2005-09-10, 14:19
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturell
Människan i nuvarande form kan inte få en fortplantningsduglig avkomma med chimpansen. Tänk er en DNA sträng som går i cirklar. För att testa om en fortplanting mellan arterna skall kunna ske kan man dela strängen i två. Då får man t ex.: _|__|_|||_|_| om vi säger att den är människans, då ska chimpansens passa i tomrummen och absolut inte krocka med en annan "pigg". Nu råkar det vara så att chimpansens och människans krockar på ett ställe. Därav omöjligheten.
Menar du "chromosome segment inversions"? Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår den text jag nu klistrar in:

Human and Common Chimpanzee chromosomes are very similar. The primary difference is that humans have one fewer pair of chromosomes than do other great apes. In the human evolutionary lineage, two ancestral ape chromosomes fused at their telomeres producing human chromosome 2. There are only 9 other major chromosomal differences between Common Chimpanzees and humans: chromosome segment inversions on human chromosomes 1, 4, 5, 9, 12, 15, 16, 17, 18.
http://www.answers.com/topic/common-chimpanzee

The primary difference is a single "translocation," in which two of the 24 ape chromosomes fused together, leaving behind the human's odd 23. There are also nine "inversions," where segments of a chromosome have somehow been stuck in backwards. Fundamentally, humans and chimpanzees are separated by only 10 distinct mutations, so that "humanism" can in some ways be considered a heritable, non-lethal genetic disorder of chimps.
http://www.scifi.com/sfw/issue223/labnotes.html
Citera
2005-09-11, 11:24
Medlem
Naturells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Du menar alltså att arvsmassan hos de båda djuren måste koda för samma saker på samma ställen i arvsmassan, och att människans och schimpansens arvsmassa inte gör det rakt igenom?

Har du någon länk eller vet var man kan läsa mer?

Tyvärr så har jag ingen länk. Vi gick däremot igenom det på Biologi kurs 1 och 2 på gymnasiet. Hittas bl a i boken Livet- Biologi för gymnasiet Förlag: Söderström & c. Det kallas hybrid DNA och det är DNA strukturen som jämförs. De behöver nödvändigtvis inte koda för samma saker på samma ställen, men att få en fortplantningsduglig avkomma är omöjligt om man får såkallade luckor i den nya dubbelsträngen.
Citera
2005-09-11, 11:27
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
men att få en fortplantningsduglig avkomma är omöjligt om man får såkallade luckor i den nya dubbelsträngen.
Steril avkomma, då?
Citera
2005-09-12, 15:42
Medlem
Naturells avatar
Japp, steril är samma sak som en icke fortplantningsduglig avkomma.
Citera
2005-09-16, 17:36
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Jag ska försöka sammanfatta situationen:

Våra arvsmassor överensstämmer i långa stycken till 99 procent, och i sin helhet till 96 procent. Människor har 46 kromosomer, schimpanser har 48 kromosomer.

Hästar har 64 kromosomer, åsnor har 62 kromosomer. Hästar och åsnor kan få avkomma med varandra, avkomman är i vissa fall t.o.m. fertil.

Olika antal kromosomer är därmed inget hinder för uppkomsten av hybrider.

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Hybrid
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Humanzee

Jag är inte tillräckligt kunnig inom genetik, så jag skulle uppskatta om någon genetiker här på FB kan reda ut begreppen. Jag hävdar fortfarande att det är möjligt att få fram en hybrid, till hälften människa, till hälften schimpans.

Det är väl uppenbart att en sådan korsning redan gjorts och fortsätter att förfölja oss. Tänk på det du skrev om åsnor och hästar. Två kromosomer fattades, men deras ovkomma hamnade i mitten. Människa och chimpans har också två kromosomer som skiljer, men mongolider hamnar i mitten. Alltså är mongolider mänsklighetens mulor.

kanske någon gammal högkultur korsat människan med chimpansen - t.ex. de gamla egyptierna (i afrika fanns som bekant chimpanser). Och dessa arvsanlag fortfarande finns kvar hos oss och ibland helt slumpmässigt dyker upp.

Herregud, när man tänker på det så blir det ju uppenbart att egyptiernas slavar som byggde pyramiderna faktiskt var framavlade mongolider (arbetsmulor).

Citera
2005-09-16, 21:43
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Ja, och 96% av vår arvsmassa är gemensam med majs, så du kan lika gärna börja där, tycker jag... Vi är ju uppenbarligen hur lika som helst!
Det där låter spännande. Tänk en livsform som är hälften människa och hälften majs!
Citera
2005-09-17, 23:59
Medlem
Jag föreslår att vi använder M_A_R som försökskanin vid ett eventuellt experiment.
Citera
2005-09-21, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jodå, visst finns det arter vars interna genetisk variation är större än den mellan chimpanser (närmare bestämt bobo-chimpansen) och människan. Men förmågan att få avkomma över artgränsen beror inte bara på hur lika eller olika arterna är i procent av DNA, utan framförallt om de är lika i de delar som är kritiska för fortplantningen. Vissa arter har stor variation genetiskt men är tillräckligt lika betr de rätta generna för fortplantning.

Ja. Vill påpeka nyheterna för ett tag sedan om Spansk skogssnigel (Mördarsnigel) och Svensk skogssnigel som fått fertil avkomma =supersnigel
De är två olika arter av snigel som är invärtes olika men har antagligen de delar som är kritiska för fortplantningen.
Chimpans + människa = ?
Ingen aning. Vore intressant och prova iaf. :smart:
Citera
2005-09-21, 15:04
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
För att inte ströva fullständigt OT kan man ta upp jämförelsen med hästar och åsnor, som är mer lika varandra kroppsligen än människor och schimpanser.
Är du säker på att du kan lita på ditt omdöme i det fallet? Du har varit människa i hela ditt liv och ett sånt uttalande kan då inte vara särskilt objektivt. Kolla bara på hur många som tycker att alla asiater/negrer ser likadana ut.

Åsna

Häst
Citera
2005-09-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfan
Chimpans + människa = ?
Ingen aning. Vore intressant och prova iaf. :smart:

Prova på du, meddela om det var trevligt!
Citera
2006-06-27, 10:54
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Japp, steril är samma sak som en icke fortplantningsduglig avkomma.
Det jag menade var alltså om det går att få en steril avkomma på det sätt som du beskrev ovan.
Citera
2006-06-27, 13:51
Medlem
Blå Rutas avatar
Finns ju hur många olika saker som helst som kan hindra två arter från att para sig.
Rent mekaniskt omöjligt för dom att para sig.
Spermien kan ha fel enzym och inte kommer in i ägget.
Kromosomerna skiljer sig för mycket i det befruktade ägget.
Ägget fastnar inte i livmodern
Fostret blir inte livsdugligt och dör i livmodern.

Detta var bara det jag kom på nu. En människa och en schimpans kan definitivt inte få avkomma.
finns ju mängder med normala människor som är sterila och inte kan få barn på grund av något medicinskt skäl så det är ganska lätt för två arter att glida ifrån varandra och inte kunna få barn längre när populationerna väl separerat från varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in