Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Att läsa partiprogrammet är en sak men att utifrån det ("högerinriktat"...) tro att någon större andel väljare skulle komma från borgerligt håll - något helt annat. Du behöver bara känna efter vad du själv anser vara väsntligt i politiken. Det skall mycket till för en borgerlig sympatisör att gå över till ett parti som i väsentlig grad fokuserar på en enstaka frågeställning. Dagens eftertänksamma väljare vet att det krävs ett brett politiskt program för att komma tillrätta med Sveriges problem. Det finns nog med sådana att lösas för nuvarande riksdagspartier.
Dom kan komma från flera håll. Som sagt det räcker med några procent så kan det stjälpa över åt endera hållet om valen är jämna (vilket inte är ovanligt). Det är dessa maginalväljare, de blockotrogna som kan avgöra hela val. Ungefär 40% kommer garanterat rösta borgerligt, 40% väsnter. Dessa är så att säga redan vunna röster. Det avgörs av de 20% osäkra, otrogna väljarna. För dessa kan esnkilda frågor vara avgörande. Jag säger inte att SD kommer ta dessa, men de har
potential att göra det. Miljömupparna kom in på en fråga, NyDemokrati var väl itne heller så där brett utan mer missnöje, Fi är helt enfrågeinriktat men tros ha viss chans, Junilistan drog mycket på att bara var motvals mot EU osv. Man ska inte underkatta folks missnöjes och enfrågeröstningar. Speciell inte om allmänt missnöje råder. Tänk också på alla potentiella fd sossar som nu är missnöjda och sker nåt nytt, om ett mitteninriktat missnöjesalternativ blir rumsrent kan dessa gamla sossar tänkas ta detta före ett borgerligt parti. Jag tror bode sossarna och borgarna ser SD som ett potentiellt hot. SD (eller liknande om något nytt bildas)
kan (ej troligt men ett scenario) ta dom där swingersrösterna som avgör. Det finns mycket potential i SD:s frågor och det tror jag båda block är lite skraja för. Det mest sunda vore om dee stora partierna tog över SD:s frågor, som i Danmark eller England. Att frågan kommer upp på dagordnignen och man kan diskutera saken i en sansad ton och utan att bli av med jobbet.