2014-04-09, 19:33
Medlem
Nu är det så att jag har sparade pengar som bara ligger i banken o kommer inte till någon nytta. Jag är inte i behov av dessa pengar utan dem ligger bara sparade, det är inte stora pengar vi snackar om nu heller utan det är mellan 20-40k. Jag är en student och kommer studera i minst 2-4 år till, under dessa år har jag tänkt investera dessa pengar för att försöka få någon % avkastning. Nu är det dock så att jag kan inte så mycket om fonder, aktier osv. Eftersom jag inte har "bråttom" eller i behov av dessa pengar så vill jag fortfarande ha en så säker investering med låg risk som möjligt. Jag har hört mycket gott om avanza zero, är det något smart o investera i?
Senast redigerad av 1337nn 2014-04-09 kl. 19:35.
Citera
2014-04-09, 19:44
Medlem
30k är inget att investera, särskilt inte om du ska ha skral ekonomi i 2-4 år framöver. Behåll dem som buffert. Du vet aldrig när datorn/cykeln/telefon pajar och du behöver 5-10k snabbt.
Senast redigerad av Sotashi 2014-04-09 kl. 19:48.
Citera
2014-04-09, 19:49
Medlem
Ballongkatts avatar
Investera dem i Ballongkatt bank. 0% effektiv ränta, men de bjuder på fika vid mötet. 5.6% chans att pengarna finns tillgängliga när du behöver dem.
Citera
2014-04-20, 00:17
Medlem
Givetvis ska pengarna investeras! Det är väl inte särskilt smart att bara låta de ligga, när man kan få en värdeökning på minst några procent?

Snubben som säger att det är för lite pengar att investera....varför skulle det vara det?

Om du vill ha en säker investering med garanterad värdeökning, kan du ju kolla på olika banker och deras olika sparräntor. Där kan du i dagsläget hitta en ränta på upp till 2.5%, varav en del av dessa är med fria uttag.

Personligen skulle jag nog placera dessa pengar i en billig räntefond. Kolla in denna:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-rantefond-sverige

Denna fond kan ge en ökning på runt 3.5 procent, men även mindre. Dock kan värdet inte minska.
Citera
2014-04-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simoon321
Givetvis ska pengarna investeras! Det är väl inte särskilt smart att bara låta de ligga, när man kan få en värdeökning på minst några procent?

Snubben som säger att det är för lite pengar att investera....varför skulle det vara det?

Om du vill ha en säker investering med garanterad värdeökning, kan du ju kolla på olika banker och deras olika sparräntor. Där kan du i dagsläget hitta en ränta på upp till 2.5%, varav en del av dessa är med fria uttag.

Personligen skulle jag nog placera dessa pengar i en billig räntefond. Kolla in denna:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-rantefond-sverige

Denna fond kan ge en ökning på runt 3.5 procent, men även mindre. Dock kan värdet inte minska.

Humbug. Det är klart att värdet även i en korträntefond kan minska. Om räntorna sticker uppåt ordentligt så kommer du få ett rejält hack i kurvan. Dessutom, alla korträntefonder är exponerade mot kreditrisk - och med en avkastning som denna fond har på runt 3 procent senaste åren så är det inte de allra säkraste papperen enbart i portföljen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in