2014-04-07, 10:31
Medlem
Har sådär ventilation i köket, var gång jag steker i olja luktar jag pizzabagare.

Kör rapsolja, finns det någon mer neutral (smak- o luktfri) som har bra stekegenskaper?
Citera
2014-04-07, 10:35
Medlem
VonFanderblads avatar
Jordnötsolja kan vara helt genomskinlig och smakar, förvånansvärt nog, väldigt neutralt.
Citera
2014-04-07, 11:40
Medlem
Kokosfett. Smakar och luktar knappt ingenting. Bättre än rapsolja i alla fall.
Citera
2014-04-07, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Majsolja
Solrosolja
Rapsolja
Jordnötsolja
Avokadoolja
Tistelolja
Den s k plantoljan (en blandning)

Det viktigaste i sammanhanget är att välja en raffinerad olja! Jungfruoljorna har en distinkt smak.

~Paul~
Citera
2014-04-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jordnötsolja kan vara helt genomskinlig och smakar, förvånansvärt nog, väldigt neutralt.

det har jag aldrig testat, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Xennah

aha det hade jag ingen aning om. kankse inte lika lätt att få tag i?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Majsolja
Solrosolja
Rapsolja
Jordnötsolja
Avokadoolja
Tistelolja
Den s k plantoljan (en blandning)

Det viktigaste i sammanhanget är att välja en raffinerad olja! Jungfruoljorna har en distinkt smak.

~Paul~

tack! är det nån form av rangordning? så jag ska testa majsoljan först?
Citera
2014-04-07, 17:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
tack! är det nån form av rangordning? så jag ska testa majsoljan först?
Nej, det är ingen rangordning. I så fall hade jag presenterat en numrerad lista .

Alla dessa oljor funkar. En del tål högre temperaturer än andra. T ex har avokadooljan och tisteloljan en mycket hög rykpunkt och därför funkar väl till fritering.

~Paul~
Citera
2014-04-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det är ingen rangordning. I så fall hade jag presenterat en numrerad lista .

Alla dessa oljor funkar. En del tål högre temperaturer än andra. T ex har avokadooljan och tisteloljan en mycket hög rykpunkt och därför funkar väl till fritering.

~Paul~

när jag googlar avokado- o tistelolja får jag bara massa massageresultat =)

finns det i vanlig affärer?

tillägg: mathem hade faktiskt allihop =). men kokosoljan var överlägset dyrast, jordnöt billigast. blir o börja testa den
http://www.mathem.se/varor/olja
Senast redigerad av mistadabolina 2014-04-07 kl. 22:38.
Citera
2014-04-08, 17:17
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
Nej, absolut inte kokosfett, däremot kallpressad kokosolja. =) Det är en helt annan sak.
Citera
2014-04-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, absolut inte kokosfett, däremot kallpressad kokosolja. =) Det är en helt annan sak.
Kokosfett och kokosolja är precis samma sak. På våra breddgrader är den oftast i stel form större delen av året, därav benämningen kokosfett, medan den på sydligare breddgrader oftast är flytande och då benämns som kokosolja.
Citera
2014-04-08, 18:08
Medlem
Kokosfett används till att fritera klenäter, som är det mest smaklösa bakverk som det svenska köket skapat. Rimligen är det ganska neutralt.
Citera
2014-04-08, 18:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Kokosfett och kokosolja är precis samma sak. På våra breddgrader är den oftast i stel form större delen av året, därav benämningen kokosfett, medan den på sydligare breddgrader oftast är flytande och då benämns som kokosolja.

Nja, kokosfett är det som folk i allmänhet gör ischoklad av och som köps i en folieförpackning är ett härdat fett och inte det minsta bra för dig.
Kallpressad kokosolja köps på burk och är fast i temperaturer under 24 grader, tyvärr kallas båda för kokosfett av vissa även om innehållet skiljer sig väsentligt åt.
Senast redigerad av evilhoney 2014-04-08 kl. 19:30.
Citera
2014-04-08, 20:40
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Kokosfett används till att fritera klenäter, som är det mest smaklösa bakverk som det svenska köket skapat. Rimligen är det ganska neutralt.
Kokosfett luktar gammal spya så inget att använda om man vill ha en luktfri upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in