2014-04-08, 11:48
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag har väldigt svårt att tro att Posten skulle ha tagit över tidningsutdelningen någonstans, för det känns som att jag skulle känna till det i så fall eftersom det troligen skulle ha blivit ett himla liv i branschen och åtminstone nämnas i personaltidningen.

Du bor inte i Borås? Där har Tidningsbärarna nyligen tagit över, och de kör samma bilmodell som Posten (Fiat Fiorino), och det var kanske det du la märke till snarare än just färgen (som ju kan vara svår att se nattetid). Alternativt är det kanske nån postanställd som "lånat" nån företagsbil och lever rövare med den, varpå Posten troligen vill veta det.

Håll utkik och ta regnummer nästa gång. Kolla upp det på Transportstyrelsens hemsida och kontakta bolaget som äger bilen. Eftersom personen troligen inte ska köra bil där öht lär det hända grejer om nån faktiskt rapporterar det.

Den senaste veckan har jag bara sett bilen susa förbi från fönstret, men inatt ställde jag mig i fönstret för att kolla ordentligt och notera hur de kör. Och inatt var det en gul postbil med postens logotyp på och det är jag helt säker på. Det kan ju dock varit tillfälligt. Ska kolla igen inatt vad det är för slags bil som kommer.

Bor inte i Borås.
Citera
2014-04-08, 11:54
Medlem
Tror dom får det. Annars blockerar dom ju vägen när dom måste stanna och gå till brevlådorna.
Citera
2014-04-08, 13:28
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Tidigare har det varit ett annat bolag som delat ut tidningar och då har det inte varit Postens bilar heller. Däremot körde de lika idiotiskt. Inatt var det en hederlig gammal gul postbil som lekte Formel1 utanför så jag vet inte om de kanske tagit över tidningsutdelningen.

Hade de kört väldigt sakta så hade jag inte brytt mig nämnvärt, men med tanke på att jag ofta är ute vid den tiden så känner jag inte för att riskera att bli jagad av en tidningsutdelare på gångbanan mitt i natten. Det är ju heller inte särskilt otroligt att andra människor rör sig på cykel- och gångbanorna runt 01:00.

Ska ringa och kolla upp vad som gäller.
Jag bor i en mindre kommun och har tidigare kört ut tidningar, i min egna bil, och då var man i princip tvungen att köra på cykel/gångbana och i fel sida också. Att man kör fort är för att man MÅSTE annars hinner man inte. Vi hämtade upp tidningarna "som ofta var försenade) kl.3 på morgonen, och skulle vara klara senast kl.6 oavsett distriktets storlek, och kom man för sent med tidningen klagade folk direkt. Om tanken är att man skall gå ur bilen med varje tidning, blir det nog svårt att få folk, och det kommer att ta dubbelt så lång tid, annars blir där väl ställd krav att lådan ska finnas i vägkanten istället.
Jag blev stannat av en polisbil en natt när jag körde som en biltjuv emot körriktningen, de sa inget, undrade bara om jag hade sett nåt konstigt vid apoteket där det hade varit inbrott, och önskade mig en fortsatt bra dag.
Citera
2014-04-08, 13:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag blev stannat av en polisbil en natt när jag körde som en biltjuv emot körriktningen, de sa inget, undrade bara om jag hade sett nåt konstigt vid apoteket där det hade varit inbrott, och önskade mig en fortsatt bra dag.

När snälla poliser gör så kallas det för rapporteftergift.

Citera
2014-04-08, 13:40
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Jag bor i en mindre kommun och har tidigare kört ut tidningar, i min egna bil, och då var man i princip tvungen att köra på cykel/gångbana och i fel sida också. Att man kör fort är för att man MÅSTE annars hinner man inte. Vi hämtade upp tidningarna "som ofta var försenade) kl.3 på morgonen, och skulle vara klara senast kl.6 oavsett distriktets storlek, och kom man för sent med tidningen klagade folk direkt. Om tanken är att man skall gå ur bilen med varje tidning, blir det nog svårt att få folk, och det kommer att ta dubbelt så lång tid, annars blir där väl ställd krav att lådan ska finnas i vägkanten istället.

