Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-14, 23:07
  #1453
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det knepet är det enda jag skulle rekommendera. Det blir alltid rätt och dom är en styggelse som jag inte vill se utanför serietidningsvärlden! Dessutom, som redan påpekats, alla svenskar säger inte ens dom!
Nä. Men mina studenter gör i princip alltid, i vart fall de som har problem med de och dem.

Och innan vi fördömer dem som subjekt alltför mycket, ska vi kanske också konstatera att det förekommer naturligt i vissa dialekter, t ex gotländska och en hel del mål i övre Norrland.
Citera
2009-12-14, 23:10
  #1454
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Bara jag som stör mig något så förjävligt på när folk som högläser uttalar "de" och "dem" som de skrivs? Jag fattar inte varför, har de inte begripit att det är samma ord som "dom"? De uttalar ju alltid annars de orden som "dom".
Jag säger konsekvent dom i tal, men när jag högläser en text kan det hända att jag läser di för de, och dom för dem. Det beror lite på text, åhörare och humör.
Citera
2009-12-14, 23:52
  #1455
Medlem
bothnians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
Liksom i finlandssvenskan, som, om jag förstår det rätt, tillhör det område där både "dom" och "di" finns i de traditionella folkmålen, och där ju "di" fortfarande verkar vara det "högsvenska" uttalet. Mikael Reuter på Focis i Finland använder detta som argument för att fortsätta skriva de: de kan man uttala som "di" eller "dom" som man vill, men det låter mycket konstigare (tycker han) att skriva dom men säga "di".

Sant. Finlandssvensk är jag inte men när jag i skolan (i Finland; tog studenten i år) lärde mig svenska var det definitivt uttalet "di" som gällde.

Det var också mer eller mindre förbjudet att skriva "dom" i uppsatser eller liknande. Skillnaden mellan "de" och "dem" var en av de viktigaste och mest framhållna punkterna i svenskundervisningen.
Citera
2009-12-15, 00:23
  #1456
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Ordet "Dem" sammanfogad med huvudtråden, som också fått en förhoppningsvis mer sökbar, trådrubrik.
/Mod.
Citera
2009-12-15, 15:40
  #1457
Medlem
tältpinnes avatar
Även DN gör fel ibland!
http://img268.imageshack.us/img268/9...91215kl153.png
Citera
2009-12-15, 21:31
  #1458
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Även DN gör fel ibland!
http://img268.imageshack.us/img268/9756/skrmavbild20091215kl153.png


Nej, låt de (subjekt) ha (predikat) varsin arena.

Tänker jag helt fel nu?
Citera
2009-12-15, 21:43
  #1459
Medlem
LupusXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Nej, låt de (subjekt) ha (predikat) varsin arena.

Tänker jag helt fel nu?

Låt mig ha min arena ifred.

Låt jag ha min arena ifred.
Citera
2009-12-15, 21:49
  #1460
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Låt mig ha min arena ifred.

Låt jag ha min arena ifred.

Ok. Det skall alltså vara dem.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att ta ut satsdelarna?

Nej, låt dem ha varsin arena.
Citera
2009-12-15, 21:55
  #1461
Medlem
Va? Skulle sportdelen av en tidning kunna ha fel på språket??!

Känns som att det är mer regel än undantag att det är fel på dessa sidor.

Hursomhelst är den språkliga kvalitén i tidningar rätt dålig nuförtiden, och sämre lär det bli.
Citera
2009-12-15, 22:04
  #1462
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinslaughterer
Va? Skulle sportdelen av en tidning kunna ha fel på språket??!

Känns som att det är mer regel än undantag att det är fel på dessa sidor.

Hursomhelst är den språkliga kvalitén i tidningar rätt dålig nuförtiden, och sämre lär det bli.

Japp, det hade varit bättre om mobben på Flashback hade fått ta över. Å andra sidan känns det rätt tragiskt att det finns människor som bara letar språkfel hela tiden.
Citera
2009-12-15, 22:16
  #1463
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Ok. Det skall alltså vara dem.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att ta ut satsdelarna?

Nej, låt dem ha varsin arena.

Låt (predikat) dem (objekt) [ha varsin arena] (något slags komplement, vet inte exakt vad det kallas).

Subjektet utelämnas när verbet står i imperativ. Meningar som "Spring!", "Sluta!" är därför helt grammatiska på svenska. Så är det t.ex. inte på tyska.
Citera
2009-12-15, 22:32
  #1464
Moderator
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Låt (predikat) dem (objekt) [ha varsin arena] (något slags komplement, vet inte exakt vad det kallas).

Subjektet utelämnas när verbet står i imperativ. Meningar som "Spring!", "Sluta!" är därför helt grammatiska på svenska. Så är det t.ex. inte på tyska.

Tusen tack, sparassis!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback