2004-10-02, 14:37
Medlem
dIRe_s avatar
Det verkar som folk blandar ihop subjekt och objekt.

Jag går hem till mig
Du går hem till dig
Han går hem till honom
Vi går hem till oss
Ni går hem till er
De går hem till dem

Man kan testa genom att byta ut med "Vi" eller "oss":

Nu ska vi spela fotboll
Nu ska de spela fotboll

Han är bättre än oss
Han är bättre än dem
Citera
2004-10-02, 14:46
Bannlyst
Rådande "praxis" fungerar ändå bra som skiljemärke mellan "dem" som något läst, och "dem" som aldrig något läst.

Jag klagar inte över att sossarna gett oss detta klassindelningsmärke med sitt idiotlärarsystem, underst i vars hierarki svensklärarna ligger. Sossarna är ju vår nya hierarki. De som saknar både toppbetyg och blodsband till politikerklassen kommer att lida svårt illa nu när löneskatterna (och därmed arbnetslösheten) skyhöjs samtidigt som bidragen katastrofsänks.

Synd för demokratin att idioterna är så dumma i huvudet att de kommer att entydigt stödja sin egen ekonomiska undergång. Alla som idag förväxlar "dem" med "de" kommer alldeles strax att bli "bag ladies" som med sina stulna sopvagnar repar lacken på våra andras välförsäkrade BMW. Tur att snuten omedelbart rusar in för att batonga dessa sosse-röstande idioter tills deras fula nyllen krossas mot asfalten. Om de överhuvudtaget vet att stava en anmälan, så kommer denna ändå att höra till de 95% av alla anmälningar som omedelbart skrotas av snuten. Tack för det, idioter, att ni ensidigt röstar mot er själva, för de som har det bättre på er egen bekostnad! Rösta (v) igen, det kommer att göra susen, serru' alkis!

Tacka "dem"-skrivarna! Man får gratis sparka in facet på dem, så klaga inte! De är sossarnas alibi, och överklassens levebröd: idioterna.
Citera
2004-10-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Han är bättre än oss
Han är bättre än dem

Nähä du, det heter väl i alla fall:
Han är bättre än vi (förkortning av "Han är bättre än vad vi är")
Han är bättre än de (Han är bättre än vad de är)
Citera
2004-10-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Nu måste jag få vara språkpolis fast jag vet att det är ett bra sätt att göra sig impopulär.

Jag har märkt en dramatisk trend när det gäller användandet av ordet "dem" i tid och otid.

"Det är inte dems fel"
"Då gick dem hem och fikade"
"Alla dem som röstar så"
etc
etc
...

Vad är det för fel på gamla hederliga "de", "deras" och "dom" ???

Jag hoppas att jag misstolkar det, men jag tolkar det som att du anser att man inte ska använda "dem" över huvud taget. I så fall är du ute och cyklar.

En annan sak, som jag nog allt tycker har med topic att göra, om än väldigt vagt: Det är ohyggligt irriterande med dagens lunarstormfjortisar som förkortar "det" till "de". Väldigt förvirrande. "Ja tykker ente om de" är fel på åh så många sätt.
Citera
2004-10-02, 16:21
Medlem
typhios avatar
Kan vi inte kasta in
mej
dej
jos

så får vi lite variation . Enligt en polare som pluggar till lärare så får de(dom) visst använda ovan stavning utan reprimander.

Så länge jag förstår vad de(dom) skriver bryr jag mig(mej) inte så mycket mer än att det retar mig(mej) att jag la ned så mycket tid på att själv lära mig(mej) skiten.

Cheers
Citera
2004-10-02, 16:32
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Jag tycker faktiskt bättre om folk som råkar skriva "dem" iställlet för "de" än de som använder "dom" i stället. Det tyder bara på okunskap och feghet att använda "dom" istället för att åtminstone försöka att använda "de" eller "dem".

