2014-04-10, 11:43
Medlem
Ok, jag vet att SR är ett ospecifikt prov och att en förhöjning kan bero på en mängd olika saker. Men ett lågt värde då, utesluter det något? Jag tänker t ex på autoimmuna sjukdomar. Jag har tagit en drös jäkla prover som alla varit bra så jag skiftar fokus till det mentala. Min sänka låg på 2. Säger det något överhuvudtaget? Utesluter det något?
Citera
2014-04-10, 15:00
Medlem
belieberns avatar
Normalvärden för SR:
Kvinnor < 20 mm
Män < 15 mm

Tre huvudregler kan vanligen användas:
SR > 30 mm betyder oftast organisk sjukdom
SR > 70 mm betyder oftast allvarlig organisk sjukdom
En normal SR utesluter inte organisk sjukdom, inte ens allvarlig organisk sjukdom.

Har auto-immun sjukdom och det är först när den drar igång på alla cylindrar som min sänka höjs. Senast jag kollade låg min sänka på 1. När jag är rejält sjuk går den upp till ungefär 150. Så du kan fortfarande ha en auto-immun sjukdom och ha en låg sänka.

EDIT: Mitt sänka-värde mättes med CRP, inte SR...
Senast redigerad av beliebern 2014-04-10 kl. 15:09.
Citera
2014-04-10, 18:58
Medlem
Jag är inte orolig för någon sjukdom mest nyfiken. CRP är inte relevant i min frågeställning. Har man för övrigt en sjukdom där sänkan pendlar från 1 till 150 antar jag att man är väl medveten om att något är fel utan att ens behöva ta sänkan.

Hade gärna hört från någon medicinskt utbildad. Vad hög sänka innebär är enkelt att ta reda på men låg sänka? Självklart kan man ha låg sänka trots autoimmun sjukdom eller allvarlig sjukdom men är det 50/50 för att det ska ske eller 20/80 eller...

Är så klart nöjd med att sänkan är så låg som 2 och tillsammans med alla andra omfattande prover jag tagit är allvarlig sjukdom helt utesluten.
Citera
2014-04-10, 22:59
Medlem
E.W.s avatar
SR används mindre och mindre. Både sensitiviteten och specificiteten är låg. Man kan alltså inte varken diagnosticera eller utesluta sjukdom. Nu för tiden dominerar CRP helt över SR, p.g.a. sensitiviteten och specificiteten.

Både SR och CRP ger bara utslag om sjukdomen är inflammatorisk (inkl. infektion). De flesta sjukdomar höjer alltså varken SR eller CRP.
Citera
2014-04-10, 23:14
Medlem
Men det har ju rimligen ändå stor betydelse eftersom det ingår i varenda grundläggande prov?
Citera
2014-04-10, 23:42
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Men det har ju rimligen ändå stor betydelse eftersom det ingår i varenda grundläggande prov?

SR har funnits mycket längre än CRP. Äldre läkare för över sina vanor till yngre kollegor.

På läkarutbildningen får man lära sig att använda CRP. Det lärs också ut att man kan komplettera CRP med SR, men det ger i regel ingen mer information än att bara ta ett CRP.

Speciellt reumatologer tar många SR, trots att det är bevisat att CRP är känsligare. SR har varit ett inarbetat rutinprov under lång tid, sådana vanor är inte så lätt att bryta.
Senast redigerad av E.W. 2014-04-10 kl. 23:44.
Citera
2014-04-11, 00:12
Medlem
Fast SR har väl längre reaktionstid, dvs det tar längre tid för SR att återställas och kan därmed ge en viss historik? Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, bara nyfiken.

På mig har man tagit full blodstatus så CRP kanske inte var intressant? Jag antar att det måste ha funnits ett skäl till varför min läkare valde SR framför CRP.
Citera
2014-04-11, 00:32
Medlem
SR går bara att mäta upp till 110, och det finns inget värde som är "för lågt" som visar på nånting. Isåfall hade sänkan haft ett referensvärde, till exempel att den ska ligga mellan 3-7 för att anses normalt. Men eftersom att sänkan ska ligga <8 så betyder det att allt under 8 anses normalt.

En "låg sänka", som till exempel 2 som din låg på tyder inte på en autoimmun sjukdom eller något annat tillstånd. Däremot, kan du ha t.ex en inflammation i kroppen men att sänkan inte stigit men det är ingenting man utläser av att du har en låg SR, utan det betyder att det provet ser bra ut och talar emot att du skulle ha en inflammation.

Vissa prover kan ligga för lågt, och där står det att det ska ligga mellan t.ex 0,15-0,30 eller vad det nu kan vara. Men om det står <8 så är allt under åtta normalt, och skulle det stå >8 är allt över 8 normalt, detta är alltså referensvärderna.

DÄREMOT betyder det inte att du inte är sjuk bara för att din sänka ligger bra, men just att sänkan är låg i sig är inget tillstånd eller sjukdom.

Vid en autoimmun sjukdom tar man bland annat ett blodprov som heter IgG, och sen kan man ta IgG2, IgG3, IgG4 och vad dom står för specifikt vet jag inte men det är de provet man främst tar för att ta reda på om du lider av en autoimmun sjukdom.

Så, för att sammanfatta svaret på din fråga: nej, din sänka kan inte ligga för lågt, det finns inget tillstånd eller nån sjukdom som har med en låg sänka att göra. Det är inget tillstånd alls att ha ett lågt värde utan är helt normalt och visar på att din kropp troligtvis inte har nån inflammation. Och autoimmuna sjukdomar har inget med sänkan att göra, utan då handlar det om ett prov som heter IgG.
Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!
Senast redigerad av Only.Leah 2014-04-11 kl. 00:38.
Citera
2014-04-11, 00:42
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Fast SR har väl längre reaktionstid, dvs det tar längre tid för SR att återställas och kan därmed ge en viss historik? Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, bara nyfiken.

På mig har man tagit full blodstatus så CRP kanske inte var intressant? Jag antar att det måste ha funnits ett skäl till varför min läkare valde SR framför CRP.

Jag tror anledningen är enkel. Traditioner och vanor på den kliniken.

Som sagts ovan, SR kan aldrig vara för låg. Dock stiger SR med åldern, vilket är normalt.

En del kan ha SR 2, andra SR 4, när de är friska. Det betyder ingenting. Det kallas normalvariation.
Senast redigerad av E.W. 2014-04-11 kl. 00:45.
Citera
2014-04-11, 06:52
Medlem
Tack för svar. Jag är förstås lättad över att ha ett lågt SR. Det tillsammans med alla andra prover talar starkt emot organisk sjukdom.
Citera
2014-04-11, 15:08
Medlem
Jag tog ett prov på sänkan när jag hade uvi (urinvägsinfektion) för att kolla så det inte hade gått upp i njurarna.. En sak jag undrar om jag hade haft någon allvarlig sjukdom (som jag inte vetat om) hade dom sett det då när dom tog provet? Dom sa att provet såg bra ut. läser man av sänkan på olika sätt efter sjukdom man misstänker?
Citera
2014-04-11, 15:16
Medlem
Jag läste på internetmedicin att åkommor som påverkar njurar brukar ge utslag på SR.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in