Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Jag tycker faktiskt bättre om folk som råkar skriva "dem" iställlet för "de" än de som använder "dom" i stället. Det tyder bara på okunskap och feghet att använda "dom" istället för att åtminstone försöka att använda "de" eller "dem".
Nu är det ju tyvärr inte så att de som du säger "råkar skriva dem" inte bara råkar göra det. Det beror snarare på att de har/haft inkompetenta lärare eller att de är/varit så totalt ointresserade av skolan och helt enkelt skitit i att lära sig korrekt grammatiskt språkbruk och därför bör skickas till saltgruvorna i Sibirien eller någon annan liknande plats. På ren svenska förbannade jävla slöpickar.
Från Svenska språknämdens hemsida:
Citat:
fråga
Det är ibland svårt att veta om det skall vara de eller dem, eftersom man oftast uttalar båda orden /dåm:/. Varför inte bara skriva dom?
svar
Det är inte i alla dialekter som de och dem uttalas /dåm:/. Stavningen dom fungerar därför bara som talspråkshärmande skriftform för dem som har det uttalet.
Det finns också en skillnad mellan de och dem, och det är samma skillnad som mellan jag och mig. Formerna de och jag är subjektsformer och formerna dem och mig är objektsformer. Så om man tycker det är svårt med de och dem kan man pröva att sätta in jag och mig i meningen istället, så brukar man höra hur det ska vara. Liksom man säger Nu har jag sovit säger man Nu har de sovit, och liksom man säger Frågan gällde mig säger man Frågan gällde dem.
Citat:
fråga
När skriver man de och när skriver man dem? Heter det till de som eller till dem som?
svar
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Grundregeln är att i sådana fraser där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om. Och omvänt, där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har aldrig gjort något fel.
Ett specialfall av de/dem är konstruktionen de som/dem som, särskilt efter prepositioner som till, för, av och på. I dessa fraser så är såväl de som dem möjligt: Detta är en bok för de/dem som tröttnat på prognosmakarna; Hon vände sig särskilt till de/dem som flyttat in efter 2000.
Valfriheten beror på att konstruktionen kan analyseras på två sätt. Antingen betraktar man de som som en fast fras som är subjekt i bisatsen, de som tröttnat. Eller så betraktar man dem som styrt av prepositionen och bisatsen börjar först med som. Båda uttryckssätten finns i svenskt skriftspråk åtminstone sedan 1500-talet.
Är man osäker på de eller dem kan man alltså göra oss-testet. Är man fortfarande osäker är det bäst att välja de. Då är risken minst att det blir fel.