2004-05-27, 12:57
Medlem
Det ju just det som stör mig. "Dem" är helt klart korrekt, men magen skriker. Jag, som pluggat grammatik, brukar först gå på magkänsla och sedan försöka motivera det .
Citera
2004-05-27, 13:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Det ju just det som stör mig. "Dem" är helt klart korrekt, men magen skriker. Jag, som pluggat grammatik, brukar först gå på magkänsla och sedan försöka motivera det .

Ja, och försök med det formellt korrekta dem i den här meningen så får man ännu mer ont i magen:

Och man skall inte förakta de på den skånska slätten mycket vanliga byggnader vilkas väggar konstrueras av korslagda timmerstockar.

Men som sagt, enligt Svenska Språknämndens resonemang i länken ovan så skall ju bägge varianterna gå bra.
Citera
2004-07-03, 17:38
Medlem
De/dem

Frågan har varit uppe tidigare, men berörde mer ett konkret område...
Blir ibland osäker på när "de" resp "dem" ska användas.
Finns det några regler som man kan stödja sig på?

Tack på förhand
Citera
2004-07-03, 17:57
Moderator
Skriv "de" när du skulle skriva "vi" och "dem" när du skulle skriva "oss".

Knappt hade vi kommit utanför dörren förrän en bil närapå körde på oss.

Knappt hade de kommit utanför dörren förrän en bil närapå körde på dem.
Citera
2004-07-03, 18:15
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Skriv "de" när du skulle skriva "vi" och "dem" när du skulle skriva "oss".

Knappt hade vi kommit utanför dörren förrän en bil närapå körde på oss.

Knappt hade de kommit utanför dörren förrän en bil närapå körde på dem.

...nja!
Citera
2004-07-03, 18:46
Medlem
FetFulElaks avatar
Stal detta från Signalfel ppå BF.. Varsågod

För det första: Dom är naturligtvis talspråk och hör inte hemma i skriven text, annat än vid direkt anföring, när man vill ge en replik talspråksfärg. När vi skriver har vi alltså för det allra mesta bara de och dem att välja på. (Inom parentes sagt är det förstås inte fel att säga dom när man talar, liksom många söderöver säger di. Det tillhör det talade språket och har självklart all rätt att förekomma där.)
För det andra: När de är subjekt i en sats, skriver man alltså just de. När de står som objekt, måste man skriva dem. Efter prepositioner - på, för, till, mellan osv. - skriver man också dem.
Det skulle kunna räcka med detta. Men det visar sig att många blir förvirrade av en sådan förklaring. Dels är de osäkra på när något står som objekt respektive subjekt, dels finns det faktiskt vissa undantag, där formen de trots allt kan försvaras även i objektsställning. Att något/någon är objekt innebär att det/personen i något avseende är föremål för en handling - inte den handlande själv, för då är man subjekt.

Urtypen för felet är väl följande. Man skulle kunna skriva: "Jag har alltid velat träffa Farbror_Plast och Groover. Häromdagen stötte jag ihop med dem." De flesta väljer nog helt riktigt dem här. "Häromdagen stötte jag ihop med de", stöter förmodligen mångas instinktiva språksinne. Däremot godtar man lättare formuleringen "Häromdagen stötte jag ihop med de som jag alltid velat träffa." Men "de" är alltså även här objekt för min "ihopstötning", och därför skall det vara dem. En annan exempelmening är "Samhället straffar de som kokar god sprit". Där skall det också vara dem, eftersom de som kokar spriten här är objekt (för bestraffningen). Efter preposition skall det som sagt vara dem: "Bland dem som anmält sitt intresse var...", "ingen av dem han talade med hade någonsin druckit Explorer", "en specialutgåva för dem som har dålig syn". (Ett lustigt undantag är prepositionen utom: "Alla kom utom de", heter det faktiskt).

Det vanligaste är ju att man ser de i stället för dem. Men på senaste tiden har jag noterat rätt många exempel på det omvända felet: att man använder dem i stället för de. I översättningar på TV har jag under den gångna månaden flera gånger sett textremsor med meningar som: "Dem kommer nu!" "Dem hade svåra alkoholproblem." "Dem som kan ska räcka upp handen." Och här på forumet florerar meningar som (ett exempel ryckt ur mängden) "Värmer bra gör dem iaf, det kan jag intyga på" (i detta exempel är ju dessutom ordet på överflödigt, men nu ska det inte petas för mycket).

Detta är ett mycket besynnerligt fel. Jag vet inte riktigt hur det skall förklaras. Kanske kan man här med större säkerhet gissa att det är talspråkets "dom" som har färgat av sig. Det ser i varje fall förskräckligt illa ut. Vi klarade oss helskinnade ifrån 70-talets försök att genomföra en dom-reform i skolan. Och så detta!
Citera
2004-07-03, 19:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
...nja!

Hvadan detta skändliga tvivel? Jag tycker att det är en enkel regel för att skilja på subjekts- och objektsform, om man nu inte "hör" det annars. Tänker jag alldeles fel?
Citera
2004-07-03, 21:39
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Stal detta från Signalfel ppå BF.. Varsågod

För det första: Dom är naturligtvis talspråk och hör inte hemma i skriven text, annat än vid direkt anföring, när man vill ge en replik talspråksfärg. När vi skriver har vi alltså för det allra mesta bara de och dem att välja på. [B](Inom parentes sagt är det förstås inte fel att säga dom när man talar, liksom många söderöver säger di. Det tillhör det talade språket och har självklart all rätt att förekomma där.)[/b]

Inte nog med det! Talspråket är ju det riktiga språket! Skriftspråket kom ju till för att avbilda det talade språket.

En annan regel som nog inte gör det lättare:
De (they) - Dem (them).
Citera
2004-07-04, 16:25
Medlem
T-800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siddharta
Inte nog med det! Talspråket är ju det riktiga språket! Skriftspråket kom ju till för att avbilda det talade språket.

Och det har du bestämt tillsammans med Fredrik Lindström eller? På senare år har talspråket påverkats mer och mer av skriftspråket, bland annat pga radion och TV:n, där man läser från manus.
Citera
2004-09-18, 21:47
Medlem
Flowerss avatar
Fel forum!

Flyttas till Språk
Citera
2004-09-21, 18:01
Bannlyst
Kan inte saga att jag tycker negress (ar gift med en) ar nedlatande / nedvarderande...Anvander mig dock sallan utav ordet, det blir istallet - ar gift med en Nigerianska...
Citera
2004-09-21, 18:35
Medlem
Svalbards avatar
Vad tycker din fru om ordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in