Citat:
Ursprungligen postat av
talgoxen
Ett av de viktigaste sakerna att tänka på med ISK ur skatteperspektiv är att göra så lite insättningar som möjligt.
Rent konkret betyder det att man inte ska använda ISK som ett transaktionskonto.
En Svensson bör ha en substantiell buffert som inte ligger i en ISK. En dum grej är att sätta in 10 % av lönen varje månad på sin ISK och sedan komma på att man behöver pengar till semestern och gör uttag ur ISK:n.
I det fallet hade det varit mycket bättre att spara till semestern på ett högräntekonto.
Jag håller med. Min plan just nu är att jag har ett räntesparkonto, men jag tycker att det är lite för högt. Därför funderar jag på att dela upp räntekontot och investera hälften på ett ISK med rätt så "säkra" aktier som ger utdelning. Funderar på att investera i fyra större bolag (H&M, Tele2, Oriflame och ABB) som ska stå för 80% av kapitalet och resterande 20% (funderar just nu på lucara och starbreeze) i lite mer "upp and rising" bolag som jag tror på. Därefter planerar jag på att hålla i väldigt länge i min portfölj.
Om ni har förslag på min portfölj så får ni gärna kommentera
Mvh P