2014-04-09, 20:37
Medlem
Augmenteds avatar
Det är så att jag rätt nyligen monterade ihop min nya dator, men jag har märkt av ett problem de senaste dagarna. Efter att datorn har varit igång ett par timmar så används upp emot 96% (16GB tot.) av internminnet trots att jag endast har Chrome och lite annat igång. När jag öppnar aktivitetshanteraren så ser jag att endast 2-3GB (max) används utav processer, trots detta kan det stå att upp emot 15GB är i användning. Det står även att t.e.x 12,4 GB tillhör "Icke växlingsbar pool"

Jag har testat ladda ned Windows Driver Kit och kolla i poolmon vad det är som använder så mycket RAM.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33o76df&s=8

Så här ser det ut i poolmon, och det ser ut som boven är Wpfn/NDNB
Jag inaktiverade tjänsten:
Kod:
sc config NDU start= disabled

Men problemet kvarstår, någon som har stött på något liknande och kommit fram till en lösning?
Citera
2014-04-09, 21:00
Medlem
hashs avatar
Jag vet inte hur minneshanteringen fungerar i Windows men det är kanske numera som i Linux?
Dvs att Windows cachar applikationer som har blivit nerstängda och behåller ett minnes-utrymme i fall att de startas igen. Detta ger ett snabbare uppstart av program som du använder regelbundet.
Men om minnet är fullt så är det väl FIFO som gäller vilket borde vara logiskt.
Citera
2014-04-09, 22:08
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag vet inte hur minneshanteringen fungerar i Windows men det är kanske numera som i Linux?
Dvs att Windows cachar applikationer som har blivit nerstängda och behåller ett minnes-utrymme i fall att de startas igen. Detta ger ett snabbare uppstart av program som du använder regelbundet.
Men om minnet är fullt så är det väl FIFO som gäller vilket borde vara logiskt.
Tack för att du tog dig tiden att svara!

Enligt aktivitetshanteraren så anges den cachelagrade mängden minne vara runt 3GB, så jag tror det är något annat som gör att används så mycket (12,5/16GB används just nu med endast chrome och spotify som nämnvärda processer igång, 10,5GB i icke växlingsbar pool)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in