2014-04-10, 09:00
Medlem
Hej,

Jag undrar hur det funkar med utdelning och skatt när man har aktier i ett ISK. Säg att jag har 1000 aktier av företag X och de ger utdelning på 0,1 kr per aktie en gång per år. Hur mycket får man efter skatt per år och i vilket konto hamnar pengarna?

Ursäkta om detta har besvarats tidigare, men jag hittade inget via sökfunktionen.

Mvh P
Citera
2014-04-10, 09:11
Medlem
r0lands avatar
Om du har en aktie i en ISK och du får utdelning så får du utdelningen i pengar in på din ISK.

Varje kvartal räknas din ISK's värde ut så plockar du ut utdelningen direkt när du får den så blir den "skattefri"...
Citera
2014-04-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Om du har en aktie i en ISK och du får utdelning så får du utdelningen i pengar in på din ISK.

Varje kvartal räknas din ISK's värde ut så plockar du ut utdelningen direkt när du får den så blir den "skattefri"...

Ok tack! Så ISK värdet räknas varje kvartal... Skattar man då på medelvärdet av ISK värderingen i slutet av året då?
Citera
2014-04-10, 09:18
Medlem
talgoxens avatar
Insättning i ISK:n ökar skatten. Men utdelning räknas inte som en sådan insättning. Utdelning är således skattefri.

(Så som jag har förstått det i alla fall.)
Citera
2014-04-10, 09:19
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Ok tack! Så ISK värdet räknas varje kvartal... Skattar man då på medelvärdet av ISK värderingen i slutet av året då?

Om du googlar som kommer du hitta en bra förklaring på skatteverkets hemsida, där det även ingår ett exempel.
Citera
2014-04-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Om du googlar som kommer du hitta en bra förklaring på skatteverkets hemsida, där det även ingår ett exempel.

Tack för snabbt svar.
Citera
2014-04-10, 09:32
Medlem
apakuls avatar
Om utdelningen återinvesteras räknas den väl in?
Citera
2014-04-10, 09:33
Medlem
r0lands avatar
Citat:

Citat:
Tack för snabbt svar.

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/sa-blir-utdelningen-skattefri-486347

Hur mycket skatt du betalar för ditt investeringssparkonto beror något förenklat på hur mycket pengar du har vid ingången av varje kvartal och hur mycket pengar som betalats in under året.

De utdelningar som sätts in på ditt investeringssparkonto klassas dock inte som en insättning i ett skattemässigt perspektiv.

Om du inte vill återinvestera utdelningarna bör du därför ta ut pengarna innan kvartalsskiftet. Då kommer inte utdelningarna ingå i kvartalsavräkningen och utdelningarna blir faktiskt helt skattefria.
Citera
2014-04-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/sa-blir-utdelningen-skattefri-486347

Om du inte vill återinvestera utdelningarna bör du därför ta ut pengarna innan kvartalsskiftet. Då kommer inte utdelningarna ingå i kvartalsavräkningen och utdelningarna blir faktiskt helt skattefria.

Om man väljer att återinvestera en utdelningen, gör man då ett vanligt köp med utdelningen som vanligt eller kan man ha det som valmöjlighet på något sätt? Konstigt formulerad fråga kanske, men det jag egentligen undrar är om man måste betala courtage vid en eventuell återinvestering av utdelningen till samma aktie.
Citera
2014-04-10, 10:06
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Om man väljer att återinvestera en utdelningen, gör man då ett vanligt köp med utdelningen som vanligt eller kan man ha det som valmöjlighet på något sätt? Konstigt formulerad fråga kanske, men det jag egentligen undrar är om man måste betala courtage vid en eventuell återinvestering av utdelningen till samma aktie.

Ja, pengarna kommer ju in som rena pengar på ditt konto. Så det blir ett "nytt saldo" om man säger så. Så ja, om du ska återinvestera blir det nytt courtage.

Har för mig Aktieinvest har fria återinvesteringar av sina utdelningar. Vet inte om Avanza har detta. Jag gillar gärna att ha kontroll och att inget system gör något åt mig.
Citera
2014-04-10, 10:40
Medlem
talgoxens avatar
Ett av de viktigaste sakerna att tänka på med ISK ur skatteperspektiv är att göra så lite insättningar som möjligt.

Rent konkret betyder det att man inte ska använda ISK som ett transaktionskonto.

En Svensson bör ha en substantiell buffert som inte ligger i en ISK. En dum grej är att sätta in 10 % av lönen varje månad på sin ISK och sedan komma på att man behöver pengar till semestern och gör uttag ur ISK:n.

I det fallet hade det varit mycket bättre att spara till semestern på ett högräntekonto.
Citera
2014-04-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ett av de viktigaste sakerna att tänka på med ISK ur skatteperspektiv är att göra så lite insättningar som möjligt.

Rent konkret betyder det att man inte ska använda ISK som ett transaktionskonto.

En Svensson bör ha en substantiell buffert som inte ligger i en ISK. En dum grej är att sätta in 10 % av lönen varje månad på sin ISK och sedan komma på att man behöver pengar till semestern och gör uttag ur ISK:n.

I det fallet hade det varit mycket bättre att spara till semestern på ett högräntekonto.

Jag håller med. Min plan just nu är att jag har ett räntesparkonto, men jag tycker att det är lite för högt. Därför funderar jag på att dela upp räntekontot och investera hälften på ett ISK med rätt så "säkra" aktier som ger utdelning. Funderar på att investera i fyra större bolag (H&M, Tele2, Oriflame och ABB) som ska stå för 80% av kapitalet och resterande 20% (funderar just nu på lucara och starbreeze) i lite mer "upp and rising" bolag som jag tror på. Därefter planerar jag på att hålla i väldigt länge i min portfölj.

Om ni har förslag på min portfölj så får ni gärna kommentera

Mvh P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här