2005-08-11, 20:27
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jodå, jag kan engelska men det känns på något vis inte "på riktigt" när jag måste översätta i huvudet när jag kollar på en engelsk film utan text. Det är väl något fel i skallen på mig men jag måste översätta till svenska hela tiden för att det ska kännas äkta.
Detta gör att det blir jobbigt, själva underhållningsvärdet försvinner tyvärr. Det utvecklar sig istället till någon slags jävla språkanalys.

Likadant är det när jag läser engelska böcker, jag tänker: "Jovisst, men egentligen så heter det si och så på svenska" osv, osv. Därför har jag gett upp med att försöka läsa böcker på engelska, jag blir istället sittande som någon jävla amatöröversättare och glömmer vad det är jag egentligen läser. Jag har fullt upp med att hitta svenska ord och beskrivningar istället!

Ungefär samma fenomen kan man uppleva när man är utomlands och kollar på klockan, "Jaha, nu är klockan elva, men egentligen så är hon två, för det är klockan hemma!"

Vad säger ni andra? Hur funkar det för dem som är tvåspråkiga från födseln förresten? Har de något språk som favorit?
Citera
2005-08-11, 20:37
Medlem
ojvamysigts avatar
Jag sitter aldrig och översätter för min egen skull, utan följer handling/dialog fullt ut på "rätt" språk. De få gånger jag läser textningen retar jag mig dock på att översättarna inte kan översätta, så jag slutar genast. Finns det möjlighet att ta bort textningen så gör jag det för att ta bort ett störande moment som, som du säger, tar bort underhållningsvärdet. Detta gäller så klart bara produktioner med engelskt och tyskt tal, eftersom de är de enda språk jag kan lika bra som svenska.

När det gäller böcker så är det samma sak där - jag funderar sällan på om det är på svenska, engelska eller tyska utan läser rakt upp och ner. Är det svåra tekniska termer händer det att jag stannar upp för att ta reda på vad ett ord betyder, förstås.
Citera
2005-08-12, 03:00
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jodå, jag kan engelska men det känns på något vis inte "på riktigt" när jag måste översätta i huvudet när jag kollar på en engelsk film utan text. Det är väl något fel i skallen på mig men jag måste översätta till svenska hela tiden för att det ska kännas äkta.
Detta gör att det blir jobbigt, själva underhållningsvärdet försvinner tyvärr. Det utvecklar sig istället till någon slags jävla språkanalys.

Likadant är det när jag läser engelska böcker, jag tänker: "Jovisst, men egentligen så heter det si och så på svenska" osv, osv. Därför har jag gett upp med att försöka läsa böcker på engelska, jag blir istället sittande som någon jävla amatöröversättare och glömmer vad det är jag egentligen läser. Jag har fullt upp med att hitta svenska ord och beskrivningar istället!

Ungefär samma fenomen kan man uppleva när man är utomlands och kollar på klockan, "Jaha, nu är klockan elva, men egentligen så är hon två, för det är klockan hemma!"

Vad säger ni andra? Hur funkar det för dem som är tvåspråkiga från födseln förresten? Har de något språk som favorit?

Jag lider inte av ditt problem. Är filmen eller tidningen på engelska så är det som på svenska för mig. Jag antar att du behöver bättra på dina engelskakunskaper en aning så att det blir mer naturligt för dig.

Angående folk som är tvåspråkiga så undrar jag mest vilket språk de tänker på, när jag har spenderat längre tider i t.ex. England så har jag faktiskt börjat tänka på engelska.
Citera
2005-08-12, 09:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare

Det där är en vanesak. Se till att inte ge upp, till sist kommer du att kunna njuta av filmerna och böckerna i sitt originalspråk.
Citera
2005-08-12, 14:38
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
... spenderat längre tider

Tillbringat längre tider...

Jag brukar också känna mig låst vid att hela tiden kolla hur pass ordagrant/korrekt översättaren har översatt vad som sägs när jag ser en textad film på engelska, så på DVD-filmer väljer jag hellre bort svensk text.

