2005-08-13, 21:00
Medlem
BTK Kivis avatar
Citat:
Öh... Ja, det gör jag också. Jag tänker t o m i ord och bokstäver. Det trodde jag alla gjorde! Om man inte gör det, hur tänker man då? I lukt, form och färg? Det skulle bli helt omöjligt för mig!

Tja... Jag tänker väl snarare i tankar. Det går helt enkelt för snabbt för att formulera i ord. Det mesta jag tänker går inte heller att formulera i ord. Att tänka i lukter känns lika omöjligt för mig som att tänka i bokstäver. Om du funderar på det, om du t ex. röker, tänker du: "Nu skall jag föra upp cigaretten till min mun och andas in" eller "N u s k a l l j a g f ö r a u p p c i g a r e t t e n t i l l m i n m u n o c h a n d a s i n." ? Jag tänker i alla fall inte på det sättet, inte heller när jag grubblar eller har en diskussion.
Citera
2005-08-14, 08:12
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
BTK kivi:

Citat:
. Om du funderar på det, om du t ex. röker, tänker du: "Nu skall jag föra upp cigaretten till min mun och andas in" eller "N u s k a l l j a g f ö r a u p p c i g a r e t t e n t i l l m i n m u n o c h a n d a s i n." ? Jag tänker i alla fall inte på det sättet, inte heller när jag grubblar eller har en diskussion.

Jo, så tänker faktiskt jag och jag diskuterade faktiskt detta med några jobbarkompisar som jag träffade igår ute på Torp.
Fick reda på att en del människor tänker och associerar med bilder medans andra tänker helt i ord och bokstäver.
"Bildtänkandet" verkar dock vara vanligast.
Jag kan naturligtvis även tänka i bilder vilket jag också gör när jag behöver göra det, som t ex när jag tecknade och liknande. Men rent spontant, när jag kopplar av så tänker jag i ord och bokstäver. Tänker jag på en stol så ser jag först och främst ordet S T O L framför mig. Om jag ska teckna en stol så måste jag dock "sudda ut" det och sedan projicera fram en stol ur önskad vinkel och perspektiv.

Antagligen därför som jag aldrig har haft några problem med att läsa och stava.
Citera
2005-08-14, 15:20
Medlem
BTK Kivis avatar
Skall vi dra igång en annan tråd om det här i t ex Psykologi? Skulle vara kul att veta om vi bara är en minoritet som inte tänker i bokstäver och ord.

Edit: Kom på att det bästa sättet att beskriva hur jag tänker är video. Fast då går det ju också mycket snabbare än vanlig video, och hoppar som fan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in