En arbetsgivare kan aldrig tvinga dig att begå brott.
Om du inte hinner genom att följa trafikregler och förordningar så måste distriktet delas upp på fler.
.
Citera
2014-04-08, 14:02
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
Om du inte hinner genom att följa trafikregler och förordningar så måste distriktet delas upp på fler.
.
Och då kommer buden att få sämre betalt och det går inte att få folk att jobba hur billigt som helst, då är det mest troligt att man slutar köra ut tidningar.
Man har betalt fram till. kl.6 efter det får man jobba gratis.
Citera
2014-04-08, 19:35
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
.

This.

Det finns ingen anledning att begå brott under arbetstid. Om tiden inte räcker så får du tjata om övertid. Förr eller senare kommer de ge med sig. Om du fortsätter bryta mot lagen utan att protestera eller berätta detta tror de ju dock att tiden räcker och kommer inte göra något. Vägrar de övertid får du gå till facket eller arbetsmiljöverket. Jag tror nog att dessa skulle se rätt allvarligt på att man måste bryta mot lagen för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Sedan vet jag inte var du jobbar, men här i Skåne så har jag hört en massa myter om vad som händer om man blir sen och hur arga de blir på kontoret, att man skulle få sparken och en massa skit. Du kommer inte få sparken för att du är sen, och vad bryr du dig om abonnenterna blir sura? Du har ett godtagbart skäl, använd det istället för att riskera ditt och andras liv och körkort för arbetsgivarens skull.

Ang. TS är jag fortfarande förbryllad över att det skulle köra en bil med postenlogga på hans område klockan 1 på natten... 1 är som sagt lite för tidigt för tidningsutdelning (vilket Posten hur som helst inte håller på med) och helt för sent för postutdelning. Tror inte det kommer dyka upp någon förklaring i den här tråden utan ta regnumret och ring Posten och klaga. Återrapportera gärna när du fått någon förklaring.
Citera
2014-04-08, 19:47
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
.
Nu är det ju fler år sedan jag la av med tidningarna, så jag skiter i vilket; men jag kan ju tänka mig att man så småningom tvingar fastighetsägarna att flytta ut postlådan till vägen istället för tomtgränsen, då blir där ett jävla gnäll över det istället.
Citera
2014-04-08, 20:09
Medlem
Citat:
Nu är det ju fler år sedan jag la av med tidningarna, så jag skiter i vilket; men jag kan ju tänka mig att man så småningom tvingar fastighetsägarna att flytta ut postlådan till vägen istället för tomtgränsen, då blir där ett jävla gnäll över det istället.

Ah. Jo, tar det för lång tid kan det ju bli så och det är ju bara positivt för den som delar ut. Ännu ett skäl att tjata på arbetsgivaren om övertid
Citera
2014-04-08, 20:10
Medlem
Först kan vi konstatera att bland annat i Umeå är det just Posten som delar ut morgontidningarna sedan något år tillbaka. De använder numera ordinarie gula bilar, från början var det i viss utsträckning privata fordon som helt regelvidrigt både körde vänstertrafik och ofta på trottoarerna.
Citera
2014-04-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först kan vi konstatera att bland annat i Umeå är det just Posten som delar ut morgontidningarna sedan något år tillbaka. De använder numera ordinarie gula bilar, från början var det i viss utsträckning privata fordon som helt regelvidrigt både körde vänstertrafik och ofta på trottoarerna.

Är det? Märkligt, då måste de väl ha två olika trupper av personal, för det går ju knappast att både dela ut tidningar och post med tanke på arbetstiderna...

Vid närmare efterforskning verkar ditt påstående inte stämma: http://www.tab.se/tab/Regioner/Ume%C...C3%B6sand.aspx
Senast redigerad av Grillo 2014-04-08 kl. 21:02.
Citera
2014-04-08, 20:57
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ang. TS är jag fortfarande förbryllad över att det skulle köra en bil med postenlogga på hans område klockan 1 på natten... 1 är som sagt lite för tidigt för tidningsutdelning (vilket Posten hur som helst inte håller på med) och helt för sent för postutdelning. Tror inte det kommer dyka upp någon förklaring i den här tråden utan ta regnumret och ring Posten och klaga. Återrapportera gärna när du fått någon förklaring.

Tanken slog mig inatt också att det måste ju vara för tidigt för morgontidningen att komma redan då. Den delas väl inte ut förrän runt fyrasnåret? Ska hålla span här ikväll och se om jag kan pricka in en promenad samtidigt som bilen kommer så får vi se vilken info jag kan få tag på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in