Nu är det ju tyvärr inte så att de som du säger "råkar skriva dem" inte bara råkar göra det. Det beror snarare på att de har/haft inkompetenta lärare eller att de är/varit så totalt ointresserade av skolan och helt enkelt skitit i att lära sig korrekt grammatiskt språkbruk och därför bör skickas till saltgruvorna i Sibirien eller någon annan liknande plats. På ren svenska förbannade jävla slöpickar.
Från Svenska språknämdens hemsida:
Citat:
fråga
Det är ibland svårt att veta om det skall vara de eller dem, eftersom man oftast uttalar båda orden /dåm:/. Varför inte bara skriva dom?
svar
Det är inte i alla dialekter som de och dem uttalas /dåm:/. Stavningen dom fungerar därför bara som talspråkshärmande skriftform för dem som har det uttalet.

Det finns också en skillnad mellan de och dem, och det är samma skillnad som mellan jag och mig. Formerna de och jag är subjektsformer och formerna dem och mig är objektsformer. Så om man tycker det är svårt med de och dem kan man pröva att sätta in jag och mig i meningen istället, så brukar man höra hur det ska vara. Liksom man säger Nu har jag sovit säger man Nu har de sovit, och liksom man säger Frågan gällde mig säger man Frågan gällde dem.

Citat:
fråga
När skriver man de och när skriver man dem? Heter det till de som eller till dem som?
svar
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Grundregeln är att i sådana fraser där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om. Och omvänt, där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har aldrig gjort något fel.

Ett specialfall av de/dem är konstruktionen de som/dem som, särskilt efter prepositioner som till, för, av och på. I dessa fraser så är såväl de som dem möjligt: Detta är en bok för de/dem som tröttnat på prognosmakarna; Hon vände sig särskilt till de/dem som flyttat in efter 2000.

Valfriheten beror på att konstruktionen kan analyseras på två sätt. Antingen betraktar man de som som en fast fras som är subjekt i bisatsen, de som tröttnat. Eller så betraktar man dem som styrt av prepositionen och bisatsen börjar först med som. Båda uttryckssätten finns i svenskt skriftspråk åtminstone sedan 1500-talet.

Är man osäker på de eller dem kan man alltså göra oss-testet. Är man fortfarande osäker är det bäst att välja de. Då är risken minst att det blir fel.
Citera
2004-10-02, 16:32
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Kan vi inte kasta in
mej
dej

Det är ju talspråk som en del författare använder, det är inget fel i att skriva på det sättet.
Citera
2004-10-02, 16:33
Medlem
typhios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Det är ju talspråk som en del författare använder, det är inget fel i att skriva på det sättet.

Det var det när jag gick i skolan.

Cheers
Citera
2004-10-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3

Allting handlar om sammanhanget. Talspråk kan användas där det är berättigat (fast själv tycker jag att det ser jäkligt illa ut i alla sammanhang). Det är vad jag har fått lära mig av mina lärare de senaste två åren i alla fall. Men å andra sidan så särskrev en av dem (jo då, behörig svensklärare), så henne kan man nog inte lita på alltför mycket.
Citera
2004-10-02, 16:57
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Nähä du, det heter väl i alla fall:
Han är bättre än vi (förkortning av "Han är bättre än vad vi är")
Han är bättre än de (Han är bättre än vad de är)
Hmm dåligt exempel av mig, då båda fungerar.
Citera
2004-10-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Hmm dåligt exempel av mig, då båda fungerar.

Inte då, ditt exempel var inte grammatiskt korrekt.
Citera
2004-10-02, 17:19
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Nu är det ju tyvärr inte så att de som du säger "råkar skriva dem" inte bara råkar göra det. Det beror snarare på att de har/haft inkompetenta lärare eller att de är/varit så totalt ointresserade av skolan och helt enkelt skitit i att lära sig korrekt grammatiskt språkbruk och därför bör skickas till saltgruvorna i Sibirien eller någon annan liknande plats. På ren svenska förbannade jävla slöpickar.
Från Svenska språknämdens hemsida:

Ja, och de som skriver "dom" är lika dumma de. De har ju också varit slöa som inte lärt sig hur man ska använda "de", "dem" osv.
"Dom" är något som man får i en domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in