2005-08-12, 01:30
Medlem
Läste just tråden om klimatändringar.
Under vår korta tid på jorden så är det klart att de svänger lite och vi har inte mätt väderlekar vidare länge.

Något mer extremt är enligt mig de polskifte vi går in i.
Våran sydpol håller på att hoppa upp i norr och norpolen ramla ner i syd. Denna förändring har skett ett flertal gånger under jordens historia och man kan göra mycket exakta mätningar genom att studera stelnad magma på tex Hawaii öarna som har bildats under miljoner och åter miljoner år. När magman stelnar lämnar den exakta spår som avslöjar polernas punkter och även magnetfältets kraft.
Det man även noterat är att jordens magnetfält försvagats med 10% under de senaste 150 åren vilket KAN tyda på att jordens inre håller på att stelna och att de näst innersta lagret av flytande metaller, som man tror genererar polernas magnetfält, rotation försämrats. Men om magnetfältet försvagats 10% på 150 så undrar man ju hur det ser ut om ytterligare 150 år eller bara 50.
Mätningar i den stelnade magman visar att magnetfältet inte försvagats vid tidigare polskiften och detta anses vara oroande.

Utan magnetfältet skulle den kosmiska strålningen bombardera jorden och allt levande skulle såklart dö.

Att detta ämnet är så odiskuterat förvånar mig och min fråga nu är om det finns någon som är insatt i detta och som vet mer och varför det är så oomtalat.

Mycket intressant i varjefall.....
Citera
2005-08-12, 01:38
Bannlyst
Oj, det låter farligt med den kosmiska strålningen. Antingen så dör vi allesammans eller så blir vi som Fantastiska Fyran som också bombarderades med kosmisk strålning - men det skulle ju bli kaos på jorden om alla fick superkrafter.

Om 150 år sover hursomhelst Conny sex fot ner, så jag oroar mig inte så mycket över det. Men om polerna byter plats och norr blir söder och söder norr - hur går det då för orienterarna?
Citera
2005-08-12, 08:54
Bannlyst
Polernas läge beror på om jorden har en positiv eller negativ överskottsladdning.
Jordrotationen alstrar ett magnetfält genom rotationsaxeln eftersom effekten av att rotera en laddat klot blir samma som ström i en slinga.
Plus- och minuspolerna ges av strömmens riktning, dvs jordens laddning.

Sedan inverkar järnmassornas läge i jorden också, men det är överkurs.
Citera
2005-08-12, 09:23
Medlem
Ännu mer oroande är att jag har sett på TV i ett vetenskapsprogram att det är magnetfältet som gör att vår atmosfär inte försvinner ut i rymden. Därför kommer atmosfären att försvinna om magnetfältet försvinner. Magnetfältet orsakas av att vår planet har ett glödande inre där laddningar rör sig. Om planeten skulle svalna så skulle alltså magnetfältet försvinna. Det är det som har hänt på Mars. Mars är mindre än jorden och har därför svalnat snabbare. Därför har magnetfältet försvunnit (man kan se spår av att det har funnit sett magnetfält) och atmosfären har också till största delen försvunnit. Beräkningar visar dock att det kommer att ta mycket lång tid innan jordens inre svalnar. Det kommer att ta längre tid än solens återstående livstid så vi behöver nog inte oroa oss.
Citera
2005-08-12, 10:43
Medlem
Big Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73
Ännu mer oroande är att jag har sett på TV i ett vetenskapsprogram att det är magnetfältet som gör att vår atmosfär inte försvinner ut i rymden. Därför kommer atmosfären att försvinna om magnetfältet försvinner.

Kan det verkligen stämma? Det är väl gravitationen som håller kvar atmosfären.
Citera
2005-08-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Kan det verkligen stämma? Det är väl gravitationen som håller kvar atmosfären.

Det trodde jag också innan jag såg det programmet. Det var rätt länge sedan jag såg programmet men jag tror att de förklarade det med något i stil med att magnetfältet avlänkar solvinden (ger upphov till norrsken och sydsken) men om magnetfältet inte finns så kommer solvinden att ge molekylerna i atmosfären så hög rörelseenergi så att de försvinner ut i rymden.
Citera
2005-08-12, 16:53
Medlem
Citat:
Det kommer att ta längre tid än solens återstående livstid så vi behöver nog inte oroa oss.

