23 904 besökare online
856 768 medlemmar • 45 810 430 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Språk
Svara på ämne
Ämnesverktyg
epost72
Medlem
epost72s avatar
Det får bli: Dansgolvet är till för personer som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet eller Dansgolvet är till för folk som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet i stället.

Åsikter är som rövhål - Alla har dem och alla stinker.
Flashscript2 | Diverse script
Diverse rättsliga dokument | Ä B S H | Förslag
Senast redigerad av epost72 2010-06-30 kl. 21:08.

StuG
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad Bimbo
Jag tror att detta verkligen har blivit vanligare och att orsaken kan vara att barn (enligt en bekant med insikt i skolans värld) nu tidigast lär sig att skriva "dom" och avancerar till "de" och "dem" först på högstadiet. Det gör att detta aldrig sätter sig i ryggmärgen på det tidiga stadium när språkliga saker av detta slag bör läras in.

Särskrivningar lär ha samma ursprung. För att lära sig om sammansatta ords härledning, får barn idag lära sig att särskriva dem i lågstadiet. Tydligen är det många som fastnar i detta.

Det är en förolämpning mot barn som befinner sig i en ålder då språkinlärning går snabbt och lätt, att på detta sätt lära dem inkorrekt svenska.
Vad i helvete! Skolan är tydligen inte enbart indoktrinering i kulturmarxism utan även aktivt nedbrytande avkunskap. Orwell, Bradbury! Kom hit så får ni se på något sjukt!

På 70-80-talet hade man ju åtminstone slängt i några klimpar kunskap i multurmarxism-marinaden.

Det borde ju fan vara straffbart det de håller på med! "samhällsfarlig verksamhet" eller nåt!
gängmisshandeln av tre 15-åriga flickor var en hämnd...pojken ska ha skrivit till flickan att: "Jag ska knulla din släkt."...sparkat henne med en karatespark så att hon föll omkull...ska han ha börjat stampa på hennes ansikte när hon låg ner...knäade henne i ansiktet...framtänder utsparkade och skador i munhålan. Hennes näsa bröts så att den behövde operation...
Helsingborgs Dagblad beskriver ett mångkulturellt möte
Senast redigerad av StuG 2010-06-30 kl. 20:46.

ikosaedri
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nåmen så kiva att du tyckää de. Då ha du säkert int hellää någå emot att ja skriver "di" för "de", å varierande "dem" å "dom", beroende på hur ja sku sejja i just den meningen?
det här låter som en 4-åring eller en fjortis som pratar. de flesta människor pratar inte så. de flesta säger "skulle", inte "sku".

Citat:
Om vi går vidare på den tankegången, e de så att ja få fortsätta skriva "djup", "djur" och "djävul", men kaverin i Sverige borde gå över ti "jup", "jur" och "jävel"?
här tar du upp bra saker dock. det finns absolut ingen anledning att ha en förvirrande "d" där framför ordet djur, eftersom d:et inte uttalas. se min tråd som jag gjorde angående onödia boxtäver: https://www.flashback.org/t987826

Citat:
Å om vi nu alla ska börja skriva som vi talar, kommää google translate att utökas med sådää en 5-10 svenska dialektää? De sku nog komma å behövas.
i finska språket skrivs allting så som man talar. det fungerar perfekt. det beror på att reglerna i finska språket är konstruerade på ett bättre sätt. i de flesta andra språk, som svenskan, finns det inga absoluta regler hur ord ska stavas eller skrivas, därför får man ibland bara gissa och undra hur vissa ord ska uttalas eller skrivas.

Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Nej, alla använder inte "dom" när de pratar--många använder "di" för "de" och "dem" för just "dem".
har aldrig hört någon använda "di"...

Citat:
"dem" är alltså inte alls ett gammeldags (se där--jag skev gammeldags och du skrev gammaldags--vilket är "rätt"?)
gammaldags är rätt. du skrev fel. google is your friend. jag skriver aldrig fel, för att jag vet hur allt stavas. och gammaldags uttalas också gammaldags, inte gammeldags, som 4-åringar kanske uttalar det.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-06-30 kl. 23:28.

johannes
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
1. Dansgolvet är till för dem som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet.

Eller

2. Dansgolvet är till för de som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet.

Vilket är korrekt?

exemplet med "dem" är korrekt eftersom "de som inte har råd att..." utgör objekt i huvudsatsen.

stillton
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Haha! Eh... va?!

Nej, alla använder inte "dom" när de pratar--många använder "di" för "de" och "dem" för just "dem".
dom enda gångerna de inträffar är när folk högläser ur texter. låter lika idiotisk pretto som man kan tänka sig. "di" är ju rent dialektalt, och har inget med saken att göra.
lika idiotiskt låter det när folk läser ur gamla texter och försöker uttala "h" och "f" i meningar som "man tager hvad man hafver"

Dekster
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Haha! Eh... va?!

"dem" är alltså inte alls ett gammeldags (se där--jag skev gammeldags och du skrev gammaldags--vilket är "rätt"?) ord. Och vad har bibeln med detta att göra--bibeln skrevs ju inte på svenska? Vad har sedan "teknologi", och då "ny" sådan, med det hela att göra?

Utveckla, tack!

Många och många. Vad som är "många" är relativt. Om jag skulle gissa så skulle jag säga att kanske runt 5 procent av samtliga svensktalande säger "di" för "de" och att ännu färre säger "dem" för "dem". Den allra största delen av dessa bor i Finland. Jag undrar om det ens finns 100 000 sverigesvenskar kvar som säger "di", även om man räknar in sverigefinlandssvenskarna. Om femton-tjugo år kommer det garanterat inte att göra det.

Tevildo
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
dom enda gångerna de inträffar är när folk högläser ur texter. låter lika idiotisk pretto som man kan tänka sig. "di" är ju rent dialektalt, och har inget med saken att göra.
lika idiotiskt låter det när folk läser ur gamla texter och försöker uttala "h" och "f" i meningar som "man tager hvad man hafver"

Har inte svenska dialekter något att göra med svenska?

stillton
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Har inte svenska dialekter något att göra med svenska?
jo, det hör naturligtvis till det svenska språket. frågan vi diskuterar här är hur man ska använda det rikssvenska skriftspråket. det har alltså inte med den aktuella frågeställningen att göra.

Tevildo
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
jo, det hör naturligtvis till det svenska språket. frågan vi diskuterar här är hur man ska använda det rikssvenska skriftspråket. det har alltså inte med den aktuella frågeställningen att göra.

Hör inte interpunktion och versaler också till skriftspråket? Vilken skillnad är det förresten mellan en fråga och en frågeställning?

stillton
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Hör inte interpunktion och versaler också till skriftspråket? Vilken skillnad är det förresten mellan en fråga och en frågeställning?
är du dum, eller spelar du bara?

epost72
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
1. Dansgolvet är till för dem som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet.

Eller

2. Dansgolvet är till för de som inte har råd att stå i baren eller vid Blackjackbordet.

Vilket är korrekt?
exemplet med "dem" är korrekt eftersom "de som inte har råd att..." utgör objekt i huvudsatsen.
Jag har löst det på ett annat sätt...
Jag insåg att det inte behövde stå vare sig de eller dem.
Men jag kan inte låta bli att tycka att dem ser bäst ut i sammanhanget.

Åsikter är som rövhål - Alla har dem och alla stinker.
Flashscript2 | Diverse script
Diverse rättsliga dokument | Ä B S H | Förslag

Tevildo
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
är du dum, eller spelar du bara?

Okej - då tolkar jag det som att du har åsikter, men inga kunskaper. Bra!

Svara på ämne
Topp Dela »