen har fått av andra eller så snusar jag när jag har lust och ibland snusar jag fem över en dag och ibland bara en snus i veckan. Det är väldigt olika. Så jag är absolut ingen stor snusare.
Citera
2014-04-10, 17:46
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Jag ser ingen tydlig frågeställning... Ja, snus rinner. Ja, folk reagerar olika på det.
Vad är det som är konstigt?
Min frågeställning är alltså, hur mycket brukar det rinna och varför säger folk att efter en viss tid så rinner det som ett vattenfall, medans jag själv bara märker droppar som kommer då och då. Sitter folk och väntar på att munnen ska fyllas med saliv eller?
Citera
2014-04-10, 17:51
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Min frågeställning är alltså, hur mycket brukar det rinna och varför säger folk att efter en viss tid så rinner det som ett vattenfall, medans jag själv bara märker droppar som kommer då och då. Sitter folk och väntar på att munnen ska fyllas med saliv eller?

Vissa portionssnus rinner rätt ordentligt (inte de nya white-sorterna). Har aldrig gillat portion på grund av detta + att de är obekväma mot tandköttet.

Lössnus rinner inte. Så det är bara en del sorter som har detta 'problem'. Hur det kan finnas folk som gillar detta har jag ingen aning om
Citera
2014-04-10, 18:23
Medlem
Vita portioner rinner typ inte, det är dock riktigt jävla nice att doppa en i typ vatten eller öl då rinner de. Men vanliga portioner är ändå bättre de rinner bra men de ska vara riktiga kylda helst. Lössnus när bara för bönder
Citera
2014-04-10, 18:36
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:

Alltså saken är den, att för en som har snusat 24/7 i ex antal år, så är det saften man vill komma åt. Ungefär som att en vanerökare vill komma åt ett rejält och kraftigt bloss!

Tar du någon medicin som kanske kan göra dig torr i käften? Dricker du konstant vätska i samband med snusen så sköljer du bort vätskan. Om du köper ett annat snus än ld så kommer det antagligen att rinna mer, men jag skulle inte rekommendera det! Sluta medans du kan istället! Jag har inte snusat i jättemånga år och mina tänder kommer att lossna om ett par år utifrån min egen bedömning!
Citera
2014-04-12, 02:54
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Tar du någon medicin som kanske kan göra dig torr i käften? Dricker du konstant vätska i samband med snusen så sköljer du bort vätskan. Om du köper ett annat snus än ld så kommer det antagligen att rinna mer, men jag skulle inte rekommendera det!
Jag har inte märkt att jag har varit extra torr i munnen och jag tar ingen medicin eller dylikt, jag kanske bara är extra torr än normalt eftersom jag upplever mindre rinnande än vad andra gör. Jag har provat andra sorter som jag nämnde ovan, General och en annan jag inte minns, men det är samma sak. Jag gillar L&D mest dock och den är väldigt billig dessutom, sen finns det ju Salmiak L&D också och den är väldigt god. Det är inget problem att det inte rinner mycket, att det droppar är bättre än att hela munnen fylls och det är nice att svälja eftersom man känner smaken och aromerna mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Sluta medans du kan istället! Jag har inte snusat i jättemånga år och mina tänder kommer att lossna om ett par år utifrån min egen bedömning!
Jag har inte planerat att bli beroende och jag har klarat av att fest snusa i flera månader så det är nog ingen fara om jag bara snusar ett 1-3 snus om dagen, jag vet att många som börjat säger samma sak, men jag tror att jag kommer hålla det faktiskt och jag sitter inte och ljuger för mig själv heller. Men om jag blir beroende så är det så och då är det bara att gilla läget helt enkelt eftersom jag bara har mig själv att skylla.

Snus höjer livskvalitén för mig och därför tycker jag att det är värt risken faktiskt.

P.S. Jag vet att tänderna och tandköttet kan bli helt fuckade av snus, men det har väl kommit fram att det är en myt att tänderna trillar ur? Om jag minns rätt så var det bevisat. Kan ha fel dock.

EDIT: Jag Googlade fram en sida, det var första sidan jag hittade så kanske inte är helt legitimt, men jag orkar inte researcha så mycket och då står det att det är ytterst ovanligt att tappa tänderna helt, men att det kan se ut som om man ska tappa de vilken sekund som helst eftersom tandhalsarna blottas efter många år av snusande: http://www.somt.se/kursen/content/pa...aktabok_09.htm
Senast redigerad av SpiritusSancti 2014-04-12 kl. 02:58.
Citera
2014-04-12, 23:09
Bannlyst
Citat:
Tjena, jag har fest snusat i några månader, två dosor har jag brukat och är inne på min tredje, men jag har aldrig förstått det här med "rinnande snus". Alla jag känner säger att de antingen spottar ut snuset när det rinner för mycket eller att de sköljer ner det med vatten för att det är äckligt att själva. Även på Flashback har jag sett detta, men jag fattar inte grejen. Efter ungefär 5-10 minuter så känner jag att det droppar lite saft ner på tänderna och tungan och då känner jag smaken mer (Vilket är den största anledningen att jag snusar.) och då sväljer jag. Ibland dricker jag te eller vatten också för att det ska komma ner mer saft, men min käft fylls aldrig med saliv och snussaft som jag måste spotta ut eller tvinga i mig. Vad är grejen? Sitter folk och inte sväljer på 20 minuter eller vafan är det för fel på min saliv produktion? Jag känner inte mer än droppar som kommer då och då och som sagt så är det den bästa delen för då känner jag som mest smak, om munnen skulle fyllas med saft så skulle jag vara tvungen att sitta och inte svälja på ganska lång tid.
Brukar vara så bland er stjärtgossar... sug på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in