2014-04-09, 18:29
Medlem
Jag skulle vilja ställa ett par frågor till er som uppfattas som annorlunda/speciella eller mindre vanliga. Med detta menar jag personer som är annorlunda på ett naturligt sätt, dvs medfödd personlighet, utseende eller andra säregna egenskaper.

Ni som anser er vara annorlunda för att ni exempelvis har färgat håret grönt eller har massa piercingar eller udda kläder kvalar tyvärr inte in här, detta anser jag är att sticka ut på konstgjord väg.

1. Varför tror du själv att du ses som annorlunda?

2. När märkte du att du var annorlunda? (ålder, tillfällighet.)

3. Hur trivs du med denna roll?

3b. Finns det något du skulle vilja ändra på?

4. Hur ser och behandlar omgivningen dig? (positivt? negativt? varierat? på vilket sätt?)

4b. Har omgiviningen alltid behandlat dig på samma sätt?

4c. Skulle du vilja att omgivningen behandlade dig på ett annat sätt? hur?

5. Hur lyckas du med livet i övrigt när det gäller framgångar inom karriär, sociala kontakter, fysisk och psykisk hälsa osv. Lever du ett "vanligt" liv annars?
Senast redigerad av Dragkedjan 2014-04-09 kl. 18:34.
Citera
2014-04-09, 19:09
Medlem

Dels min personlighet, men jag har också ett i många avseenden säreget utseende. Jag är inget freak men jag sticker ut från mängden i ett flertal avseenden. Jag får ofta höra att jag har ett annorlunda sätt att tänka kring saker och ting och en bisarr fantasi. Lider även av bipolär sjukdom och tror att detta påverkar hur min hjärna skapar associationer vilket leder till ett något annorlunda sätt att tänka och en extra livlig fantasi.

Så länge jag kan minnas har jag fått höra att jag är "speciellt" och "annorlunda".

Oftast bra, vem vill vara som alla andra.? Vissa dagar hade det såklart varit skönt att kunna försvinna in i mängden.

Mindre ångest och bättre impulskontroll. Man vill väl bättra sig i många avseenden men jag skulle inte vilja vara någon annan än den jag är.

4. Hur ser och behandlar omgivningen dig? (positivt? negativt? varierat? på vilket sätt?)

Vettefan riktigt. Kan inte ge en generell bild av hur jag blir behandlad. Det handlar väl mycket sammanhang och vem det är, det är ju t ex stor skillnad på om de möter mig privat eller i en yrkesroll. Det är också svårt att säga huruvida jag blir behandlad annorlunda eftersom jag aldrig varit i en annan människas kropp... Finns väl säkert de som dömer ut mig som konstig. Sen har jag märkt att jag har en väldig tendens att dra till mig "annorlunda" människor och hamna vad de flesta skulle kategorisera som väldigt konstiga/sjuka situationer, vilket oftast är roligt. Konstiga människor som genom personlighet eller livsval i en eller annan bemärkelse lever på samhällets marinaler tenderar att uppskatta mitt sällskap. Den typen av människor uppfattar mig ofta som intressant samtidigt som jag är en väldigt öppen och ickedömande person. Kanske helt enkelt är så att lika barn leka bäst.

Nej. Förutsättningar för hur man blir behandlad ändras självfallet efter hur man utvecklats och i vilka sammanhang man befinner sig i. Min status under grundskolan har växlat en del mellan högt och lågt och sånt påverkar ju hur man blir behandlad. Mina "annorlunda" egenskaper värderas väl olika högt i olika sammanhang också.

Jag har inga riktigt synpunkter på hur jag blir behandlad. Man vill väl bli behandlad som alla andra.

5. Hur lyckas du med livet i övrigt när det gäller framgångar inom karriär, sociala kontakter, fysisk och psykisk hälsa osv. Lever du ett "vanligt" liv annars?

Just nu är det väl sådär mer karriären. Har lite svårt att bestämma mig för en specifik inriktning. Är dock rätt smart och även talangfull inom vissa områden samtidigt som jag kan vara socialt normal om jag anstränger mig och ser det således som att jag har goda möjligheter att göra karriär då jag verkligen satsar på något. Har också väldigt god arbetsmoral. Jag har fortfarande kvar pojkdrömmarna om att lyckas livnära mig på något som är kopplat till konst och kreativitet, har bara lite problem med att få saker gjort.

Skulle säga att jag har ett hyffsat brett socialt nätverk, framför allt har jag alltid haft mycket nära och bestående vänskapsrelationer. Jag har rätt god fysik av naturen, däremot sviktande psykisk hälsa samt en svaghet för cannabis, festknarkande och överlag destruktivt leverne. Jag skulle inte säga att jag lever ett vanligt liv, en "vanlig" person skulle nog definiera mitt liv som antingen intressant, destruktivt eller tragiskt beroende på vad de har för syn på saker och ting. Men vafan, även om jag inte är rik när det kommer till pengar(än iaf) är jag iaf rik på upplevelser!
Citera
2014-04-09, 20:20
Medlem

Därför att jag är har ett väldigt osäkert säkert kroppsspråk. Jag är lite "stichy" i mitt uttryck och har svårt med ögonkontakt etc. Allt det beror på social fobi och jag har väldigt svårt att uttrycka mig själv.