Väljer hellre engelsk text då, så ser jag vad som sägs om det är så att de talar så otydligt eller snabbt att det blir svårt att hänga med.
Citera
2005-08-12, 16:52
Medlem
BTK Kivis avatar
Citat:
Angående folk som är tvåspråkiga så undrar jag mest vilket språk de tänker på, när jag har spenderat längre tider i t.ex. England så har jag faktiskt börjat tänka på engelska.

Va? Tänker du i ord? Ta inte illa upp, men blir det inte otroligt långsamt att tänka då? Själv tänker jag sällan i ord, ofta bara när jag skall skriva eller säga något. Och då är det ju inte så konstigt att du tänker på engelska när du är i det landet.
Citera
2005-08-12, 16:59
Medlem
ischs avatar
Kan oftast inte svara på om en bok, text etc är på svenska eller engelska efter att jag har läst/sett då både kommer naturligt och inget man tänkte på ala "åå nu tänker jag på engelska etc".
Citera
2005-08-12, 20:18
Medlem
papa_ogens avatar
Ar nog en ovningssak som Capone sa. Blir lattare ju mer du "ovar". Innan jag drog till staterna sa kollade jag pa mkt film o laste bocker pan engelska.

Brann igenom ett par sasonger Sopranos, Oz och lite sant sa kommer du inte ha na problem sen. Ge inte upp, det ger sa mycket mer att njuta av nagot pa originalsprak!
Citera
2005-08-12, 20:40
Medlem
M2ks avatar
Som flera sagt, en tillvänjning. Har man av olika skäl levt med och tagit del av film, litteratur, tidningar etc på annat språk, vistats i språkmiljöer där alternativet är ett måste, så lär man sig. Även genom att använda språket, inom sitt geshäft och privat, tappar man respekten. Att jobba landsövergripande i koncerner med engelskt koncernspråk är också en god skola. En god språkådra är givetvis mycket underlättande.

Jag använder mig nästan alltid av engelska språkvarianter av datorprogram, webbläsare, grafikprogram, databasdito m fl, faktiskt alla där jag ges ett eget val. Testade Firefox i svenskvariant för ett tag se'n, klarade knappt av logga in på Flashback , fick snabbt byta tillbaks till engelska varianten.
Citera
2005-08-12, 22:55
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Som flera sagt, en tillvänjning. Har man av olika skäl levt med och tagit del av film, litteratur, tidningar etc på annat språk, vistats i språkmiljöer där alternativet är ett måste, så lär man sig. Även genom att använda språket, inom sitt geshäft och privat, tappar man respekten. Att jobba landsövergripande i koncerner med engelskt koncernspråk är också en god skola. En god språkådra är givetvis mycket underlättande.

Jag använder mig nästan alltid av engelska språkvarianter av datorprogram, webbläsare, grafikprogram, databasdito m fl, faktiskt alla där jag ges ett eget val. Testade Firefox i svenskvariant för ett tag se'n, klarade knappt av logga in på Flashback , fick snabbt byta tillbaks till engelska varianten.

Jag gillar oxå engelska hellre i mina program

åäö
Citera
2005-08-12, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag lider inte av ditt problem. Är filmen eller tidningen på engelska så är det som på svenska för mig. Jag antar att du behöver bättra på dina engelskakunskaper en aning så att det blir mer naturligt för dig.

Jag tanker pa Engelska, inte sa konstigt egentligen...

Da jag skriver, laser, talar Engelska och ser film utan textning mesta delen utav min vakna tid och har sa gjort under manga ars tid, endast FB haller igang min Svenska just nu...
Citera
2005-08-13, 11:49
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
BTKkivi:

Citat:
Va? Tänker du i ord? Ta inte illa upp, men blir det inte otroligt långsamt att tänka då?

Öh... Ja, det gör jag också. Jag tänker t o m i ord och bokstäver. Det trodde jag alla gjorde! Om man inte gör det, hur tänker man då? I lukt, form och färg? Det skulle bli helt omöjligt för mig!

El Zorro:

Citat:
Jag antar att du behöver bättra på dina engelskakunskaper en aning så att det blir mer naturligt för dig.

Det har du nog rätt i. Engelska är och känns inte naturligt för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in