2009-09-18, 16:07
Medlem
Egon3s avatar
I Sydamerika finns tre stora floder som heter Río Negro. Som vi vet är landshövdingen i Örebro inte bättre som låter sig omflytas av Svartån på ömse sidor. NE: Svartån, namn på tre större och 18 mindre åar i Sverige.

Portugisiskan har ett mindre laddat ord för svart: preto/preta. Brasilianska ortnamn är Ouro Preto (Svarta Guldet) och Ribeirão Preto (Svara Flodbanken). Av och till kan man komma över ett mörkt rödvin som heter Manta Preta (Svarta Filten — rockan ser ut som en filt, därav manta). Det hindrar inte att Rio Negro förekommer som geografiskt namn. På avstånd heter Svarta Havet på portugisiska "[O] Mar Negro".

Artikeln http://pt.wikipedia.org/wiki/Negros andas respekt och stolthet. Där står att amerikanska "black" / "afro-american" svarar mot "negro" i Brasilien.

Oberoende av ordval så är hyckleriet utbrett: Boston Globe Graphics
Citera
2009-09-18, 17:58
Medlem
Persones avatar
Påven utfärdade en bulla för Portugals räkning på 1500 talet(tror jag) när man upptäckt den nya världen. Bullan gav Portugiserna rätt att förslava alla Afrikaner de mötte söder om Gibraltar. I denna bullan sades också att Negrer (dårå, haha) inte var människor utan djur med människoliknande beteende. Jag är ledsen om mitt minne sviker mig men jag har för mig det var Inter Caetera. (Jag har inte böckerna framför mig...) Senare ändrade sig vatikanen och sade att de var människor men att de inte hade några själar. Det hade med förluster av slavar att göra...fan jag skulle haft källa på detta framför mig..sorry. Långt senare sade nån annan påve att de visst var människor...
Rasism är en del av vår historia (läs: vår mer primitiva historia) och den lever kvar än idag, inte svårt att se här på Flashback.
Så min åsikt är i alla fall att kristendomen haft stort inflytande på vårt sätt att se på Afrika och dess invånare.
Senast redigerad av Persone 2009-09-18 kl. 18:16.
Citera
2009-09-18, 22:34
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.West
... Men ingen jag känner har kämpat för att förbjuda ordet bonde...

Bondkakor är goda ...
SCB:
Det finns 428 personer som har efternamnet Bonde
Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Bonde. Av dessa har 0 namnet Bonde som tilltalsnamn.
Det finns 451 män som har förnamnet Bonde. Av dessa har 32 namnet Bonde som tilltalsnamn.

Det finns 22 personer som har efternamnet Black
Det finns 1 kvinna som har förnamnet Black. Av dessa har 0 namnet Black som tilltalsnamn.
Det finns 5 män som har förnamnet Black. Av dessa har 0 namnet Black som tilltalsnamn.
Bondkakor kallas ibland för bondbröd — tack vare assonansen b-b. Bondbröd är förstås matbröd också.

Blacken förekommer som hästnamn, särskilt på svart dragare i snövit Fältskog:
Följ oss ut, följ oss ut, Blacken travar på, i hans spår vår släde går, där höga furor stå.
Senast redigerad av Egon3 2009-09-18 kl. 23:06.
Citera
2009-09-19, 12:04
Medlem
petter eremitens avatar
Jag har tidigare i en närbesläktad tråd framhållei, att Martin Luther King använde uttrycket "negro".
I denna intervju använde han ordet många gånger:

http://www.wmich.edu/library/archives/mlk/q-a.html

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-09-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där får du allt ta och källbelägga. De flesta av de föregivna lexikoncitaten av den där typen som flyter omkring i cyberrymden är rent hittepå.
Min kompis har en gammal ordbok på sitt land där detta stod. Han bor dock utanför uppsala nu, så den boken blir inte lätt att få tag på.

Med andra ord är det inte en "jag hörde det från en kompis, kompis, kompis"-skröna. Det skulle väl vara om han ljög mig rätt opp i ansiktet eller övertolkade texten.
Citera
2009-09-24, 18:50
Medlem
-Ellington-s avatar
Dem de? Vilket är rätt i detta fall.

Vilken mening är rätt. Förklara gärna varför.

Dem känner man igen.
eller
De känner man igen.
Citera
2009-09-24, 18:55
Medlem
Kahlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-

Dem känner man igen.
eller
De känner man igen.

Jag anser att "dem känner man igen" är rätt.

Jämför med "dig känner man igen" och "du känner man igen".
Citera
2009-09-24, 18:55
Medlem
balbas avatar
Dem(?)
Citera
2009-09-24, 18:56
Medlem
Käg Malaxs avatar
Dem känner man igen är rätt eftersom dem är objekt (man är subjektet).

Och här är rätt tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=235460
Citera
2009-09-24, 18:56
Medlem
Wie bitte?s avatar
I talspråk så skulle jag sagt "dom".
I skrift skulle jag valt "de". Varför vet jag inte, mer än att jag tycker att "dem" ser helt fel ut i den meningen.

Edit: ser ut som om jag får på nöten. Där lärde jag mig nåt nytt!
Citera
2009-09-24, 18:57
Medlem
-Ellington-s avatar
Tack!

Wie bitte?: Känner precis samma sak.. Meningen "Dem känner man igen" är rent spontant fel för mig.
"De känner man igen" ser bättre ut skrivet.

Jag vill ha klarhet!
Senast redigerad av -Ellington- 2009-09-24 kl. 18:59.
Citera
2009-09-24, 19:09
Medlem
Fotavtrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-

Dem känner man igen.
eller
De känner man igen.

Tänk såhär, där ordet dem eller de ska stå skriver du vi eller oss.

Vi känner man igen.

Oss känner man igen.

Passar vi in i meningen ska det stå De, passar oss in i meningen ska det stå Dem.

Alltså blir det i detta fall:
Oss känner man igen som låter korrekt, vilket betyder att meningen Dem känner man igen som blir korrekt. Jag skulle dock valt att omformulera meningen. Man känner igen dem låter bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in