Det finns ingen särskild tidpunkt. Men den totala avsaknaden av umgänge i gymnasiet gjorde att jag på riktigt började fundera. Samt att mina enda vänner har varit outsiders. Allt talar för att jag är annorlunda

Jag hatar det.

Ja. Jag skulle vilja bli mer självsäker på att uttrycka mig i sociala sammanhang. Mer som de populära kidsen i högstadiet/gymnasiet helt enkelt.

Oftast negativt. Folk i allmänhet gillar inte att prata med mig. Jag hamnar alltid utanför gruppen i en ny sammansättning människor. Jag har fått höra att jag "lever i min egen värld" eller att jag "är lite egen".

Ja i stort sett.

Nej, det är logiskt att jag blir behandlad såhär men jag önskar att jag kunde skämta med folk och "snacka skit".

5. Hur lyckas du med livet i övrigt när det gäller framgångar inom karriär, sociala kontakter, fysisk och psykisk hälsa osv. Lever du ett "vanligt" liv annars?[/quote]

Lider av depression, ångest, social fobi. Väldigt negativ inställning. Har dock ett jobb, men ett skitjobb(iofs är jag hyfsat ung och ska nog vidareutbilda mig). Är hyfsat smart endock.

Social kontakter; väldigt begränsade. Tjejerfronten; haha. Fysisk hälsa; ok
Skulle inte kalla det ett vanligt liv. Har väldigt liten erfarnhet i det sociala livet och mår nog skit, när det är tänkt att man ska leva livet och vara ung och galen.
Citera
2014-04-09, 20:53
Medlem
plastgubbens avatar
har förmodligen asperger

så länge jag kan minnas har jag haft sociala problem

förut hatade jag det men nu ser jag det som en gåva

nej fy fan för neurotyper

det varierar men jag blir väldigt ofta utfryst

ja

nej, eftersom jag ser det som en gåva att vara på tvärs med folk även om det är smärtsamt

jag är samhällets bottenskrap
Citera
2014-04-12, 11:10
Medlem
Citat:

Född med defekt. Gör att folk tycker att jag ser konstig ut.

Citat:

Alltid, blev väll tydligt första gångerna man vart retad.

Citat:

Man har ju alltid levt med den, så rätt ok ändå.

Citat:

Är nöjd för den jag är, men visst skulle man vilja snygga till skavanker, tror dock det inte är mer önskvärt hos mig än hos andra egentligen.

Citat:

Varierat, vet att folk tycker att jag ser annorlunda ut men ingen säger det rakt till mig direkt. Dock är det vanligt att folk snackar skit och skrattar mig bakom ryggen, och anser att detta är deras fulla rätt, så de funkar tydligen. Detta gör väll att jag har lätt att bli utfryst.

Citat:

Ja, mer eller mindre.

Citat:

Lite mer som en medmänniska.

Citat:

Har helt okey karriärmässigt, bra utbildning, ok jobb, bostadsrätt etc. Har aldrig varit någon populär person inom det sociala, har fåtal men nära vänner. Gillar och träna så hälsan är väll den biten som är bäst hos mig, det jag känner att jag kan göra mest åt.
Citera
2014-04-12, 11:17
Medlem
KingHBs avatar
Dem vita negrarna, albinos, passar med särklass in här.
Senast redigerad av KingHB 2014-04-12 kl. 11:22.
Citera
2014-04-12, 14:06
Bannlyst
hejji jag är anner lunda.
Citera
2014-04-12, 17:40
Medlem
Doffas avatar
Har en medfödd defekt, så jag vet att jag ses som annorlunda, för jag ser annorlunda ut.

Alltid vetat om

Jag gör det bästa av situationen, självklart skulle jag vilja ändra den, men det är som det är, bara att köra på.

Hade gö inte varit helt fel att fixa till defekten om det gått, vilket är svårt.

De flesta försöker att låtsas som att de inte ser det, även om man ser att de stirrar. Samt att man kan råka ut att man hör folk skratta åt en bakom ryggen när man är ute. Så det är antigen att de handlar en som inget speciellt, eller negativt. Även om man är ute och dricker så brukar folk börja fråga efter de fått i sig lite.

När man var liten blev man retad för det, i äldre ålder så behandlas man som alla andra, då folk har vuxit upp och blivit mogna (förhoppnings viss)

Jag vill då fan inte ha någon särbehandling, så det vill jag absolut inte, vill bli behandlad som nu, precs som alla andra.

Studerar i högskolan nu vilket fungerar bra, har massor med goa vänner och är väldigt social av mig så jag tar gärna kontakt med nya människor. Varit ute och rest i världen. Är ute och festar, leker och försöker få ett liv! som alla andra små glada barn här i världen! Så jag kör på precis som alla andra och har et så ''vanligt liv'' som möjligt.
2025-09-28, 12:40
Medlem
Många tycker det är bra om man är som majoriteten. Då sover folk gott om natten. Helst ska man vara som dom är.

I musikvärlden kan man se de som gått sin egen väg. Vilka andra band låter som Faith No More, Dire Straits, The Police, Prefab Sprout, U2, ZZ Top och Pantera?
Prince, David Bowie, Freddie Mercury stack ut och lät inte som nån annan.

När det gäller film så är det främst David Lynch jag tänker på. Helt unik.
Senast redigerad av scaryfoot 2025-09-28 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in