Detta har jag hört helt annat om.
Att Mars stelnat för VÄLDIGT länge sen tror de sig veta och att det funnits poler och atmosfär på Mars också.
Men det jag hört är att Mars stelnat för väldigt länge sen och att jorden såklart stelnar långsammare tack vare sin storlek, men att storleken inte är så extremt mycket större (5 gånger större än Mars) och att planeten inte heller behöver stelna helt innan magnetfältet försvinner.

Och att det nu visat sig att magnetfältet minskat med 10% de senaste 150 åren tycker jag verkar vara nog för att visa att (om det fortsätter minska) jorden inte kommer vara varm längre än solen? (solen har förövrikt en diameter som är ca 109 gånger större än jordens)
Har du nån fakta källa du kan hänvisa till? Vore intressant att läsa hur mycket som går isär.
Citera
2005-08-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joller
Detta har jag hört helt annat om.
Att Mars stelnat för VÄLDIGT länge sen tror de sig veta och att det funnits poler och atmosfär på Mars också.
Men det jag hört är att Mars stelnat för väldigt länge sen och att jorden såklart stelnar långsammare tack vare sin storlek, men att storleken inte är så extremt mycket större (5 gånger större än Mars) och att planeten inte heller behöver stelna helt innan magnetfältet försvinner.

Och att det nu visat sig att magnetfältet minskat med 10% de senaste 150 åren tycker jag verkar vara nog för att visa att (om det fortsätter minska) jorden inte kommer vara varm längre än solen? (solen har förövrikt en diameter som är ca 109 gånger större än jordens)
Har du nån fakta källa du kan hänvisa till? Vore intressant att läsa hur mycket som går isär.

Tråkigt nog så kommer jag inte ihåg vad det var för ett TV-program men jag tror det var på Discovery Channel och det var ganska länge sedan jag såg det. Jag kommer ihåg att de sade att det hade gjorts simuleringar som visade att jorden inte skulle svalna på länge än. Jag tror inte att de sade explicit att det skulle vara längre tid än solens återstående livstid men jag kommer i alla fall ihåg att det var längre än 5 miljarder år (kanske 10 eller 15 miljarder år) för jag kommer ihåg att jag jämförde det med solens återstående livslängd (5 miljarder år) och tänkte "Då behöver vi inte oroa oss.".

I ett annat TV-program sades det förresten att solens utslocknande kommer att föregås av en expansionsfas där det först kommer att bli mycket varmare. Detta kände jag till sedan tidigare men i det programmet sade de att redan om 1 miljard år kommer det att vara så varmt på jorden så att knappast något liv kommer att kunna existera och haven har till största delen avdunstat. Jag kände inte till sedan tidigare att det skulle gå så pass fort.

Jag ställer mig för övrigt lite frågande till det du skriver om att inget tidigare polskifte har föregåtts av en försvagning av magnetfältet. Det stämmer inte med det programmet jag såg. Där sade de istället att detta hade hänt vid varje tidigare polskifte och att magnetfältet var väldigt svagt under en lång tidsperiod vid tidigare polskiften. Dessutom var det rätt så kaotiskt med ganska stora förändringar från dag till dag i magnetfältens riktning och med flera magnetiska poler, inte bara en nordpol och en sydpol. De visade också bilder med områden på jorden där magnetfältet hade bytt riktning och att de områdena nu verkar öka i storlek vilket kan tyda på att ett polskifte är på gång. Det är väl rätt självklart tycker jag att det sammanlagda magnetfältet minskar i styrka när magnetfältet ändrar riktning i allt större områden.
Citera
2005-08-12, 20:37
Medlem
Citat:
Jag ställer mig för övrigt lite frågande till det du skriver om att inget tidigare polskifte har föregåtts av en försvagning av magnetfältet. Det stämmer inte med det programmet jag såg. Där sade de istället att detta hade hänt vid varje tidigare polskifte och att magnetfältet var väldigt svagt under en lång tidsperiod vid tidigare polskiften. Dessutom var det rätt så kaotiskt med ganska stora förändringar från dag till dag i magnetfältens riktning och med flera magnetiska poler, inte bara en nordpol och en sydpol. De visade också bilder med områden på jorden där magnetfältet hade bytt riktning och att de områdena nu verkar öka i storlek vilket kan tyda på att ett polskifte är på gång. Det är väl rätt självklart tycker jag att det sammanlagda magnetfältet minskar i styrka när magnetfältet ändrar riktning i allt större områden.

Jopp. Solens massa och storlek hänger inte alltid ihop och solen kommer när den får mindre massa att expandera och bränna upp en hel del.

Det som gjorde dessa forskare oroliga var att de under 150 år minskat med 10% . Att magnetfältet blir mindre koncentrerat pga utspridning vid polskifte verkar inte konstigt men, jag säger men, för jag minns inte exakt men kanske var det så att det ändå är samma magnetiska kraft men mer utspridd men att den sammanlagda kraften nu försvagats med 10% på 150 år?

Min källa angående just den biten var ett program på 5:an som sändes förra veckan. Jag blir nu osäker om jag hört fel på just den biten men tror mig ändå vara hyfsad säker att de just sa att det inte varit så vid tidigare polskiften. Låter inte heller helt ofattbart om de är samma magnetgraft sammanlagt men mer plittrad.

Ingen som spelade in de programmet som kan kolla. För de blir ju aningen skillnad mellan teorierna och ja vill inte säga något som jag hört fel.
Men om ja hörde fel förstår jag inte varför det skulle vara oroande att magnetfältet försvagats. (mer än att de blir lite jobbigt för oss även om de e normalt visserligen)
Citera
2005-08-12, 20:46
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Mätningar i den stelnade magman visar att magnetfältet inte försvagats vid tidigare polskiften och detta anses vara oroande.
Mycket av det du skriver stämmer däremot så såg jag ett program så sent som idag på Discovery angående just detta och mätningar i stelnad magma visar att magnetfältet alltid har försvagats inför en "vändning" av polerna.
Citera
2005-08-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Mycket av det du skriver stämmer däremot så såg jag ett program så sent som idag på Discovery angående just detta och mätningar i stelnad magma visar att magnetfältet alltid har försvagats inför en "vändning" av polerna.

Ok,, nice

Det va inte bara polerna som försvagades då pga att dem speids ut utan hela jordens sammanlagda magnetfäl också?

Måste bara fråga för att vara heeelt säker för la lyssnade ju noga på tvn ju

Saken är det att om det blir så svagt borde allt dö vild detta skifte men senast de hände (enligt de jag såg) så var det under tiden då våra tidiga förfäder knallade runt på jorden och dem blev uppenbarligen inte grillade så varför var de så oroade över de där med 10% på 150 år....
Citera
2005-08-13, 05:48
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ok,, nice

Det va inte bara polerna som försvagades då pga att dem speids ut utan hela jordens sammanlagda magnetfäl också?

Måste bara fråga för att vara heeelt säker för la lyssnade ju noga på tvn ju

Saken är det att om det blir så svagt borde allt dö vild detta skifte men senast de hände (enligt de jag såg) så var det under tiden då våra tidiga förfäder knallade runt på jorden och dem blev uppenbarligen inte grillade så varför var de så oroade över de där med 10% på 150 år....
Nu hängde jag inte riktigt med i vad du ville säga här men senast en vändning av polerna hände var för över 700000 år sedan så det är verkligen på tiden att det händer med tanke på att det tidigare vände ungefär var 200000 år.

Försvagningen i magnetfältet inför en vändning beror såklart på att de magnetiska polerna sprids ut, splittras och blandas, anledningen till oro är ju att man vet inte riktigt varför magnetfältet försvagas, är det inför en vändning (som inte hänt på väldigt länge) eller är det så att jordens kärna svalnar för snabbt, ingen vet, därför är man orolig för de 10% på 